• Sencha

Vad säger du? Läkare/doktor

Ja, vad säger du i dagligt tal?

Jag säger "doktor", t.ex. "Jag ska till doktorn". Fastän jag vet att det egentligen är helt olika saker

0401 & 0807
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Läkare/doktor
  • Tecken

Annat: Beror på i vilket sammanhang. Ska jag till VC och kolla upp någonting så ska jag till läkaren, ska jag träffa Jan Hartman så ska jag träffa doktorn

• Butterscotch
    Omorfia skrev 2009-11-05 14:05:20 följande:
    Man kan doktorera inom allt möjligt. De flesta läkare har inte doktorerat (forskat och skrivit en doktorsavhandling) och kallas bara doktorer av tradition..Jag brukar undvika att kalla läkare för doktorer annat än när jag hänvisar i text (journaler) till en viss läkare, dr so-and-so, t ex.
    OK, ingen skillnad i själva yrkesutövningen (inom sjukvården) alltså, det var det jag undrade över. Titlar och utbildningar har jag lite koll på, men det lät i ts som att "läkare" och "doktorer" inom sjukvården jobbar med helt olika saker. Som lekman har man ju förståeligt nog ingen koll på ifall snubben man ska besöka har doktorerat eller inte, man är bara intresserad av att han är duktig på sitt yrke.

Antar att "doktor" för "läkare" är typ som "dagisfröken" för "förskolepedagog". Undrar varför doktorerna/läkarna inte blir lika upprörda när folk säger fel?
  • Omorfia
    Butterscotch skrev 2009-11-05 14:09:27 följande:
    Antar att "doktor" för "läkare" är typ som "dagisfröken" för "förskolepedagog". Undrar varför doktorerna/läkarna inte blir lika upprörda när folk säger fel?
    Det blir inte upprörda eftersom folk inte säger fel. Läkare tituleras helt korrekt "doktor" men det är förvirrande, tycker jag, för andra människor när personer som inte är läkare helt plötsligt också är "doktorer".
  • Butterscotch
    Omorfia skrev 2009-11-05 14:21:48 följande:
    Det blir inte upprörda eftersom folk inte säger fel. Läkare tituleras helt korrekt "doktor" men det är förvirrande, tycker jag, för andra människor när personer som inte är läkare helt plötsligt också är "doktorer".
    Jo, det kan det ju vara. Men sålänge man håller sig inom "sjukhussfären" torde det vara någorlunda klart vad som avses.
  • Fiyali

Jag säger doktorn när det gäller flickan, men min diabetesläkare när det gäller mig själv :)

• Gorban

Använder bägge orden hemma men säger läkare eller physician på jobbet.

• Saskia

Säger oftast läkare. Men det är ju inte olika saker utan just samma saker så det spelar ju ingen roll.

• Omorfia
    Butterscotch skrev 2009-11-05 14:35:33 följande:
    Jo, det kan det ju vara. Men sålänge man håller sig inom "sjukhussfären" torde det vara någorlunda klart vad som avses.
    Självklart är det så När jag säger "doktorn" på jobbet till patienterna så är det oftast till folk som inte pratar så bra svenska, doktor är då det bästa/lättaste ordet, och till äldre förvirrade. På samma sätt väljer jag att säga "medicin" ibland istället för antibiotika eller namnet på läkemedlet jag ger.
Svar på tråden Vad säger du? Läkare/doktor