Varför hatar alla Stockholmare?
Självklart hatar inte alla Stockholmare men man stöter ofta på folk som har mycket fördomar om oss. Jag tycker fatktiskt att det är lite trist även om jag vet att jag är en typisk Stockholmare, på gott och ont kanske.
Självklart hatar inte alla Stockholmare men man stöter ofta på folk som har mycket fördomar om oss. Jag tycker fatktiskt att det är lite trist även om jag vet att jag är en typisk Stockholmare, på gott och ont kanske.
Jag gillar Stockholmare, har varit mycket i Stockholm och har alltid träffat på trevligt folk. Vet inte varför en del ogillar stockholmare själv har jag varit på väg att flytta dit flera gånger just för att det är en trevlig atmosfär.
Men de flesta stockholmare är väl inflyttade från resten av landet? Så vilka är det man retar sig på? Är det bara stockholmarna sedan födseln eller gäller det alla boende i Stockholm? Stockholm är ju också en mångfacetterad stad. Det är stor skillnad mellan förorter som Rinkeby och Djursholm.
Jag har inget emot stockholmare överlag.Men jag kan förstå varför stockholmare har dåligt rykte, när man träffar på riktigt stöddiga storstadsbor.. Som ta den gången när jag skulle fråga en tjej om hur en viss automat på centralen fungerade. Då sa hon bara snorkigt: DU, den tar bara visa eller american express!!
Ja och nu råkade jag ha visa, så det var inte det som var problemet, jag är inte född igår bara för att jag inte bor i stockholm.
Men jag har också träffat på snälla och vänliga stockholmare. Så man kan absolut inte dra alla över samma kam.
Jag är partisk så jag röstar inte. (Stockholmare sen flera generationer bakåt)
Jag flyttade till stockholm för 5 år sen från en liten byhåla (med ca 8000 invånare) och jag STORTRIVS verkligen. Så skönt att slippa allt skitsnack och att alla affärer stänger tidigt och inte har öppet på söndagar.
Det finns ju inget att göra i små byhålor förutom att supa och skaffa barn. I stort sett alla av mina gamla kompisar som bor kvar har skaffat barn tidigt och inte utbildat sig alls... känns nästan lite sorgligt. Men det är förstås olika vad man prioreterar i livet.
dryga,märkvärdiga,utseendefixerade till max,stressade.
Ja det är några ord om vad jag tycker om stockholmare.Bodde där i 7år sen tyckte jag det räckte...
dock finns det så klart undantag men så tycker jag generellt sätt..
Jag hatar alla som hatar folk grundat på var de kommer ifrån.
Kanske är det för att i debatt efter debatt på Tv så ska Stockholmare poängtera att de klarar sig bättre utan alla bidragstörstande bönder på landsbygden.
Kanske för att de tror att resten av Sverige är avundsjuka på dem.
Kanske för att de inte förstått att de är beroende av oss så som vi är av dem...
När man ser en Stockholmsbo på TV som försöker påskina att resten av Sverige är så omoderna och efter sig om man jämför med huvudstaden, ja där grundläggs mina fördomar mot 08:or
Jag ogillar stressen som finns i Sthlm och att allt görs i sista minuten. "Oh shit, jag missade tunnelbanetåget och det går en om 3 minuter igen men eftersom jag var ute i sista minuten så kommer jag för sent till jobbet."
Jag har bott i flera större städer utomlands, t ex Barcelona och där existerar inte stressen på samma sätt. "Manana manana!" Jag är uppväxt utanför Sundsvall och om jag missade bussen t ex till skolan så fick jag vänta 1-3 timmar på nästa buss, jag lärde mig att vara ute i god tid för att slippa stressa.
Så jag ogillar inte Stockholmare, utan det faktum att de springer som yra höns på tunnelbanestationerna bara för att de är ute i sista sekunden.
Glömde nämna att en del människor från Stockholm tror att just deras stad är Sveriges mittpunkt. Om någon utomlands frågar vart Sthlm ligger svarar det "mitt i Sverige" vilket är totalt fel, för Guds skull läste någon geografi i skolan? En del uppträder också som att allt norr om Uppsala är djupa skogar och hålor, och jag vet inte hur många gånger jag fått höra: "Har ni djur på gården?"