• miniGrynet

Funderingar kring bra/dåliga områden i STHLM!

Hej!

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig lite, med lite tips. :)

Är nyfiken på hur en del områden i Sthlm är att bo i, hur dom uppfattas.
    Mycket bråk?
    Är det säkert att gå där på kvällen tex?
    Bra barnomsorg?
    Ett bra ställe att bo på med barn helt enkelt. :)

Säg allt ni kommer på, vill veta allt ni vet! *S*

Områden jag då undrar över:
    - Sollentuna; Häggvik, Edsberg (kanske fler som ni kommer på/känner till)
    - Solna
    - Sundbyberg
    - Enskede
    - Haninge
    - Huddinge
    - Hägersten

Ja, peppra mig med allt ni känner till kring dessa områden!
    Tack på förhand!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 12:55
    Jag vill härmed stryka alternativet Hägersten, tyvärr.
    Det verkar mysigt men jag vill inte bo så nära en person som kommer att bo där.
    Lite synd, för själva Hägersten verkar mysigt och trevligt, lugnt o nära till stan ändå. Bra priser.

Tack gärna emot flera åsikter om områden/kommuner!

• Svar på tråden Funderingar kring bra/dåliga områden i STHLM!
  • MrsMurphy

Jag kan nog bara utala mig om Haninge. Halva kommunen består nog av rätt röriga områden men andra halvan är rena rama idyll områdena. Vi landade i Tungelsta på vår jakt efter "idyllen" och jag har inte ångrat mig en sekund.

Bor i ett riktigt svensson-svensson område med billiga kedjehusområden, dock så är det en sovstad till stockholm så affärsutbuden är ytterst skrala. Men det absolut ultimata boendet för barnfamilj, ingen tvekan om den saken.

Första boendet i stockholmsområdet som jag inte får panik över tanken att jag ev glömt att låsa ytterdörren...

Allt är såååååååå naturligt så...
  • miniGrynet

Ja, jag vill hålla mig någorlunda nära "city" då min familj o vänner bor på Lidingö. :)
    Men nya pojkvännen kommer från Haninge, så hans familj finns där.

Hur åker man kommunalt till Tungelsta förresten?
    Jag har tyvärr inte körkort, annars hade det varit mycket lättare.

Roligt att höra att ni trivs!

• Tecken

TS, många av de områden du listat är rätt stora, och innehåller både bättre och sämre områden (tänker t ex på Sumpan, Enskede, Solna etc). Du får nog specificera lite mer, antingen ange stadsdelar/områden eller gator.

• miniGrynet

Aha ok... Ja, jag vet inte något specifikt område ännu. :)
    Men får kolla lite noggrannare så jag kan säga lite mindre områden. :)
    Tack!

• miniGrynet

Äsch, ni som ändå har något att säga om dessa delar (trots att jag inte har specificerat gata eller så) kan ju printa ner det ändå! ;)

• Argo

Du nämner ju hela kommuner. Omöjligt att säga nåt då. Alla komuner har sina dåliga resp. bra områden.

Dessutom fladdrar du över hela 08-området från norr till söder från sydost till nordväst.

Det absolut viktigaste när man flyttar till Stockholm är att man hamnar på rätt sida av stan i förhållande till sitt jobb/sin skola. Annars kan det bli låååånga dagar med mycket pendling. Du ska inte bo i Haninge om du ska jobba i Täby. Du ska inte bo i Sollentuna om du ska jobba i Tyresö.

Rätt sida stan och sedan tänk på att kommunerna sköts olika bra och att det skiljer rätt så mycket i skattesats (påverkar din ekonomi). Det finns inget samband mellan hög skatt och bra offentlig service och omvänt. Generellt gäller även att ju dyrare villor/bostadsrätter - desto bättre område att uppfostra barnen i. Bostäderna blir dyra för att folk söker sig dit, och då brukar det handla om folk som har koll på vad de flyttar till. Det skiljer (faktiskt) väldigt mycket mellan olika områden.

Men först måste du bestämma dig för på vilken sida av stan du vill bo.

• Tecken

Som sagt/skrivet är det väldigt svårt att uttala sig om ett område när du angett så stora områden! T ex har du skrivit Enskede, Solna och Sundbyberg. Enskede kan delas in i flera delar: Enskedefältet, Enskede Gård, Enskededalen, Gamla Enskede etc. Solna: Bergshamra, Frösunda, Järva, Huvudsta, Hagalund, Råsunda, Skytteholm, Ulriksdal etc. Sundbyberg: Centrala Sunbyberg, Duvbo, Hallonbergen, Rissne, Ursvik, Ör etc.

Så du får nog allt ta och specificera dig lite iaf

• miniGrynet

Eftersom jag redan bor i Sthlm så är jag väl medveten om att det kan vara bökigt att åka igenom stan till jobb tex.
    Nu gör redan sambon det, så det är inget större hinder.

Jag vet att jag funderar på både söder o norr om stan, det är det som är saken, att vi inte helt har bestämt oss vart vi vill ta vägen.
    Det är inte lika viktigt som att hitta ett bra område att bo i, vi kan pendla om det är så.
    Huvudsaken är ett bra lugnt område med bra barnomsorg och kommunikationer.
    Sen anpassar jag mig med arbete då jag inte arbetar ännu, och sambon redan pendlar.

• Tecken

minigrynet: Hur vill ni bo? Hr, br, villa, radhus? I en del områden finns det mer av det ena än det andra.

• miniGrynet

Eftersom det är väldigt svårt att få hyreskontrakt i Sthlm, så blir det att köpa.
    Vi är intresserade av både lägenhet och radhus/parhus.

Svar på tråden Funderingar kring bra/dåliga områden i STHLM!