Vad säger du? Läkare/doktor
Ja, vad säger du i dagligt tal?
Jag säger "doktor", t.ex. "Jag ska till doktorn". Fastän jag vet att det egentligen är helt olika saker ![]()
Ja, vad säger du i dagligt tal?
Jag säger "doktor", t.ex. "Jag ska till doktorn". Fastän jag vet att det egentligen är helt olika saker ![]()
Det blir nog doktor för det är bara barnen som har med dem att göra ändå
Nu blev jag nyfiken, kan du definiera skillnaden för en dumbom som trodde att det var olika "fina" ord för samma sak
Jag säger läkare. Men till barnen säger jag ibland doktor även om jag vet vad skillnaden är.
Både och säger jag
Jag undrar som Rebecka75, vad är skillnaden? Att en läkare tagit läkarexamen och en doktor tagit doktorsexamen (men inte nödvändigtvis läst medicin) fattar jag, men vad är skillnaden i yrkesutövandet inom medicinområdet? Är inte "doktor" bara slang/vardagligt tal för "läkare"?
Mja, det behöver inte vara två olika saker.
Från wikipedia:
"Läkare är en person som har avlagt läkarexamen, alternativt läst minst nio terminer på läkarprogrammet och fått dispens från Socialstyrelsen att arbeta som läkare. I dagligt tal kallas läkare ofta för doktor, som dock även är en beteckning på en formell akademisk examen."
Om jag pratar rent allmänt så säger jag "doktor" (så jag röstade på det), men om det är mer specifikt så säger jag 'öronläkaren', 'barnläkaren' eller liknande.
Doktor, dr, är en titel som i Sverige används för person som har avlagt doktorsexamen vid universitet eller högskola eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen (och även mindre ofta för tandläkare). Ordet kommer från latinets 'doctor', som betyder lärare (av verbet 'docere' att lära.) I Sverige användes före 1969 beteckningen medicine licentiatexamen istället för läkarexamen.
Att doktorera innebär, med korrekt språkbruk, att bedriva studier och forskning som är avsedda att leda till doktorsexamen. Under tiden är man doktorand. Att disputera innebär att inför en opponent och en betygsnämnd försvara sin doktorsavhandling. När avhandlingen är godkänd är doktoranden disputerad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Doktor
Tack, då vet jag
Hade ju glömt att det finns doktor i andra sammanhang