Injektions/sprutfobi - terapi
Hej!
Jag VAR väldigt rädd. Det började när jag var liten och tittade när min syster tog blodprov. Jag svimmade o det blev en jättegrej av det hela.
Jag tog mitt första blodprov i 20-årsåldern. bodde då i Italien. Talade om att jag var rädd. vart skrattad rakt upp i ansiktet med kommentaren att jag är så pass gammal att jag får ta o skärpa till mig! vilket blev att jag satt knäpptyst o stel som en pinne. fick höra en lång ramsa för att jag inte slappnade av. gjorde allt jag kunde för att slappna av, o lyckades på något vis. sen stack hon! hon kom inte rätt. men inte att hon försökte igen, utan gröpade runt där inne tills hon var rätt! det gjorde fruktansvärt ont, armen var uppsvälld och blå flera dagar efteråt. sen dess har jag vägrat blodprover!
när jag vart gravid första gången kände jag mig tvungen. då handlade det ju om barnet. inte om mig. första gången satt min sambo i väntrummet. trodde att de höll på att ha ihjäl mig, minst! så han kom inspringande....
jag fick panik. gallskrek tills jag tuppade av.
så var det två gånger till. sen märkte jag att de inte var på samma sätt som kärringen i Italien. så det gick bättre o bättre varje gång. nu har det stannat på den nivå det nog kommer fortsätta vara. Jag tittar bort, konsentrerar mig på att andas och sparkar med benen. då har jag två saker att tänka på. sen när det är klart ligger jag kvar en stund. så trött i hela kroppen att jag nästan somnar. men jag talar om det för dom innan, så de ruskar liv i mig efter en stund o ger mig lite vatten.
Nu gäller det min 4-åriga son. son i sitt korta liv nu ska ta sitt 6:e "stora" blodprov. De får sticka i båda armarna, knäväcken, fötterna, händerna o tio fingrar. 1 timme brukar de hålla på innan de tycker för synd om honom. så fort kanylen kommer in sprängs ådran. när den väl håller blir det som baksug så det kommer ingenting alls. det hela är fruktansvärt smärtsamt! sista 2 gångerna har det inte gått utan lugnande. nu ska han opereras, och det blir ju en del nålar. men han ska få hjälp av lekterapin för sin rädsla. hoppas det fungerar. de är lite osäkra då det är så kort om tid, och blodprovet måste tas redan efter första terapiomgången.