• Sencha

Vad säger du? Läkare/doktor

Ja, vad säger du i dagligt tal?

Jag säger "doktor", t.ex. "Jag ska till doktorn". Fastän jag vet att det egentligen är helt olika saker

0401 & 0807
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Läkare/doktor
  • Rebecka75

Det blir nog doktor för det är bara barnen som har med dem att göra ändå

Nu blev jag nyfiken, kan du definiera skillnaden för en dumbom som trodde att det var olika "fina" ord för samma sak

• Butterscotch

Jag undrar som Rebecka75, vad är skillnaden? Att en läkare tagit läkarexamen och en doktor tagit doktorsexamen (men inte nödvändigtvis läst medicin) fattar jag, men vad är skillnaden i yrkesutövandet inom medicinområdet? Är inte "doktor" bara slang/vardagligt tal för "läkare"?

• Trill

Mja, det behöver inte vara två olika saker.

Från wikipedia:

"Läkare är en person som har avlagt läkarexamen, alternativt läst minst nio terminer på läkarprogrammet och fått dispens från Socialstyrelsen att arbeta som läkare. I dagligt tal kallas läkare ofta för doktor, som dock även är en beteckning på en formell akademisk examen."

• Stårschan

Om jag pratar rent allmänt så säger jag "doktor" (så jag röstade på det), men om det är mer specifikt så säger jag 'öronläkaren', 'barnläkaren' eller liknande.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Sencha

Doktor, dr, är en titel som i Sverige används för person som har avlagt doktorsexamen vid universitet eller högskola eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen (och även mindre ofta för tandläkare). Ordet kommer från latinets 'doctor', som betyder lärare (av verbet 'docere' att lära.) I Sverige användes före 1969 beteckningen medicine licentiatexamen istället för läkarexamen.

Att doktorera innebär, med korrekt språkbruk, att bedriva studier och forskning som är avsedda att leda till doktorsexamen. Under tiden är man doktorand. Att disputera innebär att inför en opponent och en betygsnämnd försvara sin doktorsavhandling. När avhandlingen är godkänd är doktoranden disputerad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Doktor

0401 & 0807
  • Butterscotch
    Sencha skrev 2009-11-05 13:50:46 följande:
    Doktor, dr, är en titel som i Sverige används för person som har avlagt doktorsexamen vid universitet eller högskola eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen (och även mindre ofta för tandläkare). Ordet kommer från latinets 'doctor', som betyder lärare (av verbet 'docere' att lära.) I Sverige användes före 1969 beteckningen medicine licentiatexamen istället för läkarexamen.
    Att doktorera innebär, med korrekt språkbruk, att bedriva studier och forskning som är avsedda att leda till doktorsexamen. Under tiden är man doktorand. Att disputera innebär att inför en opponent och en betygsnämnd försvara sin doktorsavhandling. När avhandlingen är godkänd är doktoranden disputerad.sv.wikipedia.org/wiki/Doktor
    ... tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen, står det. Så vad är skillnaden, om individen i fråga jobbar inom sjukvården? Ingen alls?
  • Omorfia
    Butterscotch skrev 2009-11-05 14:00:22 följande:
    ... tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen, står det. Så vad är skillnaden, om individen i fråga jobbar inom sjukvården? Ingen alls?
    Man kan doktorera inom allt möjligt. De flesta läkare har inte doktorerat (forskat och skrivit en doktorsavhandling) och kallas bara doktorer av tradition..

Jag brukar undvika att kalla läkare för doktorer annat än när jag hänvisar i text (journaler) till en viss läkare, dr so-and-so, t ex.
Svar på tråden Vad säger du? Läkare/doktor