Inlägg från: Tutilure |Visa alla inlägg
  • Tutilure

Dagis

Att de har ändrat namnet är ett steg mot professionaliseringen och höjandet av status för förskollärare, vilket i sin tur ska leda mot högre löner och krav på bättre utbildade pedagoger.
    Och visst är väl det något vi vill? Att bra utbildade lärare tar hand om våra barn?

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Tutilure
    mammakulan skrev 2009-11-05 09:24:03 följande:
    Ska det verkligen hänga på hur vi mammor kallar det, dagis eller förskola.... Ska de inte ha högre lön för att de förtjänar det, för de har gått och pluggat och brinner för sitt jobb??? Nej du, tycker de ska ha högre löner för det jobb de gör och det ansvar de har då de har allas skatter under sina vingar. Struntar totalt i vad verksamheten har för namn. Jag ska fortsätta säga ordet som är enklast för min son. Får kanske ändra det sen när han blir äldre ....
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt.
    Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare?
    Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta.

Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
  • Tutilure
    longing for you skrev 2009-11-05 09:40:51 följande:
    Vi får väl helt enkelt ta och hitta på ett nytt smeknamn, eftersom det nu ska vara så himla hemskt att säga dagis... Vad sägs om Föris...mycke roligare än förskola.. Undrar för övrigt vad man ska säga om "sexårsverksamheten", för inte kommer jag då säga till mig min dotter, att idag ska vi gå till sexårsverksamheten. När jag var liten, och gick på förskolan, då var det förskolan = före skolan. Och dagis / lekis gick man på innan man var 6 år.... Varför är förskolan inte längre det som är före skolan?? då tycker jag att det var MYCKE bättre förr. Jag kommer forsätta säga dagis, vare sig det heter så eller inte!!! och inte kommer någon få sämre lön för det inte
    Nej, men om alla fortsätter att resonera så så kommer de inte att få högre lön heller. (Vilket innebär att yrket inte kommer att bli mer attraktivt.)
  • Tutilure

Och det som en gång hette sexårsverksamhet heter nu förskoleklass.

Svar på tråden Dagis