• Mandyyy

beetende perspektivet?

Hej!
    Jag undrar bara om "beetende perspektivet" är ett samlingsord för de olika beetende teorier. Eller Vad som ingår i beetende perspektivet, är det Behaviorismen? Blir så förvirrad när det bara står så.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden beetende perspektivet?
  • Birgitta L

Svar till Mandyyy:

Var har du hört det begreppet?

Beteendeperspektiv är det samma som behaviorism.

• Mandyyy

Birgitta L skrev 2009-11-05 12:32:01 följande:

Svar till Mandyyy:Var har du hört det begreppet? Beteendeperspektiv är det samma som behaviorism.
    Jo, när min lärare i psykologi B, pratar om beetende perspektivet, så börjar han prata om behaviorismen. Därav. Men är inte beetende perspektivet att som har med beetende teorier att göra. Behaviorism, humanistiska, existensialism, kognitiva...?
  • Birgitta L

Svar till Mandyyy:

Nej, det kan inte säga. Humansim och existentialism är något annat, det handlar om livsåskådning och filosofi. Det kognitiva handlar mer om tankar än om beteende.

• Mandyyy

Birgitta L skrev 2009-11-05 12:43:59 följande:

Svar till Mandyyy:Nej, det kan inte säga. Humansim och existentialism är något annat, det handlar om livsåskådning och filosofi. Det kognitiva handlar mer om tankar än om beteende.
    Ah ja det är klart.
    Men vad menar han då med beetende perspektivet?
    Jag ska skriva prov om beetende perspektivet o undrar vad han menar.
  • Birgitta L

Svar till Mandyyy:

Beteendeperspektivet innebär att man fokuserar på djurs och människors mätbara beteende, som till exempel Pavlovs hundexperiment. Alltså beteenden som går att mäta i form av stimulus och responser (orsak-verkan).

• Heavenly Divine

Jag uppfattar det också som att läraren måste mena det behavioristiska perspektivet, som handlar mycket om inlärning. Pavlov, Watson och Skinner är ju några exempel på detta. Även modellinlärning - att man tar efter andra människors beteenden.

• Mandyyy

Birgitta L skrev 2009-11-05 12:50:53 följande:

Svar till Mandyyy:Beteendeperspektivet innebär att man fokuserar på djurs och människors mätbara beteende, som till exempel Pavlovs hundexperiment. Alltså beteenden som går att mäta i form av stimulus och responser (orsak-verkan).
    Okej. Då är jag med så långt. Men sen tänkte jag att Watson & Skinner spinner vidare på Pavlov teorier. Belöning och bestraffning. (positiv och negatv förstärkning) ahh ja jag blir så förvirrad.
  • Birgitta L

Svar till Mandyyy:

Ja, det är riktigt det du säger om Watson & Skinner. Det är en vidareutveckling inom beteendepsykologn och de toerierna är viktigare, alltså det om belöning och bestraffning, så utveckla gärna det lite mer inför och i provet. Bli inte förvirrad utan fokusera mer på belöning-bestraffning när du skriver.

• Mandyyy

Birgitta L skrev 2009-11-05 13:02:56 följande:

Svar till Mandyyy:Ja, det är riktigt det du säger om Watson & Skinner. Det är en vidareutveckling inom beteendepsykologn och de toerierna är viktigare, alltså det om belöning och bestraffning, så utveckla gärna det lite mer inför och i provet. Bli inte förvirrad utan fokusera mer på belöning-bestraffning när du skriver.
    Ok. Tack så mycket för svar!
  • Mandyyy

Tack för svar! Då vart jag inte helt ute & cyklade iallafall...haha..:)
    Det ska nog gå bra.

• Birgitta L

Svar till Mandyyy:

Ingen orsak, det är bara roligt att kuna hjälpa till när det gäller psykologi.

Lycka till med provet!

• Birgitta L

Svar till Divine:

Modellinlärning är inte beteendepsykolog. Det är en social inlärningsteori där bland annat Bandura varit ledande teoretiker. Det hör hemma i den kognitiva psykologin och även i pedagogiken där Jean Piaget utvecklat tankegångarna när det gäller barns utveckling.

• Polly S

skilj på negativ förstärkning och bestraffning bara!

Mandyyy skrev 2009-11-05 12:57:16 följande:
    Birgitta L skrev 2009-11-05 12:50:53 följande: Okej. Då är jag med så långt. Men sen tänkte jag att Watson & Skinner spinner vidare på Pavlov teorier. Belöning och bestraffning. (positiv och negatv förstärkning) ahh ja jag blir så förvirrad.
  • Heavenly Divine

Birgitta L: japp du har rätt. Blandade ihop begreppen. Det jag stirrade mig blind på var begreppet inlärning, men du har som sagt rätt i att modellinlärning inte ligger under behaviorismen  ;)

• Birgitta L

Svar till Divine:

Vad bra att du fick ordning på begreppen. Det är inte helt lätt för det är en djungel kan man säga och många begrepp går in i varandra.

• Heavenly Divine

Birgitta L: Du har så rätt! Det är väldigt intressant dock, och man tycker jag borde kunna detta men använder man det inte dagligen i sitt arbete så försvinner det efterhand tyvärr.

Svar på tråden beetende perspektivet?