• Äldre 4 Nov 19:55
    6081 visningar
    11 svar
    11
    6081

    Arkitekt eller architekt?

    Tja ni vet vad jag menar. Vilket är det rätta uttalet? Med "k" eller tje-ljud?

  • Svar på tråden Arkitekt eller architekt?
  • Äldre 4 Nov 19:59
    #1

    Båda funkar.

    Själv säger jag nog oftast "architekt".

  • Äldre 4 Nov 20:08
    #2

    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.

  • Äldre 4 Nov 20:10
    #3
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Hmm måste fråga svärfar vad han säger
  • Äldre 4 Nov 21:01
    #4
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Det är just det. Jag har en kusin som arbetar som ar"k"itekt och ingenting annat.
  • Äldre 4 Nov 21:01
    #5
    mindless skrev 2009-11-04 20:08:46 följande:
    Det beror på om man jobbar som det eller inte. Är det ens yrke är det tydligen obligatoriskt med k-ljud. Annars är nog tj-ljud vanligast. Saol noterar båda varianterna.
    Det är just det. Jag har en kusin som arbetar som ar"k"itekt och ingenting annat.
  • Äldre 5 Nov 15:58
    #6

    Det uttalas med K och inget annat :) fast det beror nog lite pa dialekten skulle jag kunna tanka mig (ar sjalv arkitekt)

  • Äldre 5 Nov 16:33
    #7

    Arkitekter utalar själva sitt yrke med k-ljud liksom dirigenter utalar med g. Vi lekmän använder väl vanligen ch-uttal.

  • Äldre 5 Nov 20:38
    #8

    Båda är korrekta, k-ljudet är det traditionella, tje-ljudet mest utbrett bland yngre lekmän. K-ljudet har bevarats levande av yrkeskåren ifråga i motsats till motsvarandede k-ljud i kilo, kiosk etc som numera bara en och annan åldring och finlandssvenskar uttalar med k.

  • Äldre 5 Nov 20:40
    #9

    Alltså, k-uttalet är det traditionella och mest "bildade". Problemet är att många utanför arkitektskrået inte vet det utan tro att det är feluttal. Det är nackdelen när den obildade massan tar över

  • Äldre 5 Nov 20:48
    #10
    Åsa skrev 2009-11-05 20:40:11 följande:
    Alltså, k-uttalet är det traditionella och mest "bildade". Problemet är att många utanför arkitektskrået inte vet det utan tro att det är feluttal. Det är nackdelen när den obildade massan tar över
    Men det kan väl inte vara k-uttal framför en mjuk vokal? Och nej, jag är inte ett dugg obildad bara trött på snobbar. Fördom bekräftad, tack o hej från mig...
  • Äldre 6 Nov 13:04
    #11
    Klappo skrev 2009-11-05 20:48:16 följande:
    Men det kan väl inte vara k-uttal framför en mjuk vokal? Och nej, jag är inte ett dugg obildad bara trött på snobbar. Fördom bekräftad, tack o hej från mig...
    Du har ingen större känsla för skämt? Snobben här utalar själv för det mesta med tje-ljud...
    Vad beträffar k-uttal framför mjuk vokal så förekommer det normalt sett inte i svenskan. När de då dyker upp i språket utgår den som inte lärt sig dem i talat språk från att de ska uttalas enligt svensk standard, dvs som tje-ljud. Sedan lär dessa personer i sin tur nya "nybörjare" ordet med det nya uttalet. De blivande arkitekterna lär sig säkerligen k-uttalet på sin utbildning där det ursprungliga uttalet hållits levande.

    De här orden är importerade (arkitekt, kilo m fl från grekiskan, kiosk från turkiskan, kex från engelskan) och de har tagit med sig sitt "osvenska" uttal med hårt k-ljud framför mjuk vokal från lånspråket. Sedan har uttalat efter hand ändrats här i Sverige enligt ovan. Det är fortfarande korrekt med k-uttal men det blir mer och mer gammalmodigt/dialektalt hos gemene man. (Fast vad gäller "kex" är det ganska jämbördigt fortfarande.)
Svar på tråden Arkitekt eller architekt?