• ninan

Adventskalender!

Jag har köpt en sån fin adventskalender i tyg på Indiska, ni vet en sån där med 24 fickor att stoppa någon liten grej i var dag. Men vad kan man lägga i egentligen? Mina barn är 2 och 4,5 år och jag tror att det måste finnas nåt till båda varje dag, svårt att komma på andra saker i små storlekar än godis, och det vill jag inte att de ska äta varje dag. Några tips på små bra prylar?

• Svar på tråden Adventskalender!
  • LoppanL

Sitter med samma fundering, blev därför väldigt glad när de just hade uppe förslag på det i det nya numret av vi föräldrar som jag fick igår..
    Det som jag kommer ihåg på rak arm är pixi-bok och tandborste med roligt motiv. Kan kolla och återkomma med fler förslag därifrån.

Själv tänkte jag köpa några strumpor och har köpt nåt armband och hårspännen redan. Tror att framförallt när de är små så är det mest roligt att öppna paket, så det kan vara lite "nyttiga" saker också, inte bara roliga...

• ninan

Tack för tipsen! Tar gärna emot fler! Jag kan nog inte fylla hela från början, utan får stoppa i presenterna vart efter, tror frestelsen kan bli för stor att pilla upp fler luckor på en gång...

• Kajak

Jag köpte papperstrut som finns på IKEA som man hänger på julgran.

Den tänker jag ha på julgran o barnen får leta efter strut varje morgonen.

Tänker ha småleksaker typ den där småa plastfigur som kan finns i chokladägg (kinders) Dom finns ju överallt på Leksakeraffären.

Få se om jag hittar bra 2 x 24 småleksaker eller halvstora...

Yngsta blir 10,5 månader den 1 december (född 26 januari) så hon får vara utan småleksaker men OM jag hittar nåt bra stora saker så köper jag till henne.

• Dixie

när vi var små fick vi delar till pussel i adventkalendern - vi fick några bitar varje dag att lägga till ett stort pussel!

• RosaNapp

Jag har adventskalender där jag kan knyta upp paket. Inte för stora naturligtvis.

I år tänkte jag att äldsta skulle få och då får mellan också (4½ och 2½ vid jul).

Jag har köpt lite legogubbar, bokmärken, pussel (några bitar i ett paket, inte för stora pussel då), lite roliga pennor, fingerfärg, glitterlim, små bilar. Hårband och hårspännen har jag också köpt.

Tänkte köpa någon pixiebok, en liten julprydnad, något luciarelaterat att få på lucia och sen vet jag inte riktigt. Har köpt bokmärksalbum också, men har inte bestämt om dom ska få det i kalendern eller på julafton.

Har en massa pyssel hemma så jag vill inte köpa mängder av det, men vill inte köpa en massa skräp heller. Faktiskt får dom en liten påse ahlgrens bilar också, hittade pyttesmå påsar i affären och tyckte dom var så söta .

Mini på ett år kommer inte få något.

• ninan

Vad mycket bra idéer jag fått, tack alla!

• iceprincess

När är barnen för stora för adventskalender? Känns svårt när man har en dotter som snart är 7. Jag har så dålig fantasi. :)

• Lajbansmamman

Köp en påse med bondgårdsdjur eller andra djur i plast och dela upp över några dagar.

• Numminen

Ett tips är att försöka hitta kit som går att dela upp (som med bondgårdsdjuren ovan). Det kan vara leksaksmat, småbilar, ritsaker osv. Blir oftast billigare än att köpa 24 separata saker även om varje sak inte är dyr. Minismå russinpaket kanske också kan vara kul?

Jag hade dock helt klart låtit barnen öppna varannan dag. Bra träning i att turas om, plus att det är lika bra att köra den regeln redan från början. Det är stor risk annars att det känns som en enorm belastning om några år att hitta 48 små paket till varje jul. Det är ju en smaksak förstås, men jag hade iaf gjort så. I vår familj var vi tre barn och öppnade var tredje dag - inga problem! Visst var man avis ibland, men man lär sig snabt att nästa dag är det min tur.

• pelagonia

Pepparkaksformar !

En sak

Kan någon tipsa om var man kan köpa kalender ?

Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Starlight10
    pelagonia skrev 2009-11-04 21:35:47 följande:
    Pepparkaksformar !En sakKan någon tipsa om var man kan köpa kalender ?
    På Åhlens har de 2 olika kalendrar! Sen finns de en del olika varianter på Panduro om du har lust att klippa o klistra lite själv=) Lycka till.
  • pelagonia
    Starlight10 skrev 2009-11-05 09:00:38 följande:
    På Åhlens har de 2 olika kalendrar! Sen finns de en del olika varianter på Panduro om du har lust att klippa o klistra lite själv=) Lycka till.
    Hur ser dessa ut på Åhlens ? Är det med påsar ? VAd kostar dem ?
    Viktor 070103 & Theodor 090331
  • strojes

paketen i förra årets kalender: hårsnoddar, hårklämmor, figursudd, minibläckpennor, godis på lördagarna, strumpor. de flesta förpackningarna delade jag upp på flera dagar för att slippa hitta på alldeles för mycket olika.

i årets kalender blir det mycket lego som jag håller på att fynda på tradera.

här är det bara stora tjejen som får kalender. hon blir 5 i feburari och det är andra året jag gör paketkalender. småsystrarna får vänta tills nästa år då de blir 3.

• Starlight10
    pelagonia skrev 2009-11-05 09:25:32 följande:
    Hur ser dessa ut på Åhlens ? Är det med påsar ? VAd kostar dem ?
    Den ena har små påsar o den andra fickor...den med påsarna kostar 150. E en stor tomte på=)
  • såffan

när jag va liten fick jag massa grejer till mitt dockskåp i kalendern och armband och sånt. Kommer inte ihåg så noga va mina bröder fick men endel lego va d iaf...

• Dr Mupp

småbilar
    smådjur
    sudd
    pennor
    hårspännen
    smycken
    godis
    tandborste
    strumpor
    underbyxor
    pepparkaksform
    lusseljus (på lucia)
    aktiviteter (gör en bild av det ni ska göra tex åka till badhuset, baka och liknande)
    pixi-bok
    små pussel

Fast i år är jag lat
    De stora får varsin playmobilkalender och lillen får en med småbilar och smådjur.

Svar på tråden Adventskalender!