• LeaveMeAlone

5-åringar och tidsuppfattning, hur är era?

Jag och min sons pappa har konstaterat på sistone att det ofta blir vilda diskussioner när det kommer till just NÄR saker har skett. Man tycker väl på något sätt att han har blivit så stor nu och är van att kunna förklara det mesta så att han förstår, men just det här med tid, det går bara inte. Jag har ingen som helst uppfattning om när man "bör" förstå det heller. Har ett exempel från igår på kvällen tex.

Son: Mamma kan jag få en vitamintablett? (sådana där tuggisar med colasmak från apotetket)

mamma: Nej, för du har redan fått en idag.

Son: Nej det har jag inte alls!

mamma: Jo du tog en i morse, du får en imorgon.

Han tittar bara på mig som om jag vore helt knäpp och fortsätter tjata, och det är helt tydligt att han inte alls förstår vad jag pratar om. Hur jag än försöker förklara så går det inte in.

Och sådär ser det nästan alltid ut när man försöker förklara när något har hänt. Han säger ofta att han gjort saker "idag" fastän det var igår eller flera dagar sedan osv.

Tycker tom han har svårt att förstå sig på skillnaden på frukost och middag, just eftersom det är ord som är kopplade till tiden på dygnet man äter dom.

När lär dom sig sådant, och hur kan man hjälpa dom på traven?

• Svar på tråden 5-åringar och tidsuppfattning, hur är era?
  • pepprar

Det är väldigt individuellt på barn hur dom uppfattar tiden och lär sig den.
    Barn lever i nuet och har därför väldigt svårt att anpassa sig till tid.
    Min yngsta har fortfarande svårt ibland och han är 11 år. Mina äldsta barn var väldigt mycket tidigare på att lära sig skilja på nuet och det förflutna.

• Cia o krabaten

Dottern blir 5 i mars och hon skulle nog klara sånt som att hon fick vitaminen idag på morgonen, däremot slänger hon sig med tidsbegrepp hej vilt
    Jag har inte druckit läsk på en hel halvtimme!
    ELler på 11 veckor! och båda två känns lika länge i hennes värld

Jag brukar referer till barnprogram annars.
    Om 30min ska vi klä på oss och åka till dagis, det är lika länge som ett Dora-program.
    Sen om hon fattar eller inte vet jag inte, men det gör henne mer förberedd iaf.

• LeaveMeAlone

jo det är såklart, har inget att jämföra med så det här har jag funderat jättemycket på. men det kommer väl senare.

• LeaveMeAlone

Cia o krabaten skrev 2009-11-03 13:01:40 följande:

Dottern blir 5 i mars och hon skulle nog klara sånt som att hon fick vitaminen idag på morgonen, däremot slänger hon sig med tidsbegrepp hej vilt Jag har inte druckit läsk på en hel halvtimme! ELler på 11 veckor! och båda två känns lika länge i hennes värld Jag brukar referer till barnprogram annars. Om 30min ska vi klä på oss och åka till dagis, det är lika länge som ett Dora-program. Sen om hon fattar eller inte vet jag inte, men det gör henne mer förberedd iaf.
    ja ibland är det ju även svårt att veta om det är lika mycket viljan som gör över förståndet som att han inte förstår. lite 50/50 i vissa situationer. man får väl helt enkelt börja säga "vitamin till bolibompa" eller nåt annat som inte komplicerar till det. för jag köpte dom här i helgen och diskussionen känns redan uttjatad. :P

bra att prata om tid till saker de kan relatera till ja, såklart kan man inte veta exakt hur mycket som de förstår av det, men måste ju vara lättare än bara ett "om en kvart" iaf! ska tänka på det.
  • Koffie

Jag har en 5 åring och en 4 åring och de är olika varandra så otroligt. 4åringen har inte samma känsla för tid som 5 åringen (vid samma ålder alltså). Den äldre är lite mer fundersam och greppade tiden rätt tidigt. Inte så som en vuxen, men ändå.

Det man kan göra är att prata om tid och ge ramarna, precis som Cia och Dora-programmet här ovanför. Och upprepa, upprepa,upprepa sig. De vill kolla av hur det var nu igen, hela tiden.
    Hos oss kom frågan när det var dags för födelsedag...och så har vi lärt ungarna hela året med hjälp av alla större bemärkelsedagar och vad som händer när.

• Birgitta L

Svar till LeaveMeAlone:

Barn börjar; observera börjar få tidsuppfattning omkring 4-5 års ålder.

• Pinje

Jag upplevde att min son fick lite första hum om vad imorgon och igår var när han slutade sova middag, fyllda tre år. Men det är kanske riktigt tidigt? Jag förklarade länge att du får vänta en ´Pingu´eller en ´Björnes´, används ibland fortfarande som referens av honom själv nu när han går 1:a klass.
    Upplever ni att de ej förstår tid och det känns riktigt jobbigt så skaffa en veckoalmanacka där ni skriver in lite stolpar/tecknar bilder. Kan vara så enkelt som en 'hundbild' när man hälsar på mormor som har hund. Så tittar man lite på det och ser att den dagen kommer längre och längre bort (eller närmar sig).
    Med dottern jobbar jag jättemycket med tidsuppfattning, det skall vara ett jättesvårt begrepp om man är funktionshindrad (för många iallafall) och jag får ibland känslan att hon förstår imorgon och igår. Jag jobbar med dagbok med bilder, förstärker "imorgon, idag, igår, snart, sen, snart, vänta, nu" med tecken (från teckenspråket) och det gör det greppbart.

• LeaveMeAlone

kalender och bilder lät jättesmart..ska helt klart fundera ut något sådant. är nog väldigt bra för att ge honom en bättre överblick om hur hans dagar ska se ut också. allt från vilka dagar som är "dagis-dagar", pappadagar, till större saker som är inplanerade.

Svar på tråden 5-åringar och tidsuppfattning, hur är era?