• janniahlholm

Illamående, yrsel, ont efter kissning, i v 36?

Tänkte om någon annan varit med om detta och vad det berodde på?

Jag får såna grymma yrselattacker med starkt illamående som följd, jag har dock inte spytt en enda gång, känns mer som illamående nerifrån i magen än ifrån magsäcken, dom kommer när som helst och helt utan förvarning. Oftast när jag bara sitter och gör ingenting.

Det är helt oberoende av mat, eftersom jag flera gånger ätit en stund innan, precis innan och för ett bra tag sen. Samma med vätskeintaget, det sköter jag jättebra, dricker mycket och kissar även mycket.

Dock vet jag att jag haft lite dåligt järnvärde och fått äta tabletter, men järnvärdet har inte gått upp än så länge. Det låg på 110 sist och gången före det också, så det har inte fallit mer på 4 veckor, kan det bara rasa helt plötsligt, trots järntabletterna?

Jag har ingen aning om vad detta kan vara.. någon som känner igen sig?

(vill tillägga, om det nu kan ha något som helst samband, att jag kanske tror att jag dragit på mig ännu en UVI, eftersom det gör GRYMT ont när jag kissar ibland, inte jämt, men ibland.. då gör det ont när jag har kissat klart, inte medan jag kissar. Det blir ungefär som att det krampar i urinröret ända upp i magen.. Är detta ett tecken på UVI? Sist jag hade det så gjorde det inte ont när jag kissade, sjuksköterskorna märkte detta av en slump när de kollade mitt urin)

• Svar på tråden Illamående, yrsel, ont efter kissning, i v 36?
  • salamanca

Låter som UVI, kolla detta så fort det bara går. Kan sätta igång förlossningen. Pressa många citroner & blanda ut i vatten & drick NU! Ring 1177 genast! Ät INGET med socker.

• janniahlholm
    salamanca skrev 2009-11-06 00:39:57 följande:
    Låter som UVI, kolla detta så fort det bara går. Kan sätta igång förlossningen. Pressa många citroner & blanda ut i vatten & drick NU! Ring 1177 genast! Ät INGET med socker.
    Ojsan! Har inte alls tagit detta med någon stor oro, men då kanske jag ska ringa då? Har ingen citron hemma nu :( kan det hjälpa något med multivitaminjuice? den är ju iallafall sur, menar jag?
  • salamanca

Sorry, var borta från datorn. Har haft UVI i hela livet nästan & har en otroligt lång lista man kan följa för att förebygga. Problemen försvann magiskt efter förra förlossningen ( haleluja). Citronen är för att stoppa upp det & förhindra att det blir värre. Socker gör att bakterierna får bättre fäste, undvik det.Drick vatten. Ring 1177 & tala med dem. Det är inte bra att gå för länge med UVI då kan du få problem ( likadant med svamp). Därför är det viktigt att du behandlar det här. Jag vill inte skrämma dig & du behöver inte vara rädd på några sätt & vis men du bör ta itu med det. Ring 1177 redan inatt så slipper du undra. Jag är en person som haft svåra problem under mycket lång tid. För dig är det nytt & de är proffs på det här.
    Skulle du börja känna sammandragningar är detta givetvis inte bra.

Lycka till!

härjanniahlholm skrev 2009-11-06 01:15:49 följande:

*puff* ngn annan som har varit med om detta?
  • janniahlholm
    salamanca skrev 2009-11-06 01:48:37 följande:
    Sorry, var borta från datorn. Har haft UVI i hela livet nästan & har en otroligt lång lista man kan följa för att förebygga. Problemen försvann magiskt efter förra förlossningen ( haleluja). Citronen är för att stoppa upp det & förhindra att det blir värre. Socker gör att bakterierna får bättre fäste, undvik det.Drick vatten. Ring 1177 & tala med dem. Det är inte bra att gå för länge med UVI då kan du få problem ( likadant med svamp). Därför är det viktigt att du behandlar det här. Jag vill inte skrämma dig & du behöver inte vara rädd på några sätt & vis men du bör ta itu med det. Ring 1177 redan inatt så slipper du undra. Jag är en person som haft svåra problem under mycket lång tid. För dig är det nytt & de är proffs på det här. Skulle du börja känna sammandragningar är detta givetvis inte bra. Lycka till! härjanniahlholm skrev 2009-11-06 01:15:49 följande:
    Oj, det lät inte roligt för dig. Skönt att det blev bättre :)

Jag har inte mer sammandragningar än vanligt. Lite molvärk emellanåt, men bara på natten.

Kan det ge väldigt allvarliga konsekvenser eller kan jag ringa min BM imorgon och be om att få komma in? Upptäcker dom UVIn när dom kollar urinen på rutinundersökningarna?
  • salamanca

De kan kolla urinet ( tag med morgonprov ) direkt så vet de. Jag tycker nog att du skall ringa & kolla eftersom att du är yr & mår illa. Kan ju alternativt titta på 1177 hemsida.
    Är det UVI & du har gått med det ett tag så är det bra om du får prata med någon som kan bedömma det här bättre än vad jag kan ( har ju bara mig själv att utgå ifrån ).

janniahlholm skrev 2009-11-06 02:00:46 följande:
    Oj, det lät inte roligt för dig. Skönt att det blev bättre :) Jag har inte mer sammandragningar än vanligt. Lite molvärk emellanåt, men bara på natten. Kan det ge väldigt allvarliga konsekvenser eller kan jag ringa min BM imorgon och be om att få komma in? Upptäcker dom UVIn när dom kollar urinen på rutinundersökningarna?
  • salamanca

Är uppe ca 10 min till om det var något annat. Måste upp med sonen i ottan =))

• salamanca

Ok, går & lägger mig. Natti & lycka till.

• salamanca

hoppas att det gått bra

• janniahlholm

det har gått bra! ringde igår innan jag lade mig, ber om ursäkt för att jag inte sa till att jag gick men jag vart dödstrött och tänkte inte på det! förlåt.

de sa att eftersom jag har bm-besök på måndag så tyckte dom att jag kunde vänta tills dess om inte yrseln blev värre.

vill bara att det ska bli måndag!

• salamanca

Vad skönt! Då behöver du inte oroa dig heller, de kan sånt där. Har du UVI så har det inte gått långt med andra ord. Tecken som inte är bra är värre sammandragningar & värk nertill i ryggen. Skall se om jag hittar min lista som jag hade med här på fl under min förra graviditet ( ifall du skulle behöva ) Den är dock låååång =)

Hittade den;

Så undviker du urinvägs infektion & svamp
    Har över 28 års erfarenheter av att ha urinvägsinfektioner Ofta svamp.
    Min blåsa har nu bara 80 % kvar av sin kapacitet efter alla infektioner ( förtjockar & stelnar väggen i blåsan )
    Det har tagit många läkare i många olika länder & mycket tårar för att komma fram till den kunskap jag idag besitter.

Vissa saker är jobbiga, inte goda & tråkiga så det är ingen enkel väg ut men verkligen inte svårt heller.

Är 33+6 idag & har bara haft EN urinvägs infektion. Detta pga att jag råkade få i mig socker i en yougurt & ett ute ställe hade parfymerat toalett papper - så lätt är det..

1. Drick ett glas OSOCKRAD tranbärs juice om dagen. Detta råd är ett av det viktigaste.

2. Drick minst 2 liter vatten om dagen. super viktigt!

3. Drick gärna vattnet med färsk pressad citron i vattnet ( lyckades en gång dra ut en UV infektion från njurarna genom att dricka 7 citroner )

4. Ät eller drick INGET med socker. Tex juice med socker, drick inte det! Detta råd får inte ignoreras.

5. använd bara apotekets intim olja i underlivet i duschen, gärna lite inuti också. Undvik allt annat i underlivet, speciellt vatten. Har du problem med torrhet gör detta under!

6. Använd bomull med intim olja på istället för toalett papper. Måste du använda papper så köp ett dyrare & mjukare, UTAN parfym . Förändade mkt för mig.

7. Rengör dig ALLTID efter sex.

8.Ät inte vitt bröd ( speciellt för att inte få svamp )

9. Pensla gärna underlivet ute & inne med naturell yogurt när du får svamp. Kan hjälpa dig utan med.

10. Luta dig framåt islutet när du kissar ( så tömmer du blåsan bättre ). Vilken skillnad!

11. Lufta underlivet! Ha bara bomulls underkläder ( ej string ) Sov utan underkläder & lyft upp täcket så det kommer till frisk luft & inte blir för varmt ( bakterier älskar detta ). Ha kudde mellan benen ( även om du inte är gravid ). Gå runt hemma i kjol & inga trosor.Effektiv smärt lindring + hjälp.

12. Använd ej byxor som är för tajta i skrevet.

13.Om du inte redan gör det så torka dig uppefrån & ner när du är på toaletten - aldrig åt andra hållet även om det bara är underlivet.

14. Använd trosskydd utan alovera, parfym eller optiskt blekmedel ( apoteket ).
    Tänk på detta vid val av bindor när du inte är gravid. Använd inte tampong.

Detta är vad jag kommer på på rak arm
    Lägger till om jag kommer på mer, är så van nu...

Lycka till! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-03 19:05
    Med no 9 menar jag att du kan slippa ev att medicinera dig helt då yogurten kan rätta till ditt ph värde naturligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 17:36
    Tvätta alltid underbyxor i parfymfritt tvätt medel minst 60 grader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 18:46
    Bada inte badkar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:05
    Undvik att hålla dig. Kissa så fort du behöver!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 20:47
    Spola alltid innan du sätter dig på en offentlig toalett.

Håll baken varm under vintern & sätt dig aldrig på kalla ytor! Använd långkalsong! Åhlens & Twillfit brukar ha korta modeller med siden i - värmer super bra + att det inte blir för "instängt"janniahlholm

• janniahlholm

Tack för alla tips ^^ jag har aldrig haft UVI någon gång innan graviditeten :P och nu två gånger helt plötsligt.

Men jag har ju faktiskt SD till och från, och ont i ländryggen har jag jämt.. min läkare sa att detta berodde på foglossningarna?

• salamanca

Ja, om du får en annorlunda tilltagande värk i ryggen. Det är vanligt med UVI i graviditet. Köp tranbärsjouice, drick vatten & sluta med allt socker resterande tid så kanske du inte behöver få det igen. Att luta sig fram när man kissar är bra vi får svårare att tömma blåsan som gravida & det kan ge dig problemen. Tror inte du kommer få problem efter barnet är fött Det brukar inte vara så. För mig försvann alla problem istället! =)

janniahlholm skrev 2009-11-06 23:54:36 följande:
    Tack för alla tips ^^ jag har aldrig haft UVI någon gång innan graviditeten :P och nu två gånger helt plötsligt. Men jag har ju faktiskt SD till och från, och ont i ländryggen har jag jämt.. min läkare sa att detta berodde på foglossningarna?
  • mammanov

Låter inte bra?! Urinvägs infektion, eller havandeskaps förgiftning, KAN det vara...du får ringa och prata med dem på sjukvårds upplysningen el. förlossningen!!!

• janniahlholm
    mammanov skrev 2009-11-07 15:32:14 följande:
    Låter inte bra?! Urinvägs infektion, eller havandeskaps förgiftning, KAN det vara...du får ringa och prata med dem på sjukvårds upplysningen el. förlossningen!!!
    läs tidigare i tråden så ser du att jag redan fått hjälp :)
    men tack för svar!! :)
Svar på tråden Illamående, yrsel, ont efter kissning, i v 36?