Inlägg från: susannemalmö |Visa alla inlägg
  • susannemalmö

Dagis

Förskola heter det ju för att det numera finns en läroplan. Förskolan är alltså inte längre ett ställe där de bara passar era barn medan ni är på jobbet, det har faktiskt pedagogisk verksamhet där, på riktigt...

Jag tycker att det låter lite småkorkat att säga dagis, hur svårt är det egentligen att lära om? Dessutom har det aldrig någonsin hetat dagis egentligen. Negerboll låter ju inte bara korkat, det är riktigt jävla dumt att säga. Men vi behöver ju inte gå in på det här.

Molly23 skrev 2009-11-04 18:04:06 följande:
    Min åsikt: Det är ju fortfarande DAGvård för barn - alltså kan det förkortas DAGIS. Underligt nuförtiden när det är så otroligt viktigt att "barn måste få vara barn", att man inte ens får säga nej eller uppfostra dem, men de ska nog börja i nånting som kallas skola när de fyllt 1. Jag får det inte att gå ihop riktigt.
  • susannemalmö

Det kallas inte skola utan förskola. De där tre bokstäverna innan skola beskriver ju att det är före skolan, inte en regelrätt skola.
    Verksamheten är densamma vare sig du kallar det dagis eller förskola, barnen blir inte mindre barn för att man benämner det med sitt riktiga namn.

Molly23 skrev 2009-11-04 22:44:08 följande:
    Jag tycker igen att det låter lite småkorkat att säga att 1-åringar går i nånting som kallas skola, samtidigt som alla tycker att barn måste få vara baaarn. Och om det aldrig egentligen hetat dagis men ändå varit accepterad benämning tidigare så borde det väl duga nu också fast det kallas nånting annat.
  • susannemalmö

Jag är inte ett dugg titelfixerad. Men det heter förskola, varför säger man inte det då?
    Vad ska vi mer kalla för något helt annat än vad det heter? Hur svårt kan det vara? Är det ett för långt ord för er att kunna uttala? Är det för att ni är obstinata av ren princip? Jag fattar inte varför det är så svårt för vissa.

Och nej, din dotter kommer inte börja på dagis, det finns inget som heter så.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 00:10:08 följande:

Min dotter kommer börja på DAGIS i januari. Kommer inte kalla det förskola, så det så! Kommer alltid säga m pedagogen på DAGIS. Men bara för att jag säger DAGIS, så betyder städerska till en lokalvårdare eller hygientekniker. Kommer säga fröken ointe det att jag underskattar det som fröknarna gör och lär ut efter den läroplanen som gäller. Varför ska folk vara så titelfixerade?
  • susannemalmö

Leva med det kan jag. Jag bryr mig inte ens speciellt mycket om att ni säger dagis. Men jag fattar inte varför ni tvunget ska vara så obstinata ayy ni startar tråd efter tråd om att ni minsann har rätt att kalla det dagis. Säg vad ni vill men var medvetna om att ni säger fel. Säger du domus också?
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:47:42 följande:

Haha! Komiskt att det skulle vara ett ord som är för långt för att uttala. Av gammal vana blir det dagis! Sorry, du får nog lära dig att leva med att det finns folk som kommer säga dagis.......
  • susannemalmö

För att jag någon gång skulle vilja höra ett bra argument till varför man säger dagis, men det verkar inte finnas något.
    Sen har jag inte sagt att jag inte bryr mig alls, läs om, läs rätt.
    Precis som jag förklarade innan tycker jag att det är fascinerande att ni orkar starta trådar och propagera för er rätt att säga fel av ren princip.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:58:44 följande:

Ok, så om du inte bryr dig, varför är du inne och debatterar i dessa trådar då?
  • susannemalmö

Nu frågade du om varför jag argumenterade i trådarna. Då svarade jag att det var för att ni, som i alla ni som tycker att det är viktigt att ni får säga dagis, startar trådar om det.
    Försöker du ens tänka till och börja säga förskola istället? Folk klarar ju av att domus heter konsum och sen coop. Men att släppa ordet dagis, som det egentligen aldrig har hetat, är visst väldigt svårt. Jag tror nog att det handlar mer om principer än om vana i längden och sånt har jag svårt för.

Jag förstår att det blir löjligt i ett sånt läge, men kunde inte ni föräldrar ha sagt rätt då så hon hade sluppit rätta er hela tiden?
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 09:22:22 följande:

Jag har inte startat en enda tråd. Och detta är den andra tråden jag är skriver i som behandlar "dagisets vara eller icke-vara" Jag har kommit med argument om varför jag säger dagis men de har väl inte varit bra nog för dig. Jag säger inte dagis på pin kiv utan för att det går av rena farten. Jag säger inte dagis för att reta upp folk, som du verkar tro. Vi hade informationsträff om FÖRSKOLAN i vår kommun och 99% av föräldrarna på detta möte sa dagis. Kvinnan från kommunen som höll i mötet envisades att rätta alla VARENDA GÅNG de sa dagis. Då blir det löjligt tycker jag!
  • susannemalmö

Är du utbildad förskolärare?

beautifulb skrev 2009-11-05 09:25:52 följande:
    Jag jobbar på förskola då jag inte är mammaledig och jag kan säga det att till och med jag säger dagis. För det första som flera säger, så sitter det i. Sen tycker jag faktiskt att det är ett lite roligare ord för barnen!
  • susannemalmö

Fast det där har du ju själv hittat på och får stå för dig.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 12:58:52 följande:

Jag tycker som du, var bara lite ironisk...... Jag uppfattar det som att de som bestämt hävdar att man måste säga förskola tycker att vi som säger dagis är korkade.
  • susannemalmö

Ok, det verkar ju lite konstigt. Jag fattar som sagt inte varför man inte kan säga förskola och tycker att just ordet dagis låter lika korkat som t.ex. mellis eller andra snuttifierade ord. Dock betyder inte det att man är korkad för att man använder det.
    Enligt mig måste man verkligen inte säga förskola, men jag kan verkligen inte förstå varför det är så viktigt för många att klamra sig fast vid dagis.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:

Kanske inte just i denna tråden (uttryckligen). Men i andra trådar jag sett, har jag läst att de som hävdar att man måste säga FÖRSKOLA har en teori att de som säger dagis är lågutbildade. Vad det nu har med saken att göra?
  • susannemalmö

Nja, min treåring klarar av att säga förskola så jag skulle gissa att de flesta vuxna klarar det om de bara vill.

071001 skrev 2009-11-05 13:25:23 följande:
    Dagis är lättare att säga än förskola susannemalmö. Det liksom bara glider ur munnen.
  • susannemalmö

För att det heter förskola. Det finns inget som heter dagis. De som jobbar där är förskolärare eller förskolepedagoger, inte dagisfröknar. Det är inte konstigt att yrket har så pass låg status när man envisas med att förminska det de gör dagligen genom att kalla det dagis.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:28:35 följande:
    Jag säger dagis och kommer förmodligen alltid att göra, kan inte heller förstå varför det är så viktigt för vissa att säga förskola ;)
  • susannemalmö

Ok, jag tycker inte att det är speciellt svårt att säga rätt i något av fallen.
    Självklart rättar jag inte folk i verkliga livet. Men i en tråd på internet som handlar om ordet dagis säger jag vad jag tycker, det är ju det debattforum är till för.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:32:12 följande:

Vi alla har väl olika ord på saker och ting. Min pappa tex säger korgboll om basket, han handlar på B&W och inte på Coop trots att det var över 10 år sen butiken i vår stad bytte namn, vissa säger mammapeng om föräldrapenning, sjuksyster om sjuksköterska, bambatant om skolbespisningspersonal, gymnasielinje om gymnasieprogram, handikappad om någon med funktionshinder, rullstolsbuden istället fär rullstolsburen. Finns många exempel. Tänk om man skulle gå och märka dessa ord, då skulle man ju inte få göra annat...... En liten tanke bara......
  • susannemalmö

Kunna ta det? Var fick du det ifrån? Men jag förstår inte meningen med att kalla saker för något de inte är. Jag vet inte när jag använde ordet städerska/hygientekniker senast så jag vet inte vad jag skulle säga i det fallet.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:33:22 följande:
    Äh, enbart fjantigt att inte kunna ta det... Tror bestämt att om man jobbar som städerska/städare så heter det hygientekniker eller liknande...antar att du säger det med då.
  • susannemalmö

ja, jag är övertygad om att det är en del i problematiken.
    Vad du ville ha sagt med väckarklockan vet jag inte, det kändes som om det var på ungefär samma nivå som ordet negerboll iaf.

Malia75 skrev 2009-11-05 13:36:17 följande:
    Men menar du verkligen att du tror att det har låg status för att det fortfarande kallas dagis? RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRING! (Väckarklockan...dags att vakna nu.)
  • susannemalmö

Du är inte utbildad förskolärare va?

mamlan skrev 2009-11-05 13:44:21 följande:
    Varför skulle det vara att förminska? Är det fult att ta hand om våra barn på DAGEN när vi arbetar? Där av dagis. Har själv jobbat på dagis, kommer nog alltid att kalla det för det. För mig är det som nu kallas 6-års = förskola.
  • susannemalmö

Nä, barnskötare kan också kallas pedagoger.
    Förskolärare måste man dock vara utbildad till på högskolan.

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande:
  • susannemalmö

Nä, inte min sorts humor precis.
    RRRRRRRRRRRRRRRRRring.

Malia75 skrev 2009-11-05 13:46:51 följande:
    Jag tänkte skoja lite, men det borde jag ju ha kunnat räkna ut med arslet att det inte skulle gå hem hos dig.......
  • susannemalmö

Fast pedagoger utför pedagogisk verksamhet, det gör barnskötarna också.
    Dock är det utbildade förskolärare som ska planera den pedagogiska verksamheten.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:47:55 följande:

Snart får man väl inte säga kokerska heller, utan matförberedaren eller nåt annat klipskt. Men om barnskötare får kallas pedagoger, hoppar inte de "riktiga" pedagogerna i taket då eftersom nån med kortare utbildning och färre högskolepoäng får kallas samma. Ungefär som man skulle kalla en sjuksköterska för läkare...... (om man ska hårddra det)
  • susannemalmö

Jadå, jag tar det varje dag. Varför tror du att jag inte kan ta det? För att jag säger vad jag tycker i en tråd på ett debattforum som handlar om just detta?

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:48:57 följande:
    Men du kan juh inte ta att de flesta människor säger "dagis" Sen kan jag nästan svära på att du inte kallar allt vid dess "rätta" namn.
  • susannemalmö

Ok, då har du fel.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:51:49 följande:
    Japp, ungefär så...
Svar på tråden Dagis