Waldo skrev 2009-11-05 22:40:14 följande:
Det finns strikt reglerat i lag för vad som får utmätas. Du kan läsa i detalj i utmätningsbalken.En kort förklaring är att man får alltid behålla sitt beneficium, vilket kan jämföras med en rinlig levnadsstandardDär ingår idag möbler, tv, dator och i vissa fall bil och hyreslägenhet.Bostadsrätter/hus, värdepapper, sparande exklusiva kläder elektronik möbler osv mäts utHar du en rostig volvo från -96 som gått 35 000 mil så mäts den med all sannolikhet inte ut. Man får helt enkelt inget för denHar du en ny volvo mäts den ut omgående. Tv får du behålla och likaså dator.Den datorn du har kostar förmodligen mer att återvinna än vad man får för att sälja det.Sedan -08 (?) har man utökad utmätning vilket innebär att man efter några månader med löneutmätning gör en utmätning i fasta tillgångar om skulden inte är betald.Man kan även göra detta omgående eller tex så görs det även i de fall där man är nollad på löneutmätning
Tack så hemskt mkt för det utförliga svaret! Jag har som sagt INGET dyrt hemma (nyinflyttad och allt är gamalt som jag fått av bekanta)..Bilen är en rostig bil från 1996 som sagt med anmäld skada på(som inte är lagad då jag inte haft råd) och har gått ca 30 000mil..