• Gurkan

Foglossningsbälte?

är gravid i vecka 14+3 men har haft problem med mina fogar några veckor nu. Var hos sjukgymnast med min andra ryggproblem (som löst sig som av ett mirakel, inget ovanligt för gravida tydligen!) och hon sa att smärtan jag känner i mitt bäcken är just bäckenuppluckring. Tillsammans med mina överrörliga höftleder börjar det bli lite smärtsamt att klara av dagarna som förskollärare för de minsta barnen.
    fick i alla fall låna ett foglossningsbälte av min kära svägerska men eftersom det är mitt första barn har jag ju ingen som helst erfarenhet av dem.
    Kan man ha bältet på en hel arbetsdag?
    Ska man begränsa användandet eller är det bara att köra på?
    Är det något man ska tänka på när man har foglossningsbälte?

Hoppas någon kan hjälpa en lite småorolig förstagångs-gravid :D

• Svar på tråden Foglossningsbälte?
  • omme

Det enda jag minns är att man inte ska ha det när man sitter ner men annars är det bara att använda på, så länge det känns bra och hjälper.

• maurica

Instämmer med ovanstående, du ska inte ha det då du sitter ner eftersom det stryper blodtillförseln. Kortare sträckor har jag använt mitt ändå sittandes, bökigt att ta på och av på t-bana.

Med foglossning ska man ta det lugnt med lyft, tänk på det när du jobbar!

Hoppas det blir bättre!

• Gurkan

om man inte ska ha det sittandes mer än korta stunder, vad är en kort stund? Upp till en halvtimme? Svårt i mitt jobb som kräver gå, sitta, stå hela tiden och det är ju mycket lyft hur man än gör med de minsta barnen...

• maurica

Jag har haft mitt på under ca 20 min som längst sittandes, den tid det tar att åka in till stan. Prata med bm, kanske besök en sjukgymnast och känn efter! Jag blev sjukskriven när jag var i v 20-22 någonting, jobbar som tandhygienist, kunde inte ha bältet på när jag jobbar och var helt förstörd efter 2 timmar på jobbet. Du kan ju försöka kombinera med max 8 vanliga alvedon/dygn, funkade för min del till en början. Men det viktigaste är att du känner efter hur du mår, är lyften för tunga ska du absolut undvika dem, kanske bli omplacerad till en avdelning med äldre barn som inte behöver samma hjälp?

• Dr Mupp

SKa du sitta är det bara att släppa efter på bältet, sen är det bara att spänna det igen när du ställer dig upp.

Svar på tråden Foglossningsbälte?