• lurksmulan

Låglaktos/laktosfria våfflor?

Hur gör man bäst våfflor utan laktos?
    Jag är en lat människa och brukar köpa våffelmix, men går den att använda när en person är känslig?

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Låglaktos/laktosfria våfflor?
  • Stargirl

Nej du kan inte köpa våffelmix. Den innehåller mjölkpulver. Så du får göra våffelsmeten med laktosfri mjölk och laktosfritt smör. Enkelt!

• lurksmulan
    Stargirl skrev 2009-11-06 09:25:02 följande:
    Nej du kan inte köpa våffelmix. Den innehåller mjölkpulver. Så du får göra våffelsmeten med laktosfri mjölk och laktosfritt smör. Enkelt!
    Men det kanske går bra. Det är sonen som äter mjölkfritt på prov och han äter vanligt smör t.ex. Kan det funka då?
  • Stargirl
    lurksmulan skrev 2009-11-06 09:38:53 följande:
    Men det kanske går bra. Det är sonen som äter mjölkfritt på prov och han äter vanligt smör t.ex. Kan det funka då?
    Varför äta vanligt smör om man testar att äta mjölkfritt? Jag är laktosintolerant och likaså äldsta sonen. Vi skulle inte klara av att äta våffelmix. För mycket laktos.
    Vi äter också bregott på smörgåsen då det är så lite laktos man får i sig men ska ni laktos chocka honom sedan efter ett par veckor är det viktigt att hålla allt HELT laktosfritt för att få bäst effekt.
  • lurksmulan
    Stargirl skrev 2009-11-06 09:42:12 följande:
    Varför äta vanligt smör om man testar att äta mjölkfritt? Jag är laktosintolerant och likaså äldsta sonen. Vi skulle inte klara av att äta våffelmix. För mycket laktos.Vi äter också bregott på smörgåsen då det är så lite laktos man får i sig men ska ni laktos chocka honom sedan efter ett par veckor är det viktigt att hålla allt HELT laktosfritt för att få bäst effekt.
    Aha, okej. För vårdcentralen sa att han kan äta vanligt smör och vanlig ost eftersom det innehåller så lite laktos. Och på dagis kan de inte ge honom helt mjölkfritt utan bara låglaktos.

Hur gör du våffelsmet på helt laktosfria produkter då?
  • Stargirl
    lurksmulan skrev 2009-11-06 10:24:42 följande:
    Aha, okej. För vårdcentralen sa att han kan äta vanligt smör och vanlig ost eftersom det innehåller så lite laktos. Och på dagis kan de inte ge honom helt mjölkfritt utan bara låglaktos.Hur gör du våffelsmet på helt laktosfria produkter då?
    Som en vanlig våffelsmet men jag byter ut mjölken till laktosfri mjölk och smöret till laktosfritt.
  • lurksmulan
    Stargirl skrev 2009-11-06 10:34:12 följande:
    Som en vanlig våffelsmet men jag byter ut mjölken till laktosfri mjölk och smöret till laktosfritt.
    Jaha, inte svårare än så. Då är jag med! Tack!
  • Stargirl
    lurksmulan skrev 2009-11-06 10:44:49 följande:
    Jaha, inte svårare än så. Då är jag med! Tack!
    Laktosfri mjölk är samma mjölk som den med laktos men mjölksockret är redan bruten till de två partiklar som man inte kan göra med sig egen mage om man är laktosintolerant. Samma med alla laktosfria produkter. Grädden är dock lite svårare att få fast än vanlig grädde så man ska acceptera att de blir lite lösare. Man kan få den fast med en liten nypa bakpulver om man måste.
  • Fina Fröken Lycklig

Behövs ingen mjök eller laktosfri mjölk, våfflor kan man göra på bara vatten! Ja vatten, mjöl, ägg, bakpulver, smör

• Vroooooom

Jag blir lite förvirrad, är det mjölkfritt eller laktosfritt?

Vårdcentralen har rätt i att det är väldigt lite laktos i smör och hårdost. Dessutom äter man ju sällan några mängder av smöret.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Stargirl
    Vroooooom skrev 2009-11-06 12:31:29 följande:
    Jag blir lite förvirrad, är det mjölkfritt eller laktosfritt?Vårdcentralen har rätt i att det är väldigt lite laktos i smör och hårdost. Dessutom äter man ju sällan några mängder av smöret.
    Inte på en smörgås men ex i en sås kan det vara en hel del smör. Lagrad hårdost är det lite laktos i som ex emmentaler. Barn äter dock oftare gräddostar som hushållsost som innehåller en hel del laktos. Så innan jag vet hur mycket laktos barnet tål skulle jag göra kosten helt laktosfri.
  • Vroooooom
    Stargirl skrev 2009-11-06 12:36:00 följande:
    Inte på en smörgås men ex i en sås kan det vara en hel del smör. Lagrad hårdost är det lite laktos i som ex emmentaler. Barn äter dock oftare gräddostar som hushållsost som innehåller en hel del laktos. Så innan jag vet hur mycket laktos barnet tål skulle jag göra kosten helt laktosfri.
    Ja, hårdost innehåller väl mindre än 0,1 g per 100 g och smör mellan 0,1-1 g per 100 g.
    Men visst bör man först kontrollera hur pass mycket laktos man tål, jag höll bara med om att det inte finns så mycket laktos i smör och hårdost.
  • Stargirl
    Vroooooom skrev 2009-11-06 12:44:04 följande:
    Ja, hårdost innehåller väl mindre än 0,1 g per 100 g och smör mellan 0,1-1 g per 100 g.Men visst bör man först kontrollera hur pass mycket laktos man tål, jag höll bara med om att det inte finns så mycket laktos i smör och hårdost.
    Sant, jag tycker dock att ska man testa så ska man vara helt utan laktos och sedan laktos chocka med ex två stora glas oboy eller ett lass med glass. Då vet man om barnet är laktos intolerant eller ej.
  • lurksmulan
    Vroooooom skrev 2009-11-06 12:31:29 följande:
    Jag blir lite förvirrad, är det mjölkfritt eller laktosfritt?Vårdcentralen har rätt i att det är väldigt lite laktos i smör och hårdost. Dessutom äter man ju sällan några mängder av smöret.
    Helst mjölkfritt.
  • Vroooooom
    lurksmulan skrev 2009-11-06 14:31:06 följande:
    Helst mjölkfritt.
    Så, det är alltså mjölkproteinallergi ni misstänker?
    I så fall ska du ju inte använda laktosfria produkter utan köra enbart på mjölkfritt. Just i fallet med våfflorna kan du ju göra på ett recept som inte har mjölk och sen använda mjölkfritt smör. Annars går det ju säkert att använda någon sorts havremjölk/sojamjölk eller dylikt.
  • Stargirl
    lurksmulan skrev 2009-11-06 14:31:06 följande:
    Helst mjölkfritt.
    Ja men då är det inte laktosfria produkter ni ska använda utan mjölkfria. Dvs havremjölk, soyamjölk eller rismjölk. Mjölkfritt smör finns ju oxå.
  • lurksmulan

Grejen är den att vi inte riktigt misstänker det alls, utan vi tror snarare att det beror på stress. Men vc ville att vi skulle prova mjölkfritt i två veckor för att se om det gör skillnad.
    Hemma har han fått helt mjölkfritt fram till igår då vi köpte låglaktosmjölk, men samtidigt smällde han i sig vanlig grädde förra söndagen utan att reagera alls.

Svar på tråden Låglaktos/laktosfria våfflor?