Inlägg från: mammakulan |Visa alla inlägg
  • mammakulan

Dagis

Vilken rolig tråd..... Kallar också det för Dagis.... förskola låter så kyligt.... Kom Simon vi ska till förskolan..... låter helt fel. Vi ska till dagis =) Låter både mysigt och som en rolig plats att vara på. Sen får väl var och än kalla det vad man vill..... Varför tusan ska nån bli förnedrad för att man kallar det dagis??? Vad är det för fel på det. Tycker det är bara gulligt. Kan leva med att de ändrat ordet, men jag vill ha tillbaka Dagis!!!!

• mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:17:15 följande:
    Att de har ändrat namnet är ett steg mot professionaliseringen och höjandet av status för förskollärare, vilket i sin tur ska leda mot högre löner och krav på bättre utbildade pedagoger. Och visst är väl det något vi vill? Att bra utbildade lärare tar hand om våra barn?
    Ska det verkligen hänga på hur vi mammor kallar det, dagis eller förskola.... Ska de inte ha högre lön för att de förtjänar det, för de har gått och pluggat och brinner för sitt jobb??? Nej du, tycker de ska ha högre löner för det jobb de gör och det ansvar de har då de har allas skatter under sina vingar. Struntar totalt i vad verksamheten har för namn. Jag ska fortsätta säga ordet som är enklast för min son. Får kanske ändra det sen när han blir äldre ....
  • mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:33:03 följande:
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt. Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare? Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta. Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
    Ja du...tror inte politikerna är bakom buskarna och hör när jag kallar förskolan för dagis ;) Att de ska säga så på tidningar och tv kan jag gå med på då det verkar viktigt. Struntar ändå fullständigt i vad man kallar de. Tycker de är viktiga oavsätt vad man kallar de.
  • mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:33:03 följande:
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt. Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare? Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta. Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
    Ja du...tror inte politikerna är bakom buskarna och hör när jag kallar förskolan för dagis ;) Att de ska säga så på tidningar och tv kan jag gå med på då det verkar viktigt. Struntar ändå fullständigt i vad man kallar de. Tycker de är viktiga oavsätt vad man kallar de.
Svar på tråden Dagis