• far

Klokskap söskes tacksamt!

Jag, och min hälft, tycker om att dricka lite vin på helgen. Vi gör god mat på fredagskvällen. Köper en flaska vin. Jag vill gärna ha' en iskall öl senare, hälften vill ha' en kall cider.
    Men Nej! Tonåringen, som nu är 16 år, har numera blivit fanatisk. På allt! Vi får bara handla ekologiskt.(Bra, men dyrt!). Absolut ingen alkohol, smärtstillande som Alvedon el. dyl. Bara naturmediciner från hälsokost affären , eller självplockade får förekomma. Äter man kött, är man ett monster, man måste vara vegan. Som lila hjärtat. Jag vet att det är ett fruktansvärt liv vi människor lever. Jag har också upplevt att vi människor är några fruktansvärda bekväma, och egenkära varrelser, om man nu skall jämföra med andra levande.

Nu är vi bevakade konstant. Hon häller ut vinet och ölen, slänger steken, och den danska osten! Skulle vi köpa en flaska "gammal dansk", för att ha' till en mysig söndagsfrukost, enligt dansk stil. (Men bara 1, och max 2). Den varar ju minst en månad!
    Ja, och fisk får vi inte heller äta nu mera, och vi som älskar fisk! Vi är lågtavlönade arbetare, Kämpar för att betala räkningarna, bor i en liten lägenhet, och kan ha' hur mycket skrik och gapande som helst! Vi måste ju ta' hänsyn till grannar! Så nu har vi börjat smyga med precis allt. Det är så sjukt, så vi håller på att lämna henne, och ta' in på hotell på helgen, men det har vi inte råd med. Vet att det är en period, men vi är inne på 3:e året nu. Hur skall vi hitta harmonin med vår älskade lilla dotter? Att säga ifrån på skarpen, är som att mata en guldfisk med gräddbullar. Hon är smart, klok, och fruktansvärd egoistisk, samtidigt som hon kämpar för orättvisa, homosexuellas rätt. Säger åt dem som mobbar, osv. Men Mor o far är bar SKIT. Är vi för toleranta?

• Svar på tråden Klokskap söskes tacksamt!
  • KaffeSandra

Vem bestämmer hemma hos er egentligen? En 16-åring kan ju inte bestämma vad ni ska äta eller dricka. Hon måste få reda på att det är ni som är föräldrar och det är ni som bestämmer...

Underbara lilla Alice 070926
  • Mannehkunda

Håller med!
    Ni får sätta er ned och prata förstånd med henne. I ert hus gäller era regler och så länge hon bor där så får hon rätta sig efter det.
    Säg till henne att ni förstår henne och egentligen stödjer hennes kamp, men att ni måste ha lov att leva som ni vill, hon har ingen rätt att bestämma över era liv.
    Säg ifrån ordentligt att från och med nu får hon betala för allt hon slänger, ni har inte råd att kasta pengar i sjön och sedan handla ännu dyrare mat(eko).
    Skriv ned vad det hon slängt innan har kostat och fråga om hon har tänkt kompensera på något sätt. Om hon inte tänker till lite och slutar vara så självupptagen så kommer hennes förmåner såsom tv, mobil dras in.

Det är dags att börja ta ansvar, är man 16 är man nästan vuxen och måste lära sig pengar och sakers värde.

• stjärn fall

Respekten går åt båda hållen. Ni får förklara för henne att ni respekterar hennes (fas)(livs syn) men NI har inte valt att leva så. Hon får gärna leva så( köp henne vitaminer)

Det är jättebra att dom börjar engagera sig i samhällsfrågor o börjar protestera o experimentera......men gör klart för henne att det är HENNES val inte erat.

Själv fick jag för mig att vara vegetarian i den åldern tills mammas lasagn kom på bordet, då sprack hela bubblan.

• hymafr

Håller med alla ovanstående inlägg.

Dottern låter bortskämd alternativt att hon testar er och när hon inte får någon reaktion så fortsätter hon bara.

Tala om för henne att ni respekterar hennes inställning och erbjud HENNE ekologisk mat etc, men gör samtidigt klart för henne att ni föräldrar tänker fortsätta med era vanor.

Skriv upp vad hon kastar och dra den summan från veckopengen.
    Låt henne laga sin egen mat om inte er mat passar. (Och givetvis inhandla den själv, men för allt i världen med era pengar, om ni har råd).

Det gäller för er föräldrar att snacka er samman och sedan vara benhårda och inte ge efter. Prata med grannarna om ni tror att de blir störda. Skulle inte förvåna mig om de applåderar er för att ni tar itu med en odräglig tonåring.

Skulle inte bli det minsta förvånad om dottern blir trevligare när ni tar kommandot hemma och vågar vara föräldrar.

• far

Tack!. Ja saker o ting har ju hänt sen november, 0ch faktiskt har det bara förflytit ett par månader! Ja, hon är bortskämmd, älskad, och totalt respekterat. Men, det var ändå lättare, när hon bara var vegetarian! Det var rena himmelriket! Och i dag har jag haft ett samtal med med henne, att jag fullständigt respekterer hennes livssyn, men att det är mycet dyrare, och igår lördag började hon jobba med att dela ut reklam. Ger inte så mycket, men hon har förstått, att även om jag köper allt ekologiskt, veganiskt, m.m så är det den verkligheten hon vill möta, så snart som helst, för nu kan hon inte heller bo med "köttätande föräldrar", vi är monster, och så är det just nu. Så snart hon någonsinn får en möjlighet att flyta hemifrån, skall hon göra det. Lycka till har jag sgt till henne, men då får du både gå på gymnasiet, jobba extra, och dela ut reklam* 10, Kanske är jag för hård, men hon är självständig som fan, och hon har sina ÅSIKTER! Skall bli' interessant at se, Men GUD som jag älskar henne! Är det så? "the everlasting figtht?". Hur har ni det med era tonåringar? SKULLE VÄLDIGT GÄRNA HA' BRA OCH KONKRETA RÅD, SOM FUNKAR I PRAKTIKEN!!!! "Tack för att grannarna har skrikande småttingar, och hundar som skäller! Då kan vi åtminstone komentera varandra!

• hymafr

Jättebra att du tagit tjuren vid hornen och pratat med henne och strålande att hon bidrar till ekonomin - men nu måste ni få henne att förstå att om ni ska respektera hennes val så måste också hon respektera era val och det innebär att man bara kan bestämma vad man själv ska äta och göra - inte vad någon annan ska äta eller göra!

Förklara för henne att om hon kastar er mat så är det en form av stöld och att det kan komma att polisanmälas av er! Tala om att ni älskar henne över allt annat på jorden men att just det gör att ni vill hennes bästa och att ni anser att det inte är hennes bästa att hon ska försöka bestämma över sina föräldrar (eller för den delen vem som helst som hon bor ihop med).

Om hon ska kunna fungera på ett bra sätt ute i samhället så måste hon lära sig att respektera andra människors vilja och förstå att det inte bara handlar om henne.

Där har ni som föräldrar ett tufft jobb. Att vara strikt och "elak" mot den man älskar allra mest är jättesvårt, men ni måste se det som en kärlekshandling att ni lär henne hur hon ska kunna handskas med omvärlden utan att riskera att göra sig osams med allt och alla. Att det säkert kommer att innebära att ni blir kallade för både det ena och det andra är något ni får skaka av er. Det är en naturlig del av tonårslivet att göra uppror mot sina föräldrar - men det betyder inte för den skull att man kan ta över familjen och bestämma allt.

• index

Vänta nu lite...är detta en skämt? Dricker ni sprit till frukost på söndagar?

• far
    index skrev 2010-01-17 15:40:07 följande:
    Vänta nu lite...är detta en skämt? Dricker ni sprit till frukost på söndagar?
    Inte så farligt som det låter, det är något av en tradition i Danmark, men vi får ibland en flaska av min mamma när hon kommer hit, den har vi i månader i kylen, och tar en liten i bland till söndagsfrukosten. Smakar lakrits. Inget man dör av, såvidare man inte skall köra bil.
  • Eva Lilli

Jag blir lite full i skratt! Fullständigt älskar dessa tonåringar som visar att livet ska levas!
    För ärligt tlat; hon har ju rätt i mycket, det har bara svängt lite för långt med gungan, hon får snart bättre balans.
    Om vi alla brann och agerade så är jag säker på att världen vore bättre.
    Men jag förstår att det är oerhört provocerande att leva med ett rättvisemonster hela dagarna!
    Har inga råd alls att komma med mer än ge henne rätt i sak men att man ibland måste komprommisa.

Svar på tråden Klokskap söskes tacksamt!