Varför hatar alla Stockholmare?
Självklart hatar inte alla Stockholmare men man stöter ofta på folk som har mycket fördomar om oss. Jag tycker fatktiskt att det är lite trist även om jag vet att jag är en typisk Stockholmare, på gott och ont kanske.
Självklart hatar inte alla Stockholmare men man stöter ofta på folk som har mycket fördomar om oss. Jag tycker fatktiskt att det är lite trist även om jag vet att jag är en typisk Stockholmare, på gott och ont kanske.
Stockholmare är precis som alla andra, på alla väsentliga sätt. Säger jag, inflyttad lantis som bor i Stockholm sedan 9 år tillbaka. De som syns, och som folk baserar alla sina fördomar på, är väl den "skräniga, kaxiga stureplanstypen".
... och så lite storebrorskomplex på det, så är förklaringen färdig.
Eftersom de flesta 08or jag stöter på är ganska jobbiga lutar det åt att jag mest hatar dem. Nu är det inte så allvarligt, hat sparar jag till riktiga blådårar.
MEN: de riktigt jobbiga mupparna är undantagslöst 08or. Som den där moderatkvinnan som allvarligt tyckte att de är smartare i stockholm. Sånt.
Idioter finns överallt, det är bara lite mer och fler i ankdammen - särskilt av den sorten som tror att de är något.
Eftersom de flesta INTE är från 08 så är det för mig en gåta hur man kan tro att det bara är i stockholm allt finns. De fattar tydligen inte att de kliver på de bönder, arbetare och skogshuggare som byggde Sverige.
Sån är jag.
Ha ha, hata är väl ett ganska starkt ord men i den lilla by jag jobbar kommer det mycket "fiiiint" stockholmsfolk eftersom ett stort företag har sitt huvudkontor där och vill man klättra inom företaget hamnar man i denna lilla by förr eller senare. dessa fiiina stockholmare utmärker sig minst sagt får man säga... kanske inte så mycket på kläder eller utseende, vi har ju tidningar och tv här också men mer till sättet. jag jobbar inom servicebranschen och det ofta så att talar man stockholmska förväntar man sig ca 100% mer service än alla andra samtidigt som man tycker sig ha rätt att behandla oss som utför behandlingen 100% mer otrevligt än alla andra. givetvis finns det folk från andra ställen som beter sig ganska illa också men hos oss är de kunder vi verkligen bävar för faktiskt bara stockholmare konstigt nog...
sen måste jag ju säga att de gånger jag varit i stockholm tycker jag inte att jag träffar på fler otrevliga respektive trevliga människor än i någon annan stad.
Eftersom jag är infödd stockholmare avstår jag från att rösta, men ser med spänning fram emot alla fördomar som kommer dyka upp i tråden.
Jo, hatar kanske var att ta i, ogillar hade varit bättre!
Ha,ha jag är stockholmare ända in i benmärgen.
Hittade inte ett allternativ som passade för min åsikt. Jag tror inte Stockholmare är värre än andra, däremot tror jag storstadsbor generellt (finns ju faktiskt fler storstäder än Sth) har fördommar om oss som bor på landet vilket kan göra att de framstår som lite dryga och överlägsna, jämfört med oss lantisar (snyter mig i näven).
M C skrev 2009-11-05 15:20:24 följande:
Ja just det. idioter finns överallt. det är bara lite tätare av dom på landet! =).
Viseversa kul sagt.
Alla Stockholmare är inte otrevliga, men man har nog lite fördomar om oss i mindre städer, det tyckte jag när jag bodde i enliten stad i några år, att man skulle vara som dem, för att passa in. Men nu bor jag i Stockholm och det är för att jag trivs bäst här.