• Thinkerness

Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?

Jag fick mitt första barn för 11 dagar sedan, och nu försöker vi få amningen att flyta så smidigt som möjligt här hemma.

Dock är jag lite nyfiken på hur ofta ni andra ammar. Vissa verkar köra efter något slags schema, där man låter en viss tid gå mellan varje amningstillfälle, medan andra kör på helt fri amning, d.v.s. när barnet vill ha mat så får det mat. Hörde om någon som ammade så ofta som 2-3 gånger per timme. Låter mycket i mina öron, men jag kan ha fel...

Hur gör ni? Om ni ammar väldigt ofta, gäller det dygnet runt då, eller är det lite mer sällan på nätterna?

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?
  • Tangent

Ammade min pojke flera gånger i timman när han var liten bebis. Han kunde bara sova i min famn så jag satt i soffan nästan hela dagarna de första två månaderna. På kvällen ville han ha bröstet i munnen i flera timmar. Detta är inte onormalt amningsmönster.

• Pormoicheia

Jag hade min nap+pvägrande dotter hängandes i bröstet nästan dygnet runt de första 4 månaderna. Det gick att få loss någon timme ibland men det var inte ofta.

• Suedehead

Min är 3½ vecka nu och hon ammar med ca 2-3 timmars mellanrum. Sover 4-6 timmar på natten.

• Jejk

Min son är 12 dagar och han äter ungefär var tredje timme, ibland en halvtimme och ibland 10 min, sen rapar jag honom och ger han nästa bröst.

• emeliek

min flicka bodde vid mina bröst i början, men efter 4-5 veckor blev det bättre, idag ammar hon var tredje till var fjärde timme, hon är 8veckor nu =)

• TAN

Min Oliver är 2 månader och på dagen ammar jag mellan var tredje till var fjärde timma.. på natten sover han nu åtta timmar utan mat. Så här har jag lyckats få ganska bra rutiner på amningen...

• Emelie 86

min tjejja har varit nöjd innan e 2 veckor nu å hon blir arrg sliter i bröstvårtan å gråter å släpper de gör hon när ja har ammat henne i ca 30 min å hon e inte nöjd om ja tar bort henne och de går ju inte amma en bebis som släpper å gråter så ja har gett henne lite extra efteråt ett par ggr å sen e hon cool lugn men hur kommer de sej att hon beter sej så ja kan ju inte få igång mjölken mer när hon bara släpper vissa mål blir hon jääte nöjd vid bröstet och på kvällen blir hon de inte

• Thinkerness

Stort tack för alla svar!! :)

Vi kör också med fri amning här hemma, men anledningen till att jag ställde frågan i trådrubriken var för att jag aldrig har haft en aning om hur ofta man ammar ett barn egentligen. Nu börjar jag dock inse att det mesta är normalt, och att alla sätt är bra utom de dåliga - så länge man försöker anpassa sig efter barnet i mesta möjliga mån.

Skulle dock vilja slänga ut ännu en fråga... Rapar ni era barn? Och i så fall, hur lång tid kan det ta för er innan den där efterlängtade rapen kommer?

På BB fick vi av någon anledning (?) berättat för oss att det inte alls var nödvändigt att rapa barnen, men jag går hellre på min kära mors linje och försöker få upp luften - istället för att låta bli och bara hoppas på att den inte orsakar magknip...
    Men min dotter tar gärna enormt lång tid på sig - ibland uppåt en halvtimme - innan någon rap kommer. Och på nätterna är det lite knepigt att bara gå runt med henne på axeln, klappa henne lite i rumpan och vänta... Någon som har några bra knep kanske?

• Jejk
    Thinkerness skrev 2009-11-08 23:05:35 följande:
    Stort tack för alla svar!! :)Vi kör också med fri amning här hemma, men anledningen till att jag ställde frågan i trådrubriken var för att jag aldrig har haft en aning om hur ofta man ammar ett barn egentligen. Nu börjar jag dock inse att det mesta är normalt, och att alla sätt är bra utom de dåliga - så länge man försöker anpassa sig efter barnet i mesta möjliga mån.Skulle dock vilja slänga ut ännu en fråga... Rapar ni era barn? Och i så fall, hur lång tid kan det ta för er innan den där efterlängtade rapen kommer?På BB fick vi av någon anledning (?) berättat för oss att det inte alls var nödvändigt att rapa barnen, men jag går hellre på min kära mors linje och försöker få upp luften - istället för att låta bli och bara hoppas på att den inte orsakar magknip... Men min dotter tar gärna enormt lång tid på sig - ibland uppåt en halvtimme - innan någon rap kommer. Och på nätterna är det lite knepigt att bara gå runt med henne på axeln, klappa henne lite i rumpan och vänta... Någon som har några bra knep kanske?
    På bb sa dem till mig att det inte är alla barn som kan eller gör det, men jag försöker få honom att rapa varje gång, ibland går det och ibland inte. Och ibland tar det längre tid och ibland gör han det direkt, jag har med hört det med magknip därför känner jag att jag vill göra det, lite synd är det dock när han somnar vid bröstet och jag ska upp med honom och böka men det brukar gå bra, jag har honom hos mig på sidan och smeker honom på ryggen eller klappar lite på rumpan.
  • Bacon

TAN- mjölkar du ur på natten? tänker på att det andå är dubbelt så lång tid emellan amningarna. jag ammar också var fjärde timme under dagen och min 2 mån flicka har börjat sova längre och längre på natten. men det spränger ju i tuttarna... finns det riska för mjölkstockning? hade varit superskönt att få sova fler sammanhängande timmar på natten:)

• rudbeckia

Jag rapade min kille mellan varje bröst och efteråt på dagarna. På nätterna rapade jag bara honom om han blev orolig, de märktes väldigt väl om han behövde bli rapad eller inte. Jag behövde bara lägga upp honom mot axel och oftast kom det en rap direkt, jag la max 2-3 minuter på rapandet kom det ingen efter det så behövde han ofta inte rapas.

• Jejk

Vi var på bvc idag och då frågade jag om det här med rapa dem och hon sa att när man ammar så behöver dem inte det, bara om dem dricker på flaska för då får dem in mycket luft.

• Came

Min son är 26 dagar och ända sen han föddes har han velat amma varannan timme dygnet runt.
    På dagen är det helt ok men kan bli lite jobbigt på natten när man måste gå upp hela tiden...

• Thinkerness
    rudbeckia skrev 2009-11-09 17:04:47 följande:
    Jag rapade min kille mellan varje bröst och efteråt på dagarna. På nätterna rapade jag bara honom om han blev orolig, de märktes väldigt väl om han behövde bli rapad eller inte. Jag behövde bara lägga upp honom mot axel och oftast kom det en rap direkt, jag la max 2-3 minuter på rapandet kom det ingen efter det så behövde han ofta inte rapas.
    Jag har också börjat märka ganska tydligt nu om dottern behöver rapas eller inte, och på nätterna går det oftast bra utan rap. Kanske för att hon oftast äter lite mindre mängd på nätterna, och även för att hon äter mindre "hetsigt" då.
  • MegaMaxIna

Emelie 86 skrev 2009-11-08 18:44:46 följande:

min tjejja har varit nöjd innan e 2 veckor nu å hon blir arrg sliter i bröstvårtan å gråter å släpper de gör hon när ja har ammat henne i ca 30 min å hon e inte nöjd om ja tar bort henne och de går ju inte amma en bebis som släpper å gråter så ja har gett henne lite extra efteråt ett par ggr å sen e hon cool lugn men hur kommer de sej att hon beter sej så ja kan ju inte få igång mjölken mer när hon bara släpper vissa mål blir hon jääte nöjd vid bröstet och på kvällen blir hon de inte
    Hej, har det exakt likadant som sig... min är också två veckor... hon beter sig på samma sätt på kvällarna...
  • Emelie 86

min tös e bättre nu verkar som ja har fått igång amningen bra
    men hon har en skrikperiod mellan 19-21,30 men hon skriker inte oavbrutet
    utan e tyst kanske en kvart å sen gråter lite men de räcker att ställa sej upp med
    henne så tystnar hon så de e helt ok

Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?