Inlägg från: Jossa 79 |Visa alla inlägg
  • Jossa 79

Dagis

Min dotter kommer börja på DAGIS i januari. Kommer inte kalla det förskola, så det så!

Kommer alltid säga städerska till en lokalvårdare eller hygientekniker. Kommer säga fröken om pedagogen på DAGIS.

Men bara för att jag säger DAGIS, så betyder inte det att jag underskattar det som fröknarna gör och lär ut efter den läroplanen som gäller.

Varför ska folk vara så titelfixerade?

• Jossa 79

Haha! Komiskt att det skulle vara ett ord som är för långt för att uttala.

Av gammal vana blir det dagis! Sorry, du får nog lära dig att leva med att det finns folk som kommer säga dagis.......

susannemalmö skrev 2009-11-05 08:41:07 följande:
    Jag är inte ett dugg titelfixerad. Men det heter förskola, varför säger man inte det då? Vad ska vi mer kalla för något helt annat än vad det heter? Hur svårt kan det vara? Är det ett för långt ord för er att kunna uttala? Är det för att ni är obstinata av ren princip? Jag fattar inte varför det är så svårt för vissa. Och nej, din dotter kommer inte börja på dagis, det finns inget som heter så. Jossa 79 skrev 2009-11-05 00:10:08 följande:
  • Jossa 79

Ok, så om du inte bryr dig, varför är du inne och debatterar i dessa trådar då?

susannemalmö skrev 2009-11-05 08:51:41 följande:
    Leva med det kan jag. Jag bryr mig inte ens speciellt mycket om att ni säger dagis. Men jag fattar inte varför ni tvunget ska vara så obstinata ayy ni startar tråd efter tråd om att ni minsann har rätt att kalla det dagis. Säg vad ni vill men var medvetna om att ni säger fel. Säger du domus också? Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:47:42 följande:
  • Jossa 79

Jag har inte startat en enda tråd. Och detta är den andra tråden jag är skriver i som behandlar "dagisets vara eller icke-vara"

Jag har kommit med argument om varför jag säger dagis men de har väl inte varit bra nog för dig.

Jag säger inte dagis på pin kiv utan för att det går av rena farten. Jag säger inte dagis för att reta upp folk, som du verkar tro.

Vi hade informationsträff om FÖRSKOLAN i vår kommun och 99% av föräldrarna på detta möte sa dagis. Kvinnan från kommunen som höll i mötet envisades att rätta alla VARENDA GÅNG de sa dagis. Då blir det löjligt tycker jag!

susannemalmö skrev 2009-11-05 09:04:17 följande:
    För att jag någon gång skulle vilja höra ett bra argument till varför man säger dagis, men det verkar inte finnas något. Sen har jag inte sagt att jag inte bryr mig alls, läs om, läs rätt. Precis som jag förklarade innan tycker jag att det är fascinerande att ni orkar starta trådar och propagera för er rätt att säga fel av ren princip. Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:58:44 följande:
  • Jossa 79

Alla som säger förskola är smarta och alla som säger dagis är korkade. Så!

• Jossa 79

Jag tycker som du, var bara lite ironisk...... Jag uppfattar det som att de som bestämt hävdar att man måste säga förskola tycker att vi som säger dagis är korkade.

Pinje skrev 2009-11-05 09:39:03 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 09:30:38 följande: Då är pedagogerna på min dotters förskola korkade! De säger själva dagis! (Gör jag också). Jag har oerhört stor respekt för kompetensen och pedagogiken hos min dotters dagisfröknar! Frågade en av pedagogerna igår, hon sade att för några år sedan hade de ett barn som rättade dem hela tiden, att det hette förskola, tjejens mamma var förskollärare, men när hon flyttade vidare återgick de till att säga dagis av gammal vana.
  • Jossa 79

Kanske inte just i denna tråden (uttryckligen). Men i andra trådar jag sett, har jag läst att de som hävdar att man måste säga FÖRSKOLA har en teori att de som säger dagis är lågutbildade. Vad det nu har med saken att göra?

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:00:38 följande:
    Fast det där har du ju själv hittat på och får stå för dig. Jossa 79 skrev 2009-11-05 12:58:52 följande:
  • Jossa 79

Haha, bakåtsträvare, det var nåt nytt!!

Tecken skrev 2009-11-05 13:21:45 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande: De som säger dagis är inte nödvändigtvis outbildade, men de är definitivt bakåtsträvare / Tecken - som överlevt både förskola och förskoleklass
  • Jossa 79

Vi alla har väl olika ord på saker och ting. Min pappa tex säger korgboll om basket, han handlar på B&W och inte på Coop trots att det var över 10 år sen butiken i vår stad bytte namn, vissa säger mammapeng om föräldrapenning, sjuksyster om sjuksköterska, bambatant om skolbespisningspersonal, gymnasielinje om gymnasieprogram, handikappad om någon med funktionshinder, rullstolsbuden istället fär rullstolsburen. Finns många exempel.

Tänk om man skulle gå och märka dessa ord, då skulle man ju inte få göra annat......

En liten tanke bara......

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:23:33 följande:
    Ok, det verkar ju lite konstigt. Jag fattar som sagt inte varför man inte kan säga förskola och tycker att just ordet dagis låter lika korkat som t.ex. mellis eller andra snuttifierade ord. Dock betyder inte det att man är korkad för att man använder det. Enligt mig måste man verkligen inte säga förskola, men jag kan verkligen inte förstå varför det är så viktigt för många att klamra sig fast vid dagis. Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:
  • Jossa 79

Återigen! Bara för att man säger dagis underskattar man ju inte fröknarnas, oj förlåt, pedagogernas arbete. Vi VET att de har en läroplan att följa, vi VET att de inte bara "passar barn". Men det sitter för guds skull inte i ett ORD!

• Jossa 79

Är det inte ofta så att de äldre fröknarna faktiskt inte är pedagoger utan just barnskötare, eftersom det fanns samma krav för för att få jobba på dagis, oj förlåt, förskolan?

Rätta mig om jag har fel.

• Jossa 79

"eftersom det förr om åren inte fanns samma krav"....ska det stå i inlägg 63.

• Jossa 79

Ska man kalla dem olika då?
    "Så Maja, vilken pedagog tycker du bäst om på förskolan".
    "Jag tycker bäst om Kerstin, men hon är ingen pedagog, hon är barnskötare".

Blir nog lite meckigt i längden att särskilja på dessa. Tror inte barnen kunde bry sig mindre faktiskt.....

071001 skrev 2009-11-05 13:38:48 följande:
    Min mamma är också barnskötare så även hennes jämngamla kollega medan den yngre är förskollärare.
  • Jossa 79

Jag använder nog alla av de orden, förutom B&W och korgboll........

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:41:43 följande:
    Ok, jag tycker inte att det är speciellt svårt att säga rätt i något av fallen. Självklart rättar jag inte folk i verkliga livet. Men i en tråd på internet som handlar om ordet dagis säger jag vad jag tycker, det är ju det debattforum är till för. Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:32:12 följande:
  • Jossa 79

Snart får man väl inte säga kokerska heller, utan matförberedaren eller nåt annat klipskt.

Men om barnskötare får kallas pedagoger, hoppar inte de "riktiga" pedagogerna i taket då eftersom nån med kortare utbildning och färre högskolepoäng får kallas samma. Ungefär som man skulle kalla en sjuksköterska för läkare...... (om man ska hårddra det)

Tecken skrev 2009-11-05 13:45:04 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande: Fast på många förskolor kallas all personal för just pedagoger (alltså barnskötarna och förskollärarna - kockerskan får inte vara med i pedagog-klubben ). Sedan om det är rätt eller fel, är en helt annan diskussion...
Svar på tråden Dagis