Ett problem är att lärarprogrammet tar in för många studenter samt att vissa skolor anställer okvalificerade "lärare" ( är ju billigare) plus då att barnkullarna minskar och att kommunerna gör besparingar i kristider, som bäddat för dyster framtidsutsikt ja. Men samtidigt kommer lärare alltid att behövas. På mindre orter är det ofta en brist på utbildade lärare så där är det enklare att få hel eller delvis fast anställning! Jag vet flera personer som fått arbete direkt (hel- eller deltid), men på mindre orter då!
Jag rekommenderar också att du visar framfötterna dels på din VFU ( skriv upp dig på vikarielistor) och att du tar vikariat även utanför stan, fast du måste åka en bit och resekostnaden nästan överstiger lönen. Det viktiga är att du får arbetslivserfarenhet och knyter kontakter med lärare! Idag medför a-kassereglerna att många arbetslösa lärare undviker att ta vikariat, så där har du ett guldläge!
Rekommenderar också att du läser några fristående kurser som kan bredda din kompetens inom läraryrket och göra dig mer attraktiv! (t e.x kurser i olika ämnen, didaktik eller om mobbning etc.)
Som du märker är jag personligen väldigt hoppfull inför framtiden. Jag har själv vikarierat och är fast besluten att en dag få fast anställning, om jag så ska starta en egen skola
Tyvärr går det en hel del för yrket opassande personer på lärarprogrammet, men ajg rä övertygad om att det är de som blir arbetslösa i framtiden och satsar på annat!
Ge inte upp! Satsa på studierna och vik!