• piggelinis

Utslag av banan????

Någon som har barn som fått utslag/eksem av banan??

Min son (11 månader) är allergisk mot lite av varje (vete, råg, ägg). När vi har avstått från att ge honom dessa saker har eksem och kräkningar försvunnit helt och hållet. Nu har han fått utslag igen och jag är helt säker på att det är av bananen. BVC och andra säger bara att "det är nog något annat", och jag har själv aldrig hört talas om ngn som är allergisk mot banan, men jag är helt säker!

• Svar på tråden Utslag av banan????
  • Mela78

Jag misstänker att min dotter (snart 8 mån) reagerar på banan. Hon har fått lös/slemmig bajs och utslag de senaste gångerna hon fått banan.

• Grannen

Åh skrev ett långt inlägg som försvann!
    Vår dotter har bananallergi. Fick en röd eksemring runt munnen av banan. Kliade väldigt mkt. Har provat under åren men hon reagerar på samma sätt nu med.

• honeybunches

Vår grabb börjar klia jättemycket av banan. Han är också allergisk mot åtminstone mjölk, soja, ägg vete och råg.
    Har även en kompis vars dotter är allergisk mot banan, så det kanske är ovanligt, men det finns!

• piggelinis

Skönt att höra att man inte är ensam. Verkar finnas många som inte tror att man ens kan vara allergisk mot banan, med tanke på kommentarer jag har fått. Känns lite synd, för både han och jag älskar banan, så numera får jag äta banan i smyg, så att inte han ska bli så sugen. :)

Grannen skrev 2009-11-04 14:16:42 följande:
    Åh skrev ett långt inlägg som försvann! Vår dotter har bananallergi. Fick en röd eksemring runt munnen av banan. Kliade väldigt mkt. Har provat under åren men hon reagerar på samma sätt nu med.
    Hur gammal är din dotter nu? Har hon haft andra allergier oxå?
  • Grannen
    piggelinis skrev 2009-11-04 14:44:37 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam. Verkar finnas många som inte tror att man ens kan vara allergisk mot banan, med tanke på kommentarer jag har fått. Känns lite synd, för både han och jag älskar banan, så numera får jag äta banan i smyg, så att inte han ska bli så sugen. :)

Hur gammal är din dotter nu? Har hon haft andra allergier oxå?
    Samma här, hon älskar banan och vill så gärna kunna äta det. Tråkig allergi, det är ju nyttigt och enkelt att ge som mellanmål. Fast samtidigt är det en grej som inte är svårt att undvika!
  • Grannen

Hon är 4.5 år. Inga direkta allergier utan mer att hon blir irriterad runt munnen när hon äter mkt tomat, citrusfrukter. Har lätt att få nare och eksem på händer och i knäveck. Både jag och hennes pappa är eksembarn så hin har lite att brås på.

• zite

Min son är 7 månader och allergisk mot mjölk och ägg. Har precis testat honom för havre och banan eftersom han blir helt illröd runt munnen och upp på kinderna när han ätit det samt att dagen efter får jag börja smörja kortison mot eksem igen.

• tjejsan88

Min dotter (5,5 månader) fick en ordentlig allergisk reaktion idag av banan. Så jag har konstaterat att det är bananallergi. Först när hon fick det så skällde hon på mig så jag gav henne inte mer (antagligen att hon fick klåda eller liknade) sen så svullnade munnen lite och hon blev röd runt den. Fick efter nån timme upp nån skumliknande vätska, glansig i ögonen, väldigt varm och slö. Efter ytterliggare 30 min så kräkte hon upp allt och fick utslag på hela kroppen. Därefter blev hon mycket piggare och kunde faktiskt le lite mot mig. :)

Detta sammanfattar nog nästan hela registret av symptom på bananallergi.

Svar på tråden Utslag av banan????