• Anonym

Utbildar jag mig till arbetslöshet? (lärare)

Jag utbildar mig till lärare 4-9.
    Jag trodde det skulle vara lätt att få jobb efter examen men nu hör jag fler och fler som går ut i arbetslöshet. Trots att vi bor i en storstad.
    Är det så illa? Och kommer det att fortsätta?

Känner mig så orolig då jag var arbetslös länge innan jag började studera och vill inte komma ut i mer arbetslöshet.

• Svar på tråden Utbildar jag mig till arbetslöshet? (lärare)
  • Anonym

Ja med tanke på hur många som utbildar sig till lärare nuförtiden och efterfrågan så ja, det är nog många som får gå arbetslösa.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-04 14:02:57 följande:
    Ja med tanke på hur många som utbildar sig till lärare nuförtiden och efterfrågan så ja, det är nog många som får gå arbetslösa.
    Hur kommer det sig. Var ju inte länge sen de pratade om stor lärarbrist.
  • Anonym

Oroa dig inte! Det löser sig alltid på något sätt! Får du inte fast jobb tar du ett vikariat eller springvikarie eller i värsta fall praktik. Då är du inne i systemet och så snart något dyker upp är det ditt. Och du vet inte hur det kommer att svänga innan du är klar. Efter rapporterna man hör på TV så måste det ju snart satsas mer på skolan.

Om du har möjlighet så försök extrajobba lite redan under studierna för att skaffa dig erfarenhet och därmed konkurrensfördelar.

Lycka till!

• Kastrullresan

Tyvärr ser det tufft ut nu de närmaste åren. Anledningen är att barnkullarna som nu finns i skolsystemet minskar dramatiskt. Även om det vänt och det föds fler barn ett tag nu så tar det tid innan de kommer upp i ålder och det är inte alls lika stora kullar som den som är födda i babyboomen 1987-1992.

Inom 5-10 år kommer många lärare att gå i pension men inte just nu. Väldigt många lärare väljer dessutom att arbeta till 67 år istället för 65.

• Anonym

det minskar barn nu framöver och kommuner kommer att tvingas säga upp lärare.
    Tyvärr har du utbildat dig till arbetslöshet.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-05 16:44:01 följande:
    Oroa dig inte! Det löser sig alltid på något sätt! Får du inte fast jobb tar du ett vikariat eller springvikarie eller i värsta fall praktik. Då är du inne i systemet och så snart något dyker upp är det ditt. Och du vet inte hur det kommer att svänga innan du är klar. Efter rapporterna man hör på TV så måste det ju snart satsas mer på skolan. Om du har möjlighet så försök extrajobba lite redan under studierna för att skaffa dig erfarenhet och därmed konkurrensfördelar. Lycka till!
    Jag utbildade mig för ett par år sedan och har bara haft timvik på olika skolor. Det verkar helt kört. skolorna har långa listor med behöriga vikarier.
  • Anonym (utbildad)

Det har länge varit svårt att få jobb som nyutbildad inom många yrken som kräver högskooleutb. Jag vet många som haft problem , och då även som lärare. Det är alltså bara på att hoppas på det bästa, och kanske under studiernas gång försöka hitta ett okvalificerat extrajobb som man kan falla tillbaka på även efter studierna.

• Indianica

Ett problem är att lärarprogrammet tar in för många studenter samt att vissa skolor anställer okvalificerade "lärare" ( är ju billigare) plus då att barnkullarna minskar och att kommunerna gör besparingar i kristider, som bäddat för dyster framtidsutsikt ja. Men samtidigt kommer lärare alltid att behövas. På mindre orter är det ofta en brist på utbildade lärare så där är det enklare att få hel eller delvis fast anställning! Jag vet flera personer som fått arbete direkt (hel- eller deltid), men på mindre orter då!

Jag rekommenderar också att du visar framfötterna dels på din VFU ( skriv upp dig på vikarielistor) och att du tar vikariat även utanför stan, fast du måste åka en bit och resekostnaden nästan överstiger lönen. Det viktiga är att du får arbetslivserfarenhet och knyter kontakter med lärare! Idag medför a-kassereglerna att många arbetslösa lärare undviker att ta vikariat, så där har du ett guldläge!

Rekommenderar också att du läser några fristående kurser som kan bredda din kompetens inom läraryrket och göra dig mer attraktiv! (t e.x kurser i olika ämnen, didaktik eller om mobbning etc.)

Som du märker är jag personligen väldigt hoppfull inför framtiden. Jag har själv vikarierat och är fast besluten att en dag få fast anställning, om jag så ska starta en egen skola Tyvärr går det en hel del för yrket opassande personer på lärarprogrammet, men ajg rä övertygad om att det är de som blir arbetslösa i framtiden och satsar på annat!

Ge inte upp! Satsa på studierna och vik!

• Anonym

ser tyvärr mörkt ut.
    minskade barnkullar och besparingar i kommunerna gör ju sitt, +att många lärare verkar välja att jobba till 67, samt att universiteten, i mitt tycke iaf, tagit in fler lärarstudenter än vad det kan finnas jobb för på måååånga år framåt.

å andra sidan, vad är alternativet?
    inget yrke ger garanterat jobb!

• Jambosana

Usch ja, det är rätt mörkt. MEN det beror på vilken ämneskombo du har. Det är brist på ma/nv-lärare och i vissa språk.

Själv är jag so-lärare och vi växer definitivt på träd...

Svar på tråden Utbildar jag mig till arbetslöshet? (lärare)