• myrstacken

Vad köper ni för matlagningsgrädde? Finns någon som ej innehåller E-ämnen?

Hur kommer det sig att matlagningsgrädde innhåller E-ämnen. Är lite rädd för dessa E-ämnen som ju inte är bra för kroppen.

Vad köper ni för matlagningsgrädden?

• Svar på tråden Vad köper ni för matlagningsgrädde? Finns någon som ej innehåller E-ämnen?
  • PVeraB

den där vanliga som bara är smalare än fetgrädde. Fast den är ju inte på 5 % utan kanske 15?

• Friterad

Jag använder aldrig matlagningsgrädde. Vill jag av någon anledning göra maten mindre fet så blandar jag vispgrädde med standardmjölk.

• annasara

Köper bara vanlig, helst ekologisk, vispgrädde. Skulle ja vilja ha maten smalare skulle jag halvera mängden grädde eller göra som Friterad, föreg. inlägg.

• myrstacken

Den är på 24 % och står högpastöriserad. Utan konserveringsmedel. Milda Fraishe.
    Stabiliseringsmedel E407, pektin, E415, förtjockningsmedel E1442 tapiobaserat, emulgeringsmedel E417.

Ärd et farliga ämnen?

• Kristall V

köp vanlig grädde och använd mindre i stället om du inte vill ha så fett...matlagningsgrädde är ju grädde, vatten och en massa tillsatser...

• Leora

Anledningen till att de innehåller tillsatser är ju för att man tar bort fettet och måste således tillsätta något annat för att kompensera det.

Vi äter inte mat med (onödiga) tillsatser, och använder därför mjölk el. grädde i matlagningen. Varför ska man använda matlagningsgrädde?

• MBert
    myrstacken skrev 2009-11-05 18:18:07 följande:
    Den är på 24 % och står högpastöriserad. Utan konserveringsmedel. Milda Fraishe. Stabiliseringsmedel E407, pektin, E415, förtjockningsmedel E1442 tapiobaserat, emulgeringsmedel E417. Ärd et farliga ämnen?
    Farliga? Nej, men helt onödiga när det finns riktig grädde och vanlig mjölk att använda istället.
    Varför använda matlagningsgrädde?
    Jag vet att en del köper hem sånt p.g.a. lång hållbarhet, men de flesta har väl frys? Tips är att frysa in överbliven grädde i istärningar som man tar fram till såser mm.
  • myrstacken

Tänkte mest då jag hört at E-ämnen kan ge tjocktarmscancer.

• Viewsonic

Köp vanlig vispgrädde och spä ut med mjölk eller vatten, så slipper ni E-ämnen. Dessutom blir det mera.

• isisisis
    Viewsonic skrev 2009-11-05 18:24:55 följande:
    Köp vanlig vispgrädde och spä ut med mjölk eller vatten, så slipper ni E-ämnen. Dessutom blir det mera.
    Precis.
    Köper aldrig lågkaloriprodukter längre.
Svar på tråden Vad köper ni för matlagningsgrädde? Finns någon som ej innehåller E-ämnen?