• simba23

Alkohol och IVF?

Frågan är inte så hemskt som den kanske verkar, men jag hoppas ha fångat någras intresse

Jag undrar om era läkare sagt något om alkohol inför IVF behandling? Min har inte sagt ett ord nämligen.... Att man ska undvika alkohol efter äggplockning/insättning känns ju självklart, och kanske även under tiden man använder ÄL sprutan. Men medan man sprayar? Kan det påverka?

Kan även tänka att det inte är bra att hälla i sig sprit (det ät det väl iof aldrig) men det jag undrar är nåt glas vin då och då. Hoppas ni förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Alkohol och IVF?
  • tiii

Jag fick inga restriktioner under sprayningen. Jag mådde dock som en klimakterie kossa så jag undvek bara därför. Men det ska inte vara någon fara.
    Det bästa är nog om man försöker "leva som vanligt" under tiden.

• Noncuro

Jag är helt övertygat att alkohol innan ÄP är inte farlig. Det är precis som med en vanlig graviditet. Fördelen med IVF är att man vet exakt när man skall sluta dricka till skillnad om man blir spontant gravid.

Jag själv konsumerar ingen alkohol eller snarare har slutat för flera år sedan, men jag tror inte att det är på något sätt farligt att ta lite vin under behandlingen. Man måste kunna leva ett vanligt liv även då.

• Jam08

Vi har prec avslutat vårt första misslyckade IVF försök och vi fick inte några restriktioner alls!! jag drack några glas vin under behandlingen, men aldrig mer än ett och jag frågade speciellt och de sa att även efter ET var det inga prob att ta ngt enstaka glas. En vanlig graviditet får ju fostret inte näring via moderns mat/dryck intag de första ( vet ej hur många 9 kanske?) veckorna! Det har jag hört iallafall så hur skulle ngt glas vin påverka en ev grav negativt...? sen känns det ju inte bra att dricka efter ET! Jag är spinn instruktör och de sa att jag kan träna som vanligt för min kropp är van vi det osv.. så de på vår klinik har varit väldigt lugna o inte sagt ngt alls. Men läser man här har en del fått restriktioner osv.. svårt att veta! man vill ju ha klara besked!!

Efter vårt första försök blev missslyckat så funderar man ju lite på om man gjort något som påverkat negativt.. kanske ska ta det helt lugnt med allt nästa gång, men då lever man ju å andra sidan inte som vanligt och det blir så påtagligt. För mig känns det jobbigt..

• Trållet

Min läkare sa att man kunde leva som normalt, men att man skulle ta det "lite lugnt" med vin EFTER äggplock. Så, jag tog nått glas under spray och sprut-perioden, och sen var det stopp. Nu ruvar jag och håller tummarna att det tagit sig...!

• simba23

Tack snälla! Ska på semester och det är ju trevligt att kunna dricka lite vin till maten med gott samvete, särskilt som det är över en månad kvar till ÄP!

Trållet, håller också tummarna! Tiden går ju så himla sakta när man är i ruvartider...

Svar på tråden Alkohol och IVF?