• Strix

ÄD pga upprepade missfall?

Hej!

Jag undrar om någon av er har valt att göra ÄD pga upprepade missfall? Har ni sedan lyckats bli föräldrar eller fortsätter missfallen att upprepa sig? Gjordes något vid ÄD för att motverka missfall?

Min man och jag har minst fyra missfall bakom oss. Vi står inför tredje IVF-försöket och blir även spontangravida ibland - även om det inte är så ofta. Visserligen finns nya förutsättningar, som levaxin och trombyl, men om det blir ännu ett missfall vet jag inte vad vi gör. Vet inte om jag orkar testa nya preparat och hoppas om och om igen. Men jag vet inte heller om man orkar gå igenom en ÄD för att få ytterligare missfall ändå.

Så, finns det någon som har en historia att berätta eller tankar om detta?

• Svar på tråden ÄD pga upprepade missfall?
  • plupp06

Beklagar missfallen, 4 st låter som några för många. Generellt sett så borde risken för missfall vara lägre vi ÄD då äggen förhoppninsvis kommer från en kvinna som är yngre samt har egna barn sedan innan.

Vad säger läkarna då? Har man hittat något fel på ägg eller spermie? Är det så att ligger felet hos dig ex immunologisk så spelar det nog mindre roll om det är dina ägg eller ÄD ägg.

Nu var ju inte detta svar på din fråga, men ändå!

• Strix

tack för omtanken!

Vi har inte hittat någon förklaring till missfallen. Det är en kamp att överhuvudtaget få ta prover för missfallsutredning och flera utav de prover jag vill ta har jag nekats. Spermier testas inte mer än vid fertilitetsutredning. Så, om det finns en oupptäckt anledning till våra missfall som inte är relaterade till äggen så hjälper inte ÄD.

På AVA Finlands hemsida står det om upprepade missfall som anledning till ÄD, men det står inte mer än så. Jag trodde därför att det skulle finnas flera här med erfarenhet av detta men det verkar som om vanligaste anledningen till att man gör ÄD är att man inte blir gravid.

• isisisis

Jag har haft 5 MF med egna ägg innan jag gick över till ÄD,men gjorde 4 ÄD innan jag upptäckte att jag hade immunologiska faktorer som påverkade.
    Hade jag fått medicin från början hade jag kanske inte behövt ÄD,men när åren gick tyckte jag det var dumt att chansa mer med mina ägg.

• Strix

tack för länken isisisis och stort tack för svar i inboxen! Hoppas att jag hinner med att tjata till mig fragmin eller heparin om det blir graviditet denna gång. Vore skönt att utesluta det som problem innan man går på ÄD.

• Strix

Jag känner också att åren bara går. Vi har försökt bli föräldrar i tre och ett halvt år och närmar oss 40 med stormsteg. Förutom att åren går så är det ju fruktansvärt påfrestande att ha det här livsprojektet som hela tiden misslyckas. Det påverkar ju alla delar av livet. Och längtan efter barn är så stark.

• isisisis
    feia skrev 2009-11-03 18:15:41 följande:
    tack för länken isisisis och stort tack för svar i inboxen! Hoppas att jag hinner med att tjata till mig fragmin eller heparin om det blir graviditet denna gång. Vore skönt att utesluta det som problem innan man går på ÄD.
  • Strix

jösses vad du har fått gå igenom isisisis! Så underbart att du är gravid nu! Och med två!

• isisisis
    feia skrev 2009-11-03 18:22:00 följande:
    jösses vad du har fått gå igenom isisisis! Så underbart att du är gravid nu! Och med två!
    Ja,det har varit slitsamt,men skam den som ger sig

Tack och lov är jag frisk i övrigt,de finns de som har sjukdomar att slåss med samtidigt också.Puh! De har det inte lätt!
Svar på tråden ÄD pga upprepade missfall?