Det finns rätt mycket att läsa om det här på FL om du söker lite, jag gjorde det nämligen innan jag skulle iväg på min i somras.
Som med alla sådana här saker är det oerhört individuellt om man tycker det gör ont eller inte. Jag har hört/läst om allt från folk som tycker det inte känns alls till sådana som legat och kräkts hela dagen efteråt...
För min egen del kändes det inte ens lika mycket som vanlig mensvärk.
Jag antar att det är olika från sjukhus till sjukhus, men jag fick då inte ta några tabletter som innebar att jag inte kunde köra bil själv. Jag fick bara ta 2 olika sorters receptfria värktabletter en timme innan undersökningen gjordes.
Har man t ex haft klamydia eller problem med cystor innan kan det vara en anledning till att man fått blockeringar i äggledarna pga ärrvävnad som vuxit ihop. Hur vanligt det är att man har det "utan orsak" vet jag tyvärr inte.
Undersökningen ska precis som föregående skrev göras innan ägglossning, så i mitt brev stod det att jag skulle ringa så fort jag fått mens för att se om det fanns en tid runt rätt tid i månaden just denna månad, annars får man tyvärr vänta till månaden efter.
Jag är säker på att det kommer gå som en dans för dig och även om det skulle göra ont, tänk på att en spolning är ofta något som verkar leda till att folk "lättare" blir gravida, ungefär som att det blivit rent och fint i äggledarna så att äggen och spermierna kan mötas snabbare och lättare nästa gång. För min del innebar det + på graviditetstestet 2 månader senare, tyvärr med missfall som följd, men jag lyckades iaf bli gravid för första gången någonsin.