• Amaanda

Kanske en jättedum fråga ?

Har nu 15 dagar kvar till bf, och börjar bli RIKTIGT skraj faktiskt. Har funderat lite på vad som händer när man väl ligger där på förlossningen? Vad händer om man verkligen inte orkar mer och man bara inte står ut med smärtan.

• Svar på tråden Kanske en jättedum fråga ?
  • Stårschan

Bra fråga. Har aldrig hört talas om att det har hänt (utom i de fall där mamman faktiskt dött, vilket inte hör till vanligheterna i dagens Sverige), vilket väl är positivt!

Smärtlindringarna är till stor hjälp. Ta allt du kan få. Och så blir man faktiskt jättestark.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Fe73

Hej Du,

Jag tror inte du är ensam med dessa frågor och det är klart man undrar hur det är.

Det är ju olika vad som händer för olika personer så man kan ju bara svara för sig själv men när det drar igång så är du mitt uppe i det och det är bara att ta värk för värk och andas igenom. Det finns lindring om smärtan är för hög. För mig räckte det med lustgas men det ryggbedövning kan ju vara en stor hjälp.
    Sen var värkarna det långa förarbete det jobbiga för mig och det är rätt skönt när krystvärkarna kommer för man kan liksom inte hindra det utan man känner sig helt enkelt j-kligt bajsnödig och trycker på som bara den och BM puschar att man skall trycka ännu lite längre.

Jag läste ATT FÖDA av stjärnBM Gudrun A flera ggr innan det var dax.

• Linda88

Barnmorskorna är också väldigt bra (de flesta, finns självklart undantag där också) och de är suveräna på att uppmuntra en till att orka fortsätta! Man tror inte man ska klara av det, men när man väl ligger det så får man faktiskt "oanade krafter". Det låter klyschigt, jag vet, men det är faktiskt så.

Var inte orolig, du kommer att orka och det kommer gå jättebra! Lycka till!

• Amaanda

Är faktiskt hemskt rädd för sprutor och sånt också. Men antar om man har sån smärta så bryr man sig nog inte så mycket om det som alla säger (:

Fast jag tänkte mer på om det kan bli akut kejsarsnitt o sånt eller om det är för sent när man väl har kommit så långt ?

• Fe73

Förresten om du bara inte orkar mer så kommer dem vidta åtgärder för det...snitt antagligen, sugklocka ev men man har ju krafter som man inte trodde fanns.

• Stårschan
    Amaanda skrev 2009-11-05 15:35:24 följande:
    Är faktiskt hemskt rädd för sprutor och sånt också. Men antar om man har sån smärta så bryr man sig nog inte så mycket om det som alla säger (: Fast jag tänkte mer på om det kan bli akut kejsarsnitt o sånt eller om det är för sent när man väl har kommit så långt ?
    Nja, jag är också spruträdd och tycker att nålsticken var bland det värsta med hela förlossningen!
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Schnooglewookiemush

Om du verkligen inte har ork längre (vid en utdragen förlossning) och du inte klarar av smärtan trots smärtlindringar så blir du akutsnittad. De bedömer dig, om du har ork kvar eller inte. De är erfarna och kan sin sak, så du kan lita på dem.
    Det är nog rätt vanligt att man mot slutet säger att man inte orkar med, fast man har mycket ork kvar. Barnmorskorna vet när orken faktiskt tagit slut. De finns där för att peppa dig, hjälpa dig på vägen.
    Prata med din barnmorska om det här, skriv om det här i ditt förlossningsbrev så vet de på förlossningen om det.

• Schnooglewookiemush

Ts: tänk på att kvinnor har fött barn i alla tider. Förr hade man ju inte ens den smärtlindring som finns idag. Klart du fixar det!

• Amaanda

Mmm för jag har inte så bra erfarenhet, när jag bröt benet och ambulansen kom så sa jag faktiskt att jag inte pallar mer pga smärtan, och då hade jag ändå fått en låg dos utav morfin men kände själv att det var på tok för lite, tuppade av i ambulansen pga smärtan och vaknade upp på sjukhuset senare.
    Men antar att dom faktiskt är väldigt kunniga hur mycket man orkar. Har haft samtal med en aurorabarnmorska också. Känns inte som det har gjort ngn hjälp faktiskt, fast ju närmare ja kommer nu ju mer längtar jag faktiskt till förlossningen i alla fall fast jag är så rädd. Så antar att jag kommer kanske bli helt chockad när det väl är dags ( får väl hoppas i alla fall )

Svar på tråden Kanske en jättedum fråga ?