• Anonym (Orolig Q)

Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.

Måste höra om detta är vanligt.
    Jag är gravid i v 20, mått ganska bra under grav, tills ett par veckor sedan. Blev trött och illamående titt som tätt. Fick råd att börja med järn tillskott, vilket jag gjorde. Blev bra nån vecka, men nu är jag sämre igen och värre. Är hemma ensam med gossen och har svimmat, legat större delen av dagen för att vila tills jag kan få en akuttid till bm imorn. Men saken är att jag ser mkt dåligt, kan inte stå upp innan knäna viker sig. Andfådd och svettas(?). Hade jag haft min make hemma så hade jag naturligtvis åkt in till jouren men är ensam utan bil, vill helst stanna hemma. Vad är detta? Någon som haft liknade som kan lugna mig en aning.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.
  • Miss Maya

Är det typiskt för ett blodtrycksfall att man ser dåligt också? Har jag aldrig hört. Hade själv blodtrycksfall när jag var gravid och höll på att svimma. Det flimrade framför ögonen, men dåligt såg jag då inte. Och inte kräktes jag heller upp något. Jag blev tvärtom bättre när jag la mig ner och åt lite.

• By Starlight

jo man kan få synbortfall av kasst blodtryck..hade nyss högt blodtryck..och bm frågade mig om jag hade synrubbningar, huvudvärk, yrsel osv...
    Tycker också det låter som blodtrycket..Hoppas du kan kolla upp det snarast.

Bf 11/11
  • Anonym (Orolig Q)

Jag ringt sjukvårdupplysningen. Vore bra att ta prover, men vi ska avvakta och se hur kvällen fortlöper. Känner jag mig inte bättre trots resorb inom ett par timmar i viloläge bör man åka in.
    Så jag får fortsätta vila och hoppas att maken får tag på en snabb flygbiljett hem.

• Anonym

Kan du inte ta med sonen in om de behöver kolla upp dig? Det är alltid bättre att åka in en gång för mycket än för lite. Om det handlar om en mycket tidig preemklampsi så kan det snabbt bli väldigt allvarligt för dig, ja rent av livshotande om du börjar att krampa. Det finns också ett tillstånd som förkortas HELLP och som är livshotande om man inte får vård snabbt.

Jag hade åkt in. Det är inte värt att chansa.

• Anonym (iva ssk)

Det låter absolut inte som ett blodtrycksfall! Visst kan man få det och tuppa av, menman får inte de symtomen du beskriver. Det första som slog mig var havandeskapsförgiftning? Du måste kolla upp det! Genast om du inte mår bättre!

• Anonym (iva ssk)
    Anonym (V18) skrev 2009-11-05 18:03:07 följande:
    Anonym (Orolig Q) skrev 2009-11-05 18:00:58 följande: Detta är så typiskt för ett blodtrycksfall. Ligg högt med benen, ta lite alvedon. Finns inte mycket man kan ta som gravid men det kan hjälpa lite.
    Vad hjälper alvedon mot i ts fall? Tycker du är lite farlig faktiskt som sitter och säger till ts att hon helt säkert har blodtrycksfall.
  • Anonym (V18)

Själv drabbas jag alltid av synrubbningar vid blodtrycksfall. Det brukar bli lite som att se genom gelé.

Havandeskapsförgiftning får man väl vanligtvist huvudvärk o högt blodtryck om jag inte har fel.

• Anonym (V18)

Anonym (iva ssk) skrev 2009-11-05 18:39:00 följande:

Vad hjälper alvedon mot i ts fall? Tycker du är lite farlig faktiskt som sitter och säger till ts att hon helt säkert har blodtrycksfall.
    Tycker personligen att du ska läsa lite på om h-förgiftning. Ts är i v20 kom ihåg det också.

Här är lite fakta...

Symtom på havandeskapsförgiftning
    Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.

Andra tecken kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Det är extremt sällsynt före 24 graviditetsveckor och likaså sällsynt när det gått ett par dagar efter förlossningen. Sjukdomen går oftast över inom två veckor efter förlossningen.

Havandeskapsförgiftning utvecklas oftast gradvis under dagar och veckor, men symptomen kan också utvecklas snabbt under loppet av några timmar
  • Anonym (j)

Symtom på havandeskapsförgiftning

Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.

Andra tecken kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Det är extremt sällsynt före 24 graviditetsveckor och likaså sällsynt när det gått ett par dagar efter förlossningen. Sjukdomen går oftast över inom två veckor efter förlossningen.

Havandeskapsförgiftning utvecklas oftast gradvis under dagar och veckor, men symptomen kan också utvecklas snabbt under loppet av några timmar.

Kopierat från 1177's upplysning

• Anonym (j)
    Anonym (V18) skrev 2009-11-05 19:45:56 följande:
    Anonym (iva ssk) skrev 2009-11-05 18:39:00 följande: Tycker personligen att du ska läsa lite på om h-förgiftning. Ts är i v20 kom ihåg det också.Här är lite fakta...Symtom på havandeskapsförgiftningHögt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.Andra tecken kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning. Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Det är extremt sällsynt före 24 graviditetsveckor och likaså sällsynt när det gått ett par dagar efter förlossningen. Sjukdomen går oftast över inom två veckor efter förlossningen.Havandeskapsförgiftning utvecklas oftast gradvis under dagar och veckor, men symptomen kan också utvecklas snabbt under loppet av några timmar
    Vi la precis in samma fakta, såg inte din innan jag la in min :)
Svar på tråden Gravid v. 20 och mår inte alls bra. Svimmat och ser dåligt.