• Äldre 4 Nov 19:55
    6081 visningar
    11 svar
    11
    6081

    Arkitekt eller architekt?

    Tja ni vet vad jag menar. Vilket är det rätta uttalet? Med "k" eller tje-ljud?

  • Svar på tråden Arkitekt eller architekt?
  • Äldre 4 Nov 19:59
    #1

    Båda funkar.

    Själv säger jag nog oftast "architekt".

  • Äldre 4 Nov 20:08
    #2

    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.

  • Äldre 4 Nov 20:10
    #3
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Hmm måste fråga svärfar vad han säger
  • Äldre 4 Nov 21:01
    #4
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Det är just det. Jag har en kusin som arbetar som ar"k"itekt och ingenting annat.
  • Äldre 4 Nov 21:01
    #5
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Det är just det. Jag har en kusin som arbetar som ar"k"itekt och ingenting annat.
  • Äldre 5 Nov 15:58
    #6

    Det uttalas med K och inget annat :) fast det beror nog lite pa dialekten skulle jag kunna tanka mig (ar sjalv arkitekt)

  • Äldre 5 Nov 16:33
    #7

    Arkitekter utalar själva sitt yrke med k-ljud liksom dirigenter utalar med g. Vi lekmän använder väl vanligen ch-uttal.

  • Äldre 5 Nov 20:38
    #8