• Babyönskan

För oss med PCO- Som ska börja utredning eller som är under utredning

HoHo!

I morgon ska jag och min sambo påbörja utredning. Vi påbörjade en utredning för ett år sen, men då fick min sambo kalla fötter, så vi bestämde oss för att vänta.

Men nu är vi redo, men jag eller vi är ganska nervösa.

Det jag vill med tråden är att man kan dela med sig av både bra och dåliga erfarenheter. Men jag har lite frågor till er som är under utredning:

* Hur lång tid tog det för er att plussa?

* Vad gör man om, mot all förmodan, om sperma kvalitén inte är bra?

* Får man vara med när sambon lämnar spermaprov?

* Hur lång tid tar det innan man får resultatet?

Tack på förhand! Har valt att vara anonym, eftersom jag vill hålla vår utredning privat. Men ni kan kalla mig Jenny!

• Svar på tråden För oss med PCO- Som ska börja utredning eller som är under utredning
  • dragonesse

Jag hänger gärna på här! Men vi har inte blivit kallade än, tyvärr. Senast i slutet av december ska vi få en tid enligt vårdgarantin som de hävdar att de håller, men vi får väl se... Jag håller tummarna för att det går fort!

• Babyönskan

Hej!

Äntligen någon som hänger på! Var bor du? Stockholms län? Vi fick "bara" vänta drygt en månad, iofs är det en privat klinik. Men den verkar jätte bra. Iofs är det mest inskrivning och planering av vad vi ska göra framöver, provtagning osv.

Håller tummen för dig att ni får en tid snart, dygt att man ska behöva vänta så länge!

• tickelina

Hallå!

Jag är en tjej på 25, jag ska till Octavia den 19.e! Är lite smånervös, har försökt i ca 6 månader snart! Läkaren sa att jag ser ut att ha lite pco, så det ska bli "kul" & se hur dt egår.

Har jätte oregelbunden mens =( Så tror inte jag har ÄL så ofta, men det är ju typiskt pco oxå!

Tänker oxå på... om sambons sperma inte är bra... :( Då har man ju 2 problem! Suck

• Babyönskan

Hej!

Känner precis med dig, angående spermakavlité....Skulle vara så jobbigt om de är så att den är dålig.

Jag också jätte oregelbunden mens men jag blöder även länge och ganska mycket. Skit jobbigt! Enligt lälaren som jag var hos för ett år sen som konstaterade att jag hade PCO sa det att jag förmodligen aldrig har ägglossning.

Är verkligen nervös inför morgondagen. Men det går säker vägen! Hoppas det går bra för er den 19:e! =)

• tickelina

Du får skriva här & säga vad ni fick göra?!

Jo men vatusan... pco SKA ju tydligen inte vara något problem, oftast bli man ju gravid men att det tar lite mer tid... synd när man är otållig som jag.

Hur gammal är du, har du någon typiskt kännetecken för pco?!

Mitt skulle väl vara att jag går lätt upp & ner i vikt när jag äter godis mm.

Just nu har jag lite övervikt om man kollar på bmi, men ser mig inte själv som fet.

Jag har haft 3 månader mellan min mens & en månad så var det exakt 1 månad... blir galen.

• FridaKim

hej min sambo och jag har gått en utredning, jag är nu i väntans tider och ska ta test snart för att se om jag blivigt gravid

lite kortfattat om våran utredning

jag har pco så läkaren satt igång behandling direkt.. jag fick då börja med sprutor puregon. jag tog dom några dagar kommer inte riktigt ihåg hur många dagar. började med 50 enheter men fick ingen äl på det.

sen så ökade vi dosen och jag fick fin äl och efter 14 dagar så visade stickan +
    men fick inte behålla den lilla missfall efter 7 veckor.

vi tog ett uppehål och gifte oss. sedan efter några månader så satt vi igång igen, men denna gången med en annan läkare. mannen lämnade spermaprov vilket visade normalt.

jag fick börja med sprutor men blev överstimulerad och mycket sjuk.

efter ett par månader så fick jag börja med sprutor igen denna gången är jag dock uppe i 100-150 enheter och nu bara väntar jag på att få ett pluss denna gången.
    :)

hoppas det går bra för er. fråga gärna om det är nått

• dragonesse
    Babyönskan skrev 2009-11-03 19:51:58 följande:
    Hej!Äntligen någon som hänger på! Var bor du? Stockholms län? Vi fick "bara" vänta drygt en månad, iofs är det en privat klinik. Men den verkar jätte bra. Iofs är det mest inskrivning och planering av vad vi ska göra framöver, provtagning osv. Håller tummen för dig att ni får en tid snart, dygt att man ska behöva vänta så länge!
    Nä, jag bor i Örebro län. Vi har tyvärr inga privata alternativ här... Men landstinget säger att de brukar klara vårdgarantin, så då är det ju max tre månader man får vänta. Det har gått ca 1,5 månad nu... Fick konstaterat PCO i somras, men de har inte kollat min man än och så är det säkert några andra roliga tester de vill göra innan vi får behandling... så det är väl bara att vänta antar jag... suck.

Har precis som många andra med PCO problem med övervikt och ligger nu lite över bmi 30 så jag försöker gå ner de sista kilona, det rör sig om ca 4 kg så det ska väl ordna sig men det är seeeeegt...
  • Babyönskan

Hej!

vad många det är som har skrivit, kul!

Jag har några tecken på PCO, bland annat lite övervikt och oreglbunden mens men även ökad hårighet.

Jag är 24år och min sambo 26år. Vi har försökt i över tre år att få barn, men det var inte förrens efter ett år sen jag fick reda på att jag har PCO. Jag kan skriva i morgon hur det gick och vad vi fick göra och vad som händer framöver!

Alla ni som är under utredning och försöker plussa, lycka till, jag håller tummen!

Jag bor i stockholms län och det är över förväntan kort väntetid. Men jag vet inte hur det kommer bli när vi sätter igång på riktigt. Jag hoppas det går hyfsat fort så det inte tar flera år innan man plussar, det är min värsta skräck!

Svar på tråden För oss med PCO- Som ska börja utredning eller som är under utredning