Inlägg från: Achillea |Visa alla inlägg
  • Achillea

Självmord-en modig handling?

Vilken fråga TS, är ju jätte svårt att svara på...
    Jag kan tycka att en människa som är klar i huvudet men som känner att denne inte vill leva mer, och tar livet av sig har gjort något oehört svårt.
    Alla har väl överlevnadsinstinkt och att trotsa det är ju oehört stort, men modigt vet jag inte om det är.
    För övrigt tycker jag väl att självmord snarare är egoistiskt och man väljer den lätta vägen ur problemen, men sammtidigt beror det ju på om personen är svårt psykiskt sjuk eller inte..

Ja jätte svårt att svara massor som väger in.

• Achillea
    Zaria skrev 2009-11-05 13:28:40 följande:
    fast som tex psykiskt sjuk (vilket jag tänkte mest på när jag skapade tråden) så är ju överlevnadsinstinkten mer eller mindre borta...var mer så jag tänkte =)
    Jo men då är det ju en annan sak, det är ju inte ens säkert personen verkligen fattar vad den gör.
    Men där emot en äldre människa som helt enkelt ledsnat på livet och känner sig färdig, och som tar sitt liv är väl mer modigt för den är ju inte psykiskt sjuk
  • Achillea
    Zaria skrev 2009-11-05 13:41:02 följande:
    Sant fast endå har ju den gamla personen "gett upp" precis som den deprimerade, en deprimerad som tar sitt liv känner sig också "klar" med livet, han/hon vill inte vara klar för inget kan bli bättre osv...även om personen kanske bara är 15 år.Visst är det skillnad men jag tycker man kan se likheter mellan fallen också eftersom båda gett upp och inte kan se att deras liv kan bli bättre.
    Sant, som sagt är jätte svårt att säga men överlag finner jag det egoistiskt men jag ska inte uttala mig :)
Svar på tråden Självmord-en modig handling?