• Missy E

Takräcke eller vad det heter?

Nu har jag kollat runt på olika bildelssidor men kan inte hitta någon som säljer takräcken. Vi behöver ett till vår Volvo v50 att spänna fast längdskidor på.
    Heter det något annat än takräcke?? Eller har jag inte hittat rätt sida? (Mekonomen t.ex. hade olika fästen att sätta på själva räcket, för cykel, skidor etc. men vad jag kunde se fanns inte själva takräcket till försäljning...)

• Svar på tråden Takräcke eller vad det heter?
  • Anton Chigurh

Rails är det du fäster takräcket i, dom avlånga "handtagen" längs med biltaket.

Takräcke är rätt. Finns några som kallar det lasthållarsystem också.

• ericlofberg

Om din V50 har rails på taket kan du köpa lasthållare avsedda för rails på alla möjliga ställen.

Billigast (?) på Biltema: www.biltema.se/products/product.asp&iItemId=77815

Dyrast (?) på Volvo:vccs.volvocars.se/accessories/cat/sv-SE/S40-V50/pack-n-load/carrier-rail/VCC-251806.htm

Om din bil INTE har rails behöver du införskaffa modellanpassade lasthållare. Köps på Volvo: vccs.volvocars.se/accessories/cat/sv-SE/S40-V50/pack-n-load/carrier-rail/VCC-251685.htm

Jag valde bort rails till vår nya V70 och skaffade alltså modellanpassade lasthållare. Vill minnas att de kostade en dryg tusenlapp till V70'n.

Svar på tråden Takräcke eller vad det heter?