Inlägg från: Lorelei |Visa alla inlägg
  • Lorelei

Döv på ena örat!

Terracortil ger inte en försämrad hörsel men däremot så kan det vara som du skriver att hörselgången är svullen. Att det knäpper skulle jag mer koppla till trumhinnan. Jag tycker nog att du ska be att få träffa läkare igen och kolla om det inte är en inflammation och inte exem. Har du haft det länge? När träffade du läkaren? Exem brukar inte göra att det värker i örat som du beskriver.

• Lorelei

Misstänkte det.... hoppas kåvepeninet hjälper...!

• Lorelei

Exem och hörselgångsinflammation kan ibland se väldigt lika ut. Vätskan i örat borde iof ha väckt misstankarna hos första läkaren... Det är ju ofta förstadiet till öroninflammationen...

• Lorelei

Det är ju inte så vanligt att man behöver ta hål på trumhinnan. De flesta öronläkare skulle nog säga att det får självspricka om man inte vet att det finns en bakomliggande problematik med svårläkta trumhinnor hos pat. Ibland går inflammationen över utan att det spricker, ibland gör det inte det... men jag skulle nog våga säga att de flesta öronläkare idag är ganska sparsamma med att ta hål på trumhinnan om man inte verkligen måste.

• Lorelei

Risken för vaxpropp är faktiskt större om man är där och "rengör" med tops än om man inte gör det... tro det eller ej. Topsen får bort det där på ytan längst ut men petar in det som ligger längre in. Precis som ahlcec skriver så stimuleras vaxproduktionen av att man rengör med tops och man kan absolut göra illa trumhinnan med tops. Har sett både en och två patienter med skadade trumhinnor efter "topsrengöring"! ALDRIG göra rent hörselgångarna på barn med tops!! Bara i ytterörat tack!

Svar på tråden Döv på ena örat!