• leia83

äggdonation med egen donator

Efter alldeles för många år och några icf försök har vi nu fått beskedet att jag inte kommer kunna bli gravid med biologiska barn. Läkaren rekommenderar äggdonation för oss. Vi vill använda min systers ägg vilket hon är helt med på. Har hittat olika info om hur det fungerar i sverige. Får man eller får man inte använda sig av egen donator här? Man ska väl inte behöva åka utomlands för det?
    Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden äggdonation med egen donator
  • Honey

Hejsan=)
    JGag är själv under en process genom att BLI äggdonator.
    De rekomenderar "anonyma" ägg, alltså, inte din systers. Men de kan ju inte hindra dig, men det är inget som de rek.

Lycka till=)

• leia83

tack för ditt svar. Jag ger dig en stor kram för att du gör en så fantastisk grej som att donera ägg. Du anar inte vad mycket det betyder för människor i min situation, det är den absolut finaste gåva du kan ge någon.

• Honey

Tack=) Jo, det är precis så jag känner=)
    Om jag kan hjälpa någon eller några, vore det jätteroligt=) Jag vet vad barn betyder i ens liv. Jag hade inte kunnat klara mig utan.
    Och folk som snackar om denna ersättning... Jag visste inte ens att det fanns ersättning när jag bestämde mig för detta. Jag skulle göra det gratis, för att det känns bra inom mig.
    Eftersom jag får åka 20 mil enkel resa för varje besök hos dr. så hoppades jag iallafall att jag skulle få reseers. Men där fick jag reda på att jag får en fast ers. med 3000:-
    Med andra ord så täcker det knappt resekostnade.
    Men jag gör ju detta för att jag vill iallafall=)

Lycka till=)

• nosha01

Jag har också bestämt mig för att om min ivf inte funkar så ska jag få ägg av min syster (har en enäggstvilling som vill ge mig ägg). Vet att det tar 6 mån ungefär. Hon måste göra lite olika tester som hepatit b och c och hiv test och en annan som jag inte kommer ihåg.
    Man kan använda sin egen donator men de rek inte. Lycka till.
    Skriv gärna om hur det går

Svar på tråden äggdonation med egen donator