• Anonym (Orolig Q)

Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.

Måste höra om detta är vanligt.
    Jag är gravid i v 20, mått ganska bra under grav, tills ett par veckor sedan. Blev trött och illamående titt som tätt. Fick råd att börja med järn tillskott, vilket jag gjorde. Blev bra nån vecka, men nu är jag sämre igen och värre. Är hemma ensam med gossen och har svimmat, legat större delen av dagen för att vila tills jag kan få en akuttid till bm imorn. Men saken är att jag ser mkt dåligt, kan inte stå upp innan knäna viker sig. Andfådd och svettas(?). Hade jag haft min make hemma så hade jag naturligtvis åkt in till jouren men är ensam utan bil, vill helst stanna hemma. Vad är detta? Någon som haft liknade som kan lugna mig en aning.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.
  • karmela

Har du kollat upp blodtrycket? Vill minnas att detta kan vara ett symtom på det. Det ska du ta riktigt allvarligt på i så fall (kan ju vara förvarning om havandeskapsförgiftning). Ring genast vårdguiden eller någon annan som kan råda. Du får väl åka in med ambulans i värsta fall, om de bedömer det nödvändigt.

• Anonym

Hur är ditt blodtryck?
    Jag hade ringt gynakuten/förlossningen och rådfrågat. Det låter inte alls bra.

• Anonym (Orolig Q)

Nej, mitt blodsocker blev testat för 3 veckor sedan. Var ok då. Har inga test stickor hemma.

• Anonym (V18)

Här har du en till! Blodtryck på 90/40 ständig huvudvärk och ingen kraft alls kvar. drog dessutom på mig urinvägsinfektion förra veckan.

Det är rätt vanligt, järn kan hjälpa till men det som hjälpt mig mest är massage av nacken och axlarna. Det har släppt lite på all spänning. Sen har det hjälpt mig o dricka mycket, nu pratar jag om 3 liter per dag.

Det har hjälpt o använda stödstrumpor och röra lite på benen strax innan jag reser på mig.

• B e a

vilket fall som helst låter det inte bra.
    men jag antar att du bratat med en Bm som tyckte ni skulle avvakta tlls i morron eller?

• Miss Maya

Det där skulle jag omedelbart kolla upp faktiskt.

• Anonym (V18)

Detta ts är inget annat än ett kraftigt blodtrycksfall!

Kan du inte göra dig en kopp mycket starkt kaffe, eller blanda 2 kryddmått salt med ljummet vatten o dricka. Sånt ska få blodtrycket att stiga.

Får du lock för öronen också?!

• Anonym (Orolig Q)

Anonym (V18) skrev 2009-11-05 17:57:57 följande:

Detta ts är inget annat än ett kraftigt blodtrycksfall! Kan du inte göra dig en kopp mycket starkt kaffe, eller blanda 2 kryddmått salt med ljummet vatten o dricka. Sånt ska få blodtrycket att stiga.Får du lock för öronen också?!
    Jag försökt med kaffe och en smörgås, tyvärr kräks jag upp detta.
    Fått i mig resorb, apotekets vätskeersättning.
    Ja, det susar i öronen och slår lock.
  • Anonym (V18)

Anonym (Orolig Q) skrev 2009-11-05 18:00:58 följande:

Anonym (V18) skrev 2009-11-05 17:57:57 följande:
    Jag försökt med kaffe och en smörgås, tyvärr kräks jag upp detta.Fått i mig resorb, apotekets vätskeersättning.Ja, det susar i öronen och slår lock.
    Detta är så typiskt för ett blodtrycksfall. Ligg högt med benen, ta lite alvedon. Finns inte mycket man kan ta som gravid men det kan hjälpa lite.
Svar på tråden Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.