Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

Vad innebär Ris a la malta för Dig?

När jag gör ris á la malta så kokar jag rundkornigt ris i vatten, sköljer det i kallt vatten, blandar med vispad grädde och en skvätt vaniljsocker. Sen serverar jag det med saftsås eller möjligen någon sorts sylt eller färska bär. Apelsinris har jag i apelsiner i riset, grädden och vaniljsckret och serverar ingen saftsås till.

Ingen gammal saltad gröt i min efterrätt inte.

• NoMatter

Men gör ni verkligen ris á la malta på vanlig gröt. Saltad gröt? Jag har gjort det en gång och snacka om stor besvikelse när efterrätten smakade salt. BLÄÄÄH!!

• NoMatter

Trollet Ludenben skrev 2009-11-04 22:18:27 följande:

hur mycket salt har du i din gröt egentligen om ris ala maltan smakar salt?? bläää ett annat bra tips är att använda riskvick till ris a la malta. Det har vi gjort och det blir jättegott =)
    Atamon skrev 2009-11-04 22:19:15 följande:
    Så mycket salt har jag aldrig haft i gröten så det smakat salt om maltan det vägs ju upp av det söta (grädden, sockret och såsen)
    Jag har nog bara haft i den rekommenderade mängden salt men jag tycker ändå att jag känner saltsmaken.

Jag kokar rundkornigt ris i bara vatten (sköljer av det med kallt vatten) och sen blandar jag i grädde och vaniljsocker och apelsiner. Då finns det inte en gnutta salt i riset.
  • NoMatter
    Baronessan skrev 2009-11-04 22:29:35 följande:
    Undrar också hur mycket salt eller hur lite socker du har i om ris a la maltan smakar salt? Jag gör ris a la malta på vanlig risgrynsgröt. Blandar i vispad grädde med MYCKET socker (gärna florsocker för att slippa strösocker"kraset") och lite vaniljsocker. I min ris a la malta får det INTE finnas frukt*uäck!*. Serveras med saftsoppa (ungarna föredrar dock den tillsammans med hallonkräm ).
    Inget socker alls i grädden eftersom det är äckligt, däremot vaniljsocker i maltan och ev. lite florsocker ovanpå när man äter. Eller maränger går också bra. Fast då har jag aperlsiner i. Äter jag utan apelsiner med saftsås så blir det ju inte något mer socker än det som är i såsen.
  • NoMatter
    Eleni skrev 2009-11-05 15:25:49 följande:
    Åh, nu kommer jag ihåg, hemma brukade vi äta sk apelsinris med bara kokt vanligt matris balndat med grädde, och apelsinbitar, socker och vanilj. Jättekonstigt att sitta och tugga på basmatiris i grädde, tycker det fast jag är uppvuxen med det. oftast tar man ju efter sin mammas recept men det har jag inte gjort i det här fallet..
    Jag förstår att du inte tog efter den rätten men testa med rundkornigt ris så får du se.
  • NoMatter

mamma G skrev 2009-11-05 16:36:50 följande:

Annat: Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och hackad mandel. Serveras med körsbärssås. I min familj hade vi alltid det som efterrätt på julafton...
    Det låter så himla gott med körsörssås så det måste jag testa någon gång.

Just nu sitter jag med en skål ris á la malta med hallonsås, det funkar men är inte optimalt. Jag vill helst ha apelsiner i min "risröra"
  • NoMatter
    Baronessan skrev 2009-11-06 11:04:30 följande:
    Varför är det mer bakterier i ris a la maltan än i all annan mat på julbordet?
    Det undrar jag med. Jag skulle nog hellre hoppa över skinkan ifall jag skulle tänka bakterier.
Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?