• Helennnna

Min tvååring har börjat gnälla .. Hela Tiden! Vanligt?

Hur ska jag bära mig åt för att få henne att förstå? Har testat att både ignonera och försöka få henne att börja tänka på något annat.

Som nu gnäller hon igen, hon sitter och leker med sina toffsar och toffsen går inte på fingret som hon vill .. och hon skriker rakt ut. Inte arg eller lesset gnäll utan mer.. jobbigt gnäll? (Vet inte hur jag ska förklara) Nu sa jag bara - det där är inget att gnälla över ellinor.. titta det snöar ute.
    Nu står hon vid fönstret och tittar ut.

Hennes tålamod ligger på noll. Som när vi ska gå ut t.ex. då tar vi på henne kläderna först för att sen dra på oss våra skor och jacka..hon får vänta i kanske 30 sek innan vi går ut. Då står hon där och gnäller och gnäller och gnäller.. tills det att vi öppnar. Lika så när vi gör mat.

Allt ska gå på en sekund..helst fortare ändå! Hon är den vi älskar mest på jorden men samtidigt den som går oss på nerverna nästan dygnet runt nu för tiden. Är det normalt att dom går igenom något sådant och hur ska vi bära oss åt? Det har varit såhär i något halvår oh det blir bara värre och värre... I Januari blir hon storasyster .. usch är jätte nervös för hur allt ska gå. Hon lär ju bli tokig när jag "tar sån tid på mig" när vi ska gå ut (bebisen ska läggas i vagnen osv)

• Svar på tråden Min tvååring har börjat gnälla .. Hela Tiden! Vanligt?
  • Lilly mama

Lilly är också 2 och har blivit likadan. Eller ja, hon gnäller om hon inte får göra precis allt själv och exakt då hon vill göra det. Jag tror helt enkelt att det hänger ihop med frustrationen över att inte kunna göra allt hon vill, när hon i teorin vet hur man gör. Som att ta på kläder. Hon "vet" hur man sätter på ett par strumpor, men får inte till det i praktiken, trots en massa försök. Det är nog därför de blir sura och gnälliga. De vill bli självständiga och självgående, men så vill kroppen inte samarbeta. Det måste vara urjobbigt.

Lägg till det att de inte kan säga vad de vill (i vart fall inte så mamma förstår). Det nästan måste bli problem.

• Flickan och kråkan

Min äldsta har precis blivit "sådan". Gick nästan över natt för ett par dagar sedan. Arg har han blivit innan när han inte kunnat, fått, lyckats snabbt vad det nu var han skulle göra....men nu är det gnäll....och gråt-skrik när saker går emot honom. Han är drygt 22½ månad.

• Atrix

Min tvååring är också supergnällig! Hon var en solig, glad tjej som bara skakade på sig och gick vidare vid motgångar, men nu gnäller hon jämt. Låtsasgråter, slänger sig på golvet, skriker etc etc. Det började några månader innan hon fyllde två och blev inte lättare när hon fick syskon för någon månad sedan. Förut brukade vi förklara (för oss själva) hennes beteende med att hon var trött eller hungrig men nu sker det så ofta så hon kan ju inte vara trött eller hungrig hela tiden. Hon tar enormt mycket energi, eftersom jag får göra allt för att lirka och försöka hålla henne på bra humör eller avvärja utbrott (som hon förstås får ändå ibland).

Jag tror också att det hör till åldern. Hon utvecklas i rasande takt nu, både fysiskt (det ser man påklädning, finmotorik tex) och språkligt. Säkert har hon massor att bearbeta och hennes tankevärld är förmodligen mer komplex än vad hon har språk att uttrycka.

Vid sidan av detta är hon världens mysigaste och roligaste lilla tjej, så jag antar att man får ta det onda med det goda och försöka att inte bli arg utan viska för sig själv "tålamod, tålamod..."

• mammanov

Känner mycket väl igen mig i era beskrivelser om min egna dotter, hon blir två i december! :)

• Blindness

Min gnällspik är snart 2½ år så på henne håller det i sig Försöker lära henne att det är lättare om hon säger vad hon vill istället för att gnälla, sen är det ju det där med tålamodet som absolut inte är det bästa alls, gnäll gnäll och gnäll.

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Joje

Har också en gnällspik på 2½ år och det har väl hållit på i kanske ½-1 år.... Kanske lite mer frekvent nu för tiden... Han är hur glad som helst ena sekunden för att gnälla, slänga leksaker och skrika nästa sekund. Det värsta är ju att man inte kan resonera med honom än, blir frustrerad! Hoppas det går över snart... men sen har vi ju lillasyster som snart är där också... hon är snart 16 månader och har ett jäkla humör.

Happy Days!!

• Helennnna

Skönt att höra att man inte är själv!

(hehe måste springa)

....dotterns gnäll igen, väskan vill inte släppa från vagnen så hon slängde sig på golvet.

Åhh hoppas sååå att detta snart försvinner! Hur ska man orka?

Tålamod..tålamod viskar jag till mig själv..

Ska till dottern nu iallafall (vet inte om hon förstår) men : be om hjälp istället för att gnälla sådär

Svar på tråden Min tvååring har börjat gnälla .. Hela Tiden! Vanligt?