Injektions/sprutfobi - terapi
Sabirah...du vet väl att det är massor med sprutor och stick prov när man är gravid...
Sabirah...du vet väl att det är massor med sprutor och stick prov när man är gravid...
Sisu, TACK, jag behöver allt stöd man kan få.....
Nu har jag varit på mitt första fobi möte... och är 900:- fattigare.
Det va SKIT jobbigt, jag grät och grät och vi pratade massor. Jag fick titta och hålla i en spruta, och låna hem för att vänja mig vid den till nästa möte om nåra veckor.
Jag har INTE tittat på den hemma ännu....
jag har bara sovit och sovit... jag blev verkligen helt slut av det där...
hoppas det fungerar!
jag tänkte det faktiskt... är ledig i morgon
fick med en finger stickare och ett sånt där band man spänner runt armen oxå... *bläää*
usch egentligen ska man hålla på i 30 minuter...alltså att TITTA och känna på grejjerna...men 10 minuter fick räcka för nu...
I mitt kit ingår: en finger stickar pryl, ett band att spänna runt armen och en spruta med nål...
jag började med spännbandet...först ena sen andra armen...och medans kikade jag nåra sekunder på armvecket...
mer pallar jag inte...
pillade lite med finger stickaren och tillslut sprutan med nålen...*huva*
jag FATTAR inte hur dom ska få röra min arm med en såndär... *blää*
Puh, jag hoppas verkligen du klara dig igenom din graviditet! Tänk igenom vad du gjorde på terapin innan du går på inskrivningen...
Jag har ju skrivit Injektions/sprutfobi för att få med både och... jag skakar av att hålla i en spruta, litar inte ens på mig själv att jag inte ska sticka mig...... börjar gråta hysteriskt om nån annan tar fram en spruta...
men det är ju därför jag fått med mig mitt träningskit, som jag inte rört på två dgar nu... :-/
jag tog fram mitt "kit" i dag igen...det var länge sen nu... men det känns inte alls lika jobbigt längre...
vi får se hur det känna att titta på när psykologen blir stucken...
usch nu närmar det sig....
nästa vecka den 2 november ska jag på mitt andra möte...
då ska jag kolla när dom sticker psykologen.... i två hela timmar...
Mitt andra möte gick bra!! Jag känner mig mycket säkrare på stick i fingret!
I dag är mitt tredje möte, blir snart helt pank...
Idag blir det till att träffas på sjukhuset för att få den rätta miljön...det är blodprovs träning.... *hjälp* hoppas det går bra!
Jag är världens duktigaste!!
Första sticket tog tid och missade, blodådran smet!
Andra sticket gick mycket fortare och träffade, jag tittade hela tiden, fyra rör tog hon. Sen tog vi stick i fingret, ingen match! HB 123 blodsocker 4,2!
och sen avslutade vi med ett tredje stick, jag tittade då oxå! då tog hon ett rör bara för att ta...
oj jag som tyckte att jag redan var duktig?
jag ska fortsätta gå och ta blodprov då och då för att hålla det vid liv...!
Sisu TACK!!!!
Jag är så glad och nöjd så man tror knapt...
att titta gjorde det hela mycket enklare och då känndes det mindre oxå... skumt...
Kan ju säga att terapin har kostat mig 5000:-
men det tog "bara" 1 ½ månad att klara av blodprov...jag som inte ens klarade stick i fingret...
jag är så gott som "botad" sa min sköterska idag
när jag tog blodprov för andra gången på 2 veckor...
men man kan ju gå dit och bara prata med nån...
då slipper man ju i allafall svimma av att prata om det... som jag gjorde...
det är alltid nått!
oifs så tänkte jag PRECIS som du det tog mig 2-3 ÅR innan jag började ringa runt och efter det tog det säker 1 år innan jag tog tag i det ordentligt och började terapi (nu alltså)