• Anonym (fundersam)

Hallucinationer?

Har svårt att sova om nätterna. Vaknar ofta flera ggr per natt. Har jag dörren till sovrummet öppen sover jag mer oroligt och det känns som att någon betraktar mig i mörkret. Först blir jag rädd men så intalar jag mig att det är fantasi och somnar strax om. Vid ett tillfälle har jag vaknat och ser att hela rummet är fullt av färgglada bokstäver. Började då fundera på om jag har något neurologiskt fel. I natt vaknade jag mentalt medan kroppen sov vidare. Såg hur väggen fylldes av svartmyror. Sa till mig själv att det var en dröm. Vaknade strax därefter kroppsligt och märker hur jag ligger med benen uppdragna mor magen. Tidigare har jag vaknat av att det killat på armen och då sett att jag hade ett stort kryp på armen. Jag vaknade till ordentligt av att jag hade satt mig upp och försökte borsta bort det, men det fanns inte där.

Det här händer oftast varje vecka men bara på nätterna. Börjar undra om det är fel på mig.

• Svar på tråden Hallucinationer?
  • Anonym

Hypnogoga hallucinationer som man kan ha när man är mellan vakenhet och sömn. Inget farligt, vissa människor har det bara. Vissa som har det har även andra problem, som väldig trötthet, sömnattacker och plötslig muskelsvaghet (kataplexi). Dessa personer har då en sjukdom som kallas narkolepsi, en störning av REM-sömnen. Men som sagt, har du inga andra problem så är det inget att oroa sig över.

• Birgitta L

Svar till Anonym (fundersam):

Det du beskriver är inte hallucinationer som man har i samband med psykos.
    I och med att du upplever de här problemen endast nattetid och i samband med att du vaknar upp så låter det som att du lider av så kallad sömnparalys och där är hallucinationer i samband med uppvaknande ett symtom som kallas hypnopompa. Jag tycker därför att du ska kontakta en läkare. Du kan också läsa om det på www.somnhjalpen.se

• Anonym (fundersam)

Nej jag har brukar inte ha några sömnattacker även om jag är trött efter en natt fylld av uppvaknanden. Däremot har jag haft återkommande problem med armar som somnar och även ben som somnar vilket nyligen ledde till att jag steg upp ur sängen mitt i natten och drattade omkull. Har dessutom en mormor med epilepsi om det nu spelar någon roll.

Anonym skrev 2009-11-03 19:57:26 följande:
    Hypnogoga hallucinationer som man kan ha när man är mellan vakenhet och sömn. Inget farligt, vissa människor har det bara. Vissa som har det har även andra problem, som väldig trötthet, sömnattacker och plötslig muskelsvaghet (kataplexi). Dessa personer har då en sjukdom som kallas narkolepsi, en störning av REM-sömnen. Men som sagt, har du inga andra problem så är det inget att oroa sig över.
  • Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2009-11-03 20:29:23 följande:

Nej jag har brukar inte ha några sömnattacker även om jag är trött efter en natt fylld av uppvaknanden. Däremot har jag haft återkommande problem med armar som somnar och även ben som somnar vilket nyligen ledde till att jag steg upp ur sängen mitt i natten och drattade omkull. Har dessutom en mormor med epilepsi om det nu spelar någon roll.
    Alltså känns det som när benet somnat på riktigt eller är det avdomnat så att du inte kan röra det alls så att säga? Händer detta bara på natten?

När man har dessa hallucinationer så är det även vanligt att man har sk sömnparalys. Det innebär att man är vaken i huvudet, men kroppen är som förlamad, man kan inte röra sig. Detta är också pga att rem-sömnen fortfarande är igång, man har inte kontroll över kroppen i detta sömnstadie. Men det brukar ofta vara hela kroppen som är orörlig då, har inte hört att det bara är armarna eller benen. Kan du röra dig under hallucinationerna?

Detta med sömn är det neurologer som har hand om, så du kan ju alltid be om en remiss till en neurolog för en utredning. Så vitt jag vet finns ingen behandling för denna sortens hallucinationer, men man kan behöva ett lugnande besked så man vet att det inte är farligt.
  • Anonym

Hur länge har detta håll på?

• Anonym (fundersam)

När jag ser konstiga saker är jag helt orörlig i hela kroppen. Bara huvudet är vaket. Däremot händer det också - vid andra tillfällen - att armarna eller benen blir avdomnade. Kom att tänka på det med anledning av det första inlägget.

Första minnet är när jag var ca 6-8 år och vaknade på morgonen och såg myror över hela golvet. Sprang ned skrikandes till mamma och pappa. När de kom dit fanns inga myror och jag trodde att de hade krupit in under golvlisterna.

Därefter har det inte hänt förrän i natt att jag "sett myror". Det hela har eskalerat de senaste åren.

Anonym skrev 2009-11-03 20:34:05 följande:
    Anonym (fundersam) skrev 2009-11-03 20:29:23 följande:
    Alltså känns det som när benet somnat på riktigt eller är det avdomnat så att du inte kan röra det alls så att säga? Händer detta bara på natten?När man har dessa hallucinationer så är det även vanligt att man har sk sömnparalys. Det innebär att man är vaken i huvudet, men kroppen är som förlamad, man kan inte röra sig. Detta är också pga att rem-sömnen fortfarande är igång, man har inte kontroll över kroppen i detta sömnstadie. Men det brukar ofta vara hela kroppen som är orörlig då, har inte hört att det bara är armarna eller benen. Kan du röra dig under hallucinationerna?Detta med sömn är det neurologer som har hand om, så du kan ju alltid be om en remiss till en neurolog för en utredning. Så vitt jag vet finns ingen behandling för denna sortens hallucinationer, men man kan behöva ett lugnande besked så man vet att det inte är farligt.
  • Anonym

Det med armarna kan vara kataplexi sv.wikipedia.org/wiki/Kataplexi

Oftast så utlöses det när man har starka känslor, tex skrattar eller är arg. Om det skulle vara så att det är kataplexi du har, och sen även har sömnparalyser och den sortens hallucinationer du har, så borde du ta upp frågan om narkolepsi med läkaren.

Jag vet inte hur gammal du är, men det tar tid innan alla symptomen nått sin fulla styrka, så man kanske inte förstår att det är det som är fel direkt. Sen har inte alla narkoleptiker sömnattacker heller, även om det är något som de flesta tänker på när man nämner den sjukdomen. Vissa har bara trötthet, men kan hålla sig vaken utan problem. Att vakna flera gånger under natten är även något som många med narkolepsi har problem med.
    Läs gärna här
    www.neuroguiden.se/Diagnoser.Narkolepsi.Symptom_och_sjukdomsforlopp.htm

• bellanbus

Det där händer mig till och från. Särskilt när jag har mycket runt mig och är mentalt trött.

Jag kan "vakna" av att jag tittar på ett hårstrå som ligger bredvid mig, sen ser jag hur det börjar röra på sig mot mig. Jag rör mig inte och gör inget åt det men jag är skiträdd för det.

Spindlar ser jag också ofta under de perioderna, ofta försöker jag döda dem och gör också det.
    En gång tog jag ett papper och tog spindeln o tryckte hårt med pappret, öppnade pappret och såg den döda spindeln.
    På morgonen när jag vaknade på riktigt så låg pappret i fönsterkarmen och inte ett spår av en spindel var där på det.

Ibland vaknar jag att jag ligger på rygg och ser hur en spindel kommer nerhissandes från taket mot mitt ansikte. Jag kan inte röra mig men upplever stort obehag.

Ibland har jag ställt mig upp mitt i natten och skakat mitt täcke för att jag sett fullt med spindlar.

Jag är medveten men ändå omedveten när det händer. Det vill säga att jag minns tokigheterna när jag vaknar på riktigt och fattar hur knäppt det är. Men jag är också "vaken" under tokigheterna och medveten om att jag sover men ändå tror jag att det är på riktigt.

• mammageno

googla på sömnparalys, det är EXAKT så...

Svar på tråden Hallucinationer?