• Fairy of the Valley

    bra o dåligt med att bo i england

    ja, som sagt skulle vilja ha era åsikter o possitiva o negativa saker om att bo i england =) tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-05 01:39
    Undrar varför det står att tråden startade 2009 (just nu står det så iaf).. NOTE: tråden startade i slutet av 2013.

  • Svar på tråden bra o dåligt med att bo i england
  • Vaniljkex
    Maria12301 skrev 2013-11-01 18:46:44 följande:
    Hej! Vi funderar på att flytta till London pga. min mans jobb till nästa sommar. Jag är inte helt pigg på att bo där för jag förlorar ju allt, ett jobb jag trivs med, mina närmaste och vänner.
    Vi har två barn tillsammans på 3 och 7 år och jag har en dotter på 15år sen tidigare som ska stanna kvar med sin pappa här eftersom hon börjar på gymnasiet nästa höst.
    Så det känns väldigt svårt för mig att "börja om" någon annanstans för att min man ska få jobba med det han vill och har svårt att få jobb i Sverige...
    Är så rädd att jag ska sitta själv där och misstrivas och bli olycklig....

    Någon som har varit med om liknande situation????

    /Maria 
    Jag tror inte att du behover vara ensam, det bor massor med svenskar i London om det ar till nagon trost, och manga mammor ar hemma med barnen, sa det finns goda mojligheter att umgas med andra. Sjuaringen maste ha en skolplats, och det galler er trearing med om han/hon fyller fyra innan 1 september, sa forbered noga var ni har tankt att bo, sa att ni har mojlighet att fa en plats pa en bra skola i narheten eller inte ar for sent ute for att bli antagen till privatskolorna om det ar planen, som har egna datum att ta hansyn till. Bostad/bankkonton/skola ar det besvarligaste ni kommer att hanterna, med manga moment 22, men nar det val ar avklarat sa tror jag att ni kommer att ha goda chanser att trivas!
  • Pim

    Håller med de flesta men skulle vilja lägga till lite:

    BRA
    Det är mycket ljusare länge under vinterhalvåret jämfört med i Sverige
    Det är varmare
    Älskar multikulturen i London!
    Eftersom barnen ofta är hemma med sina föräldrar eller en nanny istället för att gå till dagis så finns här MASSOR att göra med barn.
    Artigheten
    Främlingar pratar med varann här!
    Ekologisk mat är billigare än i Sverige
    Sjukvården är jättebra och gratis
    Tandvården kostar inte skjortan (jag betalar runt 17 pund per besök)

    DÅLIGT
    Även om det är i genomsnitt varmare här så gör luftfuktigheten att det känns mycket kallare.
    Varmt på sommaren innebär 35 grader i skuggan i juli...

    Dåligt isolerade hus - jag fryser HELA tiden
    Dåligt byggda hus - mögel är t.ex. en vardagsgrej även i nybyggda hus. Byggfusk får en helt ny betydelse i England - i alla fall London.

    Genusdebatten saknas. Killarna ska leka med bilar och ha blå kläder, tjejerna ska leka med dockor och ha rosa. Givetvis beror det på vem man umgås med, men de flesta här är väldigt inkörda på man- respektive kvinnospåret. Jag menar absolut inte att det är fel att vilja att ens barn har enbart rosa, jag menar bara att jag inte vill bli sedd som konstig för att mina söner har ett leksakskök eller dockor (för att det VILL det). "Boys will be boys" är ett av vår bvc-tants favorituttryck när jag t.ex. påtalar min oro över att barnen slåss mycket. Som kvinna blir jag ofta förbisedd och kränkt - senast på banken då endast min man blev tilltalad och till och med tilltalad OM mig när jag stod bredvid ("Do you REALLY want to share you bank account with your wife? You know that she will be able to access the account with her card."). Dessa saker händer ofta, i alla fall betydligt oftare än i Sverige. Mina vänner har svårt att få jobb på grund av att de har barn, bland de första frågorna på arbetsintervju brukar vara "Vad ska du göra av dina barn ifall du får detta jobbet?" - den frågan skulle aldrig ställas till en pappa.

    Pudding. I skolan får barnen efterrätt varje dag - trots att skolan har en "Healthy School"-stämpel. 

    NEUTRALT
    Ibland säger folk att man får friare tyglar när det gäller barnuppfostran. Jag trodde att det stämde tills jag började prata med andra britter om detta. Det stämmer inte alls och motsvarigheten till BVC vill gärna ha stenkoll.

  • UK Jennie

    Hej! VIlken kul trad! Haller med om det mesta, men har kommer lite till som jag tankt pa...

    Daligt:
    - det ar lagligt att aga sina barn (smacking, tapping)
    - som nagon skrev forut: alla bebisar ar bla/rosa! Pojkar ska vara pa ett visst satt, flickor pa ett annat. (det dar 'genustramset' ar kanske inte sa tramsigt om det medfor att vara barn kan utvecklas i hundra olika riktningar istallet for bara tva, eller jur?)
    - health and safety overload - tanken pa att ta med sig barnen ut i skogen och gora upp en brasa FINNS inte - herreguuud, de kan ju branna sig!-det ar stangsel kring skolor och dagis och ska man ga in maste man signa in, utan denna sakerhet kan det handa att nan galning kommer och tar ens barn (alltsa jag ar inte emot att de har san sakerhet eftersom sadana fall forekommer  - men tycker att det ar helt sjukt att samhallet ar sadant att sant kan handa overhuvudtaget!)
    - Kvinnosynen ar helt forlegad (jepp, mer 'genustrams' I'm afraid) - text tycker alla att det ar jattekonstigt att jag inte tog min mans namn nar vi gifte oss. Nar jag sager 'I kept my name, and so did he' bara stirrar de pa mig - det ar val klart att han beholl sitt namn? Alltsa det FINNS inte att mannen skulle byta namn! Bara ett exempel i en uppsjo....
    - Klyftan mellan olika inkomsttagare ar ocksa betydligt mer pataglig. Fickor av deprivation dar standarden ar usel.
    - dagis ar sa dyrt att en foralder (las:kvinnan) ofta stannar hemma eftersom det inte lonar sig att jobba; hennes lon skulle bara ga till barnomsorg. Detta ar ett politiskt misstag: att hindra kvinnor fran att komma tillbaka till arbetsmarknaden efter att ha fatt barn hindrar ocksa landets tillvaxt och ekonomi.
    -generellt ar levnadsstandarden samre. Nar man kommer till Sverige kanns allt lite mera rent och frasch, praktiskt och mer plats at alla!
    - ingen sno pa vintern (bor pa sydkusten)

    Bra:
    - Manniskorna ar mer avslappnade. Mindre seriosa. Inte sa effektiva och stressade. Mer spontana.
    - det ar mindre prestige-snack tycker jag - bland vannerna har pratar man mer om vem man ar och vad man tanker, mindre om jobb, resultat etc. Jag kanner mig ibland latt stressad nar jag ska traffa mina svenska vanner - kanner mig bedomd pa nagot satt (kanske har mer att gora med vem jag umgicks med dar och vilka jag umgas med har, men tanker att det kan ligga lite i den svenska kulturen att jamfora?)
    - Humorn ar battre
    - Varen kommer tidigare och ar varmare
    - som svensk har man bra rykte! Sverige ligger ju i topp inom de flesta omraden sasom sjukvard, barnomsorg, jamlikhet, halsa, amning, you name it. Det far man ofta credit for

    Det var det jag kom pa nu!

  • MamaPapa
    UK Jennie skrev 2013-12-11 23:27:27 följande:

    Hej! VIlken kul trad! Haller med om det mesta, men har kommer lite till som jag tankt pa...

    Daligt:
    - det ar lagligt att aga sina barn (smacking, tapping)
    - som nagon skrev forut: alla bebisar ar bla/rosa! Pojkar ska vara pa ett visst satt, flickor pa ett annat. (det dar 'genustramset' ar kanske inte sa tramsigt om det medfor att vara barn kan utvecklas i hundra olika riktningar istallet for bara tva, eller jur?)
    - health and safety overload - tanken pa att ta med sig barnen ut i skogen och gora upp en brasa FINNS inte - herreguuud, de kan ju branna sig!-det ar stangsel kring skolor och dagis och ska man ga in maste man signa in, utan denna sakerhet kan det handa att nan galning kommer och tar ens barn (alltsa jag ar inte emot att de har san sakerhet eftersom sadana fall forekommer  - men tycker att det ar helt sjukt att samhallet ar sadant att sant kan handa overhuvudtaget!)
    - Kvinnosynen ar helt forlegad (jepp, mer 'genustrams' I'm afraid) - text tycker alla att det ar jattekonstigt att jag inte tog min mans namn nar vi gifte oss. Nar jag sager 'I kept my name, and so did he' bara stirrar de pa mig - det ar val klart att han beholl sitt namn? Alltsa det FINNS inte att mannen skulle byta namn! Bara ett exempel i en uppsjo....
    - Klyftan mellan olika inkomsttagare ar ocksa betydligt mer pataglig. Fickor av deprivation dar standarden ar usel.
    - dagis ar sa dyrt att en foralder (las:kvinnan) ofta stannar hemma eftersom det inte lonar sig att jobba; hennes lon skulle bara ga till barnomsorg. Detta ar ett politiskt misstag: att hindra kvinnor fran att komma tillbaka till arbetsmarknaden efter att ha fatt barn hindrar ocksa landets tillvaxt och ekonomi.
    -generellt ar levnadsstandarden samre. Nar man kommer till Sverige kanns allt lite mera rent och frasch, praktiskt och mer plats at alla!
    - ingen sno pa vintern (bor pa sydkusten)

    Bra:
    - Manniskorna ar mer avslappnade. Mindre seriosa. Inte sa effektiva och stressade. Mer spontana.
    - det ar mindre prestige-snack tycker jag - bland vannerna har pratar man mer om vem man ar och vad man tanker, mindre om jobb, resultat etc. Jag kanner mig ibland latt stressad nar jag ska traffa mina svenska vanner - kanner mig bedomd pa nagot satt (kanske har mer att gora med vem jag umgicks med dar och vilka jag umgas med har, men tanker att det kan ligga lite i den svenska kulturen att jamfora?)
    - Humorn ar battre
    - Varen kommer tidigare och ar varmare
    - som svensk har man bra rykte! Sverige ligger ju i topp inom de flesta omraden sasom sjukvard, barnomsorg, jamlikhet, halsa, amning, you name it. Det far man ofta credit for smile1.gif

    Det var det jag kom pa nu! smile1.gif


    Min reflektion är att i UK separerar man på vem man är privat och ens jobb medans i Sverige ÄR man sitt jobb på ett helt annat sätt. Kanske därför som du känner mer press kring det av Svenska vänner?
  • YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2013-12-12 19:26:14 följande:
    Min reflektion är att i UK separerar man på vem man är privat och ens jobb medans i Sverige ÄR man sitt jobb på ett helt annat sätt. Kanske därför som du känner mer press kring det av Svenska vänner?
    Det håller jag verkligen med om!
  • malzac
    Vaniljkex skrev 2009-11-12 15:37:12 följande:
    Bor i London och jamfor med Stockholm, som jag kommer fran, och Bjarehalvon, dar vi har sommarhus. Vadret ar overlagset har, regnar verkligen inte "cats and dogs", som man fick lara sig i skolan. I host har det nog regnat tva ganger. Men det kan ju forstas bero pa den otroligt dyra regnhatten jag har kopt...

    Manchester har jag inte varit i pa sakert tio ar, men nog minns jag att vadret inte var sa kul nar vi var dar, trots att det var i juni, tror jag, sa visst beror det pa var man bor!
    Heh, jag har precis flyttat hem till Skåne efter att ha bott i Oxford i ett par år och äntligen har jag blivit av med mitt "Thames Valley Syndrome" (kroniskt halsont pga överfyllda sinusar pga hög luftfuktighet) som min GP kallade det. Och sommarvärmen på Bjäre är så frisk och skön jämfört med den tryckande fuktiga (dock något högre) värmen i Oxford som gör att man badar i svett på nätterna. Men each to their own.
  • Minx

    Intressant att fler reflekterat över hetsen kring karriär som råder i Sverige och att snabbt återgå till jobb - läs; alla barn ska vara fulltid på dagis från 1-års ålder enligt den socialdemokratiska modellen  
    Känner mycket väl igen det där med att man är sitt jobb i Sverige. Här är det ingen som ifrågasätter att man är hemma när barnen är små. Sedan kan jag hålla med om att det är synd att de flesta kvinnor inte har möjlighet att jobba när barnen är små även om de skulle vilja, då barnomsorgen är så dyr. 


    Fördelar med England: 
    - Bättre klimat; det regnar inte 6 månader i sträck. Våren kommer tidigare och det är grönt även på vintern, inte grått, dimmigt och lerigt som i den del av Sverige som jag kommer ifrån. 
    - Fantastisk shopping
    - Pubar (ok att ta med barnen)
    - Indisk mat
    - Ingen reavinst
    - Folk är mer öppna  
    - charmig landsbygd; det finns ett utbud av affärer, restauranger och pubar även om man bor i en liten by (inte bara en deprimerande och sunkig pizzeria och en mack som på den svenska landsbygden). 

    Negativt 
    - dålig eller ingen mammapenning
    - ingen VAB
    - dyra dagis
    - mycket trafik
    - dyrt med tåg/dålig med kommunal trafik utanför städerna (nästan obefintlig där vi bor)


     


     


     


     

  • Fairy of the Valley

    Åh wow vilka bra svar. Tack. Kom gärna med mer, det var kul att läsa. Jaha det var ju synd att det inte finns VAB. + Då skulle man inte klara sig som ensamstående med andra ord, till två barn. Med bara 1 jobb. Med tanke på dagiskostnaden och det med.


    # Son 2006 # BF mars 7/3 2014 MaDe In DeNmArK #
Svar på tråden bra o dåligt med att bo i england