Inlägg från: emmapemma4 |Visa alla inlägg
  • emmapemma4

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Tack för länken, Sandra!

Äntligen är barnen friska och imorgon blir det dagis för första gången på nästan två veckor.

Tänkte höra om man kunde samla ihop recepten från allt gott som vi åt i lördags så att man kan få njuta av det någon fler gång . Ni får gärna skicka ett meddelande med recept till mig så kan jag sammanställa och maila ut till de som är intresserade.

• emmapemma4

Imorgon blir det vaccin för Karl och ev. så vaccineras jag också. Eftersom de inväntas riktlinjer blir det inget vaccin för Nora den här veckan men jag funderar på att ringa imorgon och fråga. Känns väldigt besvärligt att behöva gå två gånger. Mitt kusinbarn har vaccinerats som är under 3. Är det bara här i Västerbotten man väntar på riktlinjer? M har just vaccinerats med Twinrix och ska nästa vecka ta dos 2 av det så därför är det inte akuellt att vaccinera mot nya influensan som vi förstått det.

• emmapemma4

Ringde imorse och frågade på hälsocentralen och fick då klartecken att även Nora kunde följa med och vaccineras. Men väl där så gick det inte. De undrade vem som hade sagt så och det kom in typ fem-sex stycken och frågade vem som sagt något sådant. Så då blir det att köa nästa vecka eftersom det är klart att de små barnen ska ta men enligt hc så var det riktlinjer kring bla. var man ska sticka, lår el. arm, som de väntade på. Som tur är så gick det väldigt fort och vi behövde bara var där en kvart-tjugo minuter så jag får väl hoppas på det nästa vecka också men sedan så ska de ju en dos till också . Jag fick också vaccin och har ont i armen. Kan inte lyfta upp den men Karl kände ingenting så jag hoppas det går bra och att vi slipper feber.

• emmapemma4

Irriterad över att Nora inte fick vaccineras igår. På tisdag är det dags för 1-åringarna här i Skellefteå. Hoppas verkligen inte hon också får feber. Det är ju tur att man inte har ett jobb men inte så kul att VAB:a en gång i veckan då man gör praktik i hopp om att få ett jobb. Maken stannar ju inte hemma eftersom jag inte tjänar ett öre. Tråkigt men vad gör man inte för några korvören.

• emmapemma4

Ett stort grattis Ida! Ta hand om er!

• emmapemma4

Här är också Bamse 4 i rad en stor favorit. Idag spelade vi även Bamse och honungsjakten *nostalgi*. Har köpt det på loppis, vet inte om det finns att köpa nytt. Karl tycker det är jättekul. Karl gillar memory så det spelar vi rätt ofta. Nora fattar ju inte riktigt utan vänder hej vilt men om man låter henne ta några brickor/kort så är hon nöjd .

Sedan är vi med i gobokens 123 och då följer det med en aktivitet till varje bok. Den här gången var det ett bingo med lägesord som Karl gillade skarpt. Tidigare har det varit bla ett spel där man går längs en bana och kan ramla ner eller klättra upp beroende på var man hamnar. Även det kul för en 4-åring. Nu kom jag på att vi köpt ett UNO junior till Karl. Har letat ett barnyatzy ockå men inte hittat. Min syster hade ett när hon var liten och Karl älskar det. Han spelar det när vi är hos mormor och morfar.

Nu ska jag återgå till Idol och lite julkortsfix.

• emmapemma4

Ska tillägga att dataspel är den absolut största favoriten. På Playstation eller på datorn. Karl ska få ett spel i julklapp men vi försöker verkligen begränsa användandet. Han är ju inte så gammal än och lär ju hinna spela en massa när han blir äldre. Visst är det faschinerande att de lär sig så snabbt och är så duktiga? På Playstation (Batman lego-spel) är Karl bättre än mig till och med .

• emmapemma4

Hellobello: Vilken entertainer !

Kaksmulan: Skönt att få ha kommit hem!

Hade tänkt åka till Umeå idag men när maken kom hem från jobbet så ändrade vi planerna så vi åker imorgon istället. Mer praktiskt eftersom barnen alltid somnar i bilen och då hade vi kommit fram och de vaknat i lagom tid till normal läggdags. Tänkte ta en snabbis på stan men det är det nog fler som tänkt. Men jag måste verkligen införskaffa en vettig mössa till Karl och ett par bättre handskar till Nora. Någon som har några bra tips? Har sett en Didrikssonmössa på Lilla Mirakel som jag funderar på. Hoppas det finns några kvar.

Sedan tänkte jag be er om lite hjälp, mer info vår blogg www.karlbergh.se
    Är med i en tävling och har chans att vinna en resa så det är bra med all hjälp jag kan få. Det skulle verkligen bli en fin julklapp . Ni som sett detta via FB får inte tro att jag blivit galen. Men ju fler som röstar desto större chans har vi att vinna. Vi har en chans på femton och det skulle ju verkligen sitta fint med 30000 kr att resa för. Bröllopsresa, nästan 10 år efter bröllopet kanske?

• emmapemma4

Lina: Kul med ett till ställe! Här i Skellefteå har Leos nyss öppnat.

I vårt sovrum har vi två olika bruna tapeter på två väggar och vit tapet på de övriga två. Låter lite konstigt men det blev jättebra. Den brunar är samma botten på men med olika mönster, blommig på den ena och randig på den andra. Vi ville inte ha brunt överallt eftersom vi var rädda för att det skulle bli för mörkt.

Det kan dock bli flytt för oss här i vår. Inte till hus dock, som är vår största önskan, utan en annan hyreslägenhet. Privat, större och bättre utemiljö. Det är Mickes syster som ska byta och då skulle hon kolla om vi kunde ta över. Det enda problemet blir med dagis eftersom det ligger på andra sidan stan. Men vi får se!

Nu måste jag plugga. Läser två kurser, båda på halvfart, och sedan gör jag praktik på heltid plus att jag måste söka jobb också. Pratade med en väldigt tvär man på arbetsförmedlingen i fredags och var inte så glad efter det utan skickade in 16 ansökningar, bara för att de ska bli nöjda. Idag är jag dock hemma med sjukt barn. Feber. Nora hade över 39 när vi kom hem igår så nu är båda barnen hemma. Tänkte passa på att plugga lite medan den ene sover och den andre spelar TV-spel .

Karl 050823 och Nora 071228
  • emmapemma4

Den här terminen är det så och så får jag se om det blir fortsatta studier till hösten. Har planer på att ev. komplettera till förskollärare eller specialpedagog.

För oss är det som för Jenny med sovning. Karl kommer alltid till oss men Nora sover som en stock. Hon har ju sovit bra sedan hon var ca en månad. Karl låg mestadel av natten i vår säng  till han var ca två år då han fick eget rum. Ni somnar han i sin säng och kommer allt från 22 till mitt i natten. Så det är verkligen olika.

Det skulle vara superkul att hänga med på middag men jag är i Umeå 1-3 februari så den här gången passar det inte. Hoppas det ska passa in framöver när jag ska ha "innedagar".

Karl 050823 och Nora 071228
Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)