5-åringar och tidsuppfattning, hur är era?
Jag och min sons pappa har konstaterat på sistone att det ofta blir vilda diskussioner när det kommer till just NÄR saker har skett. Man tycker väl på något sätt att han har blivit så stor nu och är van att kunna förklara det mesta så att han förstår, men just det här med tid, det går bara inte. Jag har ingen som helst uppfattning om när man "bör" förstå det heller. Har ett exempel från igår på kvällen tex.
Son: Mamma kan jag få en vitamintablett? (sådana där tuggisar med colasmak från apotetket)
mamma: Nej, för du har redan fått en idag.
Son: Nej det har jag inte alls!
mamma: Jo du tog en i morse, du får en imorgon.
Han tittar bara på mig som om jag vore helt knäpp och fortsätter tjata, och det är helt tydligt att han inte alls förstår vad jag pratar om. Hur jag än försöker förklara så går det inte in.
Och sådär ser det nästan alltid ut när man försöker förklara när något har hänt. Han säger ofta att han gjort saker "idag" fastän det var igår eller flera dagar sedan osv.
Tycker tom han har svårt att förstå sig på skillnaden på frukost och middag, just eftersom det är ord som är kopplade till tiden på dygnet man äter dom.
När lär dom sig sådant, och hur kan man hjälpa dom på traven?