• Thinkerness

Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?

Jag fick mitt första barn för 11 dagar sedan, och nu försöker vi få amningen att flyta så smidigt som möjligt här hemma.

Dock är jag lite nyfiken på hur ofta ni andra ammar. Vissa verkar köra efter något slags schema, där man låter en viss tid gå mellan varje amningstillfälle, medan andra kör på helt fri amning, d.v.s. när barnet vill ha mat så får det mat. Hörde om någon som ammade så ofta som 2-3 gånger per timme. Låter mycket i mina öron, men jag kan ha fel...

Hur gör ni? Om ni ammar väldigt ofta, gäller det dygnet runt då, eller är det lite mer sällan på nätterna?

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?
  • MinEmPsi

Amanda är nu 2månader och jag ammar henne var 2-3dje timme i ca 10min sedan hon föddes både dag och natt!

Nu den senaste veckan har hon börja sova 6timmar till natten så då sover hon så då ammar jag inte men direkt när hon vaknar så rullar det på!

• cicci85

Ammade fritt, kunde sitta 45 min och amma, upphåll i 30 min och sen amning igen. Men det är ju bara i början det är så! Han ammade inte så mycket på nätterna, 2-3 ggr.

• Kazeer

Fri amning. Sonen var hungrig ungefär var tredje timme, ibland oftare, ibland mer sällan.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • FruMadde4barnTätt

ganska fri amning, men ungefär amma var tredje timme.
    och vid tillväxtperioder så behöver bebis amma oftare/ mycket ofta för att få dig att producera mera mjölk.
    sen vill kanske bebisen snutta lite oxå

men får man ont i brösten så rekommenderar jag försöka var tredje timme, och purelan salva och sköna inlägg i bh.

• hejlis

Har haft fri amning med båda. Och aldrig haft problem med tex dåligt med mjölk osv (vet ej om det beror på det, men jag tror det spelar in.) och aldrig haft barn som varit gnälliga. Första 1-2 månaderna så ammade de ofta och ganska länge. Kunde amma ca 1/2 timme. Sova 2 timmar. Vakna. Amma 15 minuter. Vara vaken 30 minuter. Amma igen ca 30 minuter. Sova 3 timmar. Vakna, amma igen. osv. Min dotter sov kortare perioder och ammade tätare, dag och natt. Var nog eg. ingen skillnad dag/natt den första tiden. Sonen sov längre perioder, första veckorna sov han över 20 tiummar/dygn , så ibland gick det 4-5 timmar mellan amningstillfällena. Det hände ALDRIg med dottern! Runt 4 månader har jag för mig att det började bli regelbundet. ca var 3-4 timme amning. Och då även kortare/effektivare tid vid bröstet. Max 10 minuter ofta. Tiderna "fixade" de till själva, och man märket sakta men säkert att de åt effektivare och att att det började bli på ungefär samma tider.

• FruMadde4barnTätt

alldeles ibörjan är det ju så att bebis måste få amma så ofta den vill för att få igång din mjölkproduktion.

• Sandris82

Hej!

I början ammade dottern oregelbundet, kunde ligga och amma/slumra till/amma under en längre stund för att sedan vara nöjd till att tio min senare vilja amma aktivt igen. Jag tror att barnen själva "vet vad som är bäst" i början, man ska nog i mecka för mycket med ammningen i början. Har man nyfödd bebis får man bereda sig på att sitta med tuttarna framme ofta

Gör som funkar bäst för dig!

Lycka till

• hejlis
    FruMadde4barnTätt skrev 2009-11-05 18:39:36 följande:
    alldeles ibörjan är det ju så att bebis måste få amma så ofta den vill för att få igång din mjölkproduktion.
    håller med. Försök inte "exprimentera" med tider. ( iaf inte när det har gott så kort tid!!) risken att du pajjar din mjölkproduktion är stor ( eller iaf att det tar lång tid innan allt börjar funka smidigt). Det tar tid för din kropp och för bebisen att få in RÄTT rytm. Och när den fått det, ja, då kommer en tillväxtperiod så då är det bara att hänga med igen
  • ViktorochAgnes

Min dotter ammade 1-4 ggr i timmen. När hon var några månader så höll hon sig max 2 timmar utan ammning. Idag är hon 10 månader och jag ammar 2 ggr på dagen, 1 ggr kvällen och flertalet gånger på natten.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?