• Theréze

Resa bort - lämna barnet hos pappan

Skulle ni lämna en 9 månaders bebis ensam med pappan (vi är gifta och bor ihop) för att åka på jobbresa fem dagar (fyra nätter)?

Jag vet ju att min man klarar det, men jag funderar på hur min bebis tar det.

• Svar på tråden Resa bort - lämna barnet hos pappan
  • cicci85

Nej, det skulle jag inte. Ammade fortfarande. Mitt i separationsfasen. Skulle längta ihjäl mig. Har inte ens varit ifrån min 4-åring så länge.

• Cecese

Ja inga problem alls.
    Det har jag gjort med första barnet som var en vecka med sin pappa när hon var 8 månader. Dom träffades vanligtvis 2 kvällar i veckan och varannan helg sen hon var 7 månader.
    Tredje och fjärde barnet har också varit runt en vecka med pappan på stugan när dom var runt 8-9 månader och det har gått jättebra.

• Theréze

Tack för era svar!

Jag nattammar fortfarande, men det är över en månad tills jag i så fall skulle åka, så antingen får jag sluta amma tills dess eller så får pappan mata med välling på natten och jag pumpar lite för att hålla det igång tills jag kommer hem igen.

• mamma2kids

ja,de skulle jag.barnet har ju pappan och samma miljö o allt.

• Lillafideli

Ja, jag åker själv och jobbar nästa torsdag och kommer hem måndag kväll.... Jätte-nervös iofs och har varit på vippen flera gånger att hoppa av! Min sötnos är 7 månader och vi har legat i hårdträning för att han ska tycka om välling, gröt och burkmat. Det har funkar super-bra! Nu håller vi på och finslipar så att han inte ska äta på nätterna. De behöver ju inte det, det är ju bara en vana. Bebis sover dåligt och mamma och pappa likaså. Helt onödigt alltså!

Lycka till!

• skojardu

Skrev just detta i annan tråd, passar även här.
    Min bebis är 3 mån. Min man är inte utvecklingsstörd på något sätt utan har kunnat ta hand om barnet sen första dagen så det är inget speciellt med det, vi tar alltid varannan nattning, borta på kvällen har jag väl varit en massa gånger, ända sen barnet var nyfött, vi turas om att jobba o så, jobbar också på sådanan jobb att vi är borta nätter/kvällar och ibland 24 timmar i taget.Låt ditt barn få vara ifred och ha lite kvalitetstid med sin pappa. Ett barn har 2 föräldrar och båda förtjänar lika stor plats hos barnet.

• SilverEmma

Utan problem! Ungen är snart 9 månader & skitjobbig just nu...hade jag fått en chans att pysa iväg fyra nätter så hade jag packat på fem minuter!

(tror sambon skulle fått mer men av det än dottern)

• Liverithe

jag är själv i samma sits, kommer resa iväg några dagar när dottern är 8 månader, känns lite jobbigt, men visst borde det gå ok? min dotter är iaf väldigt trygg med sin pappa...antar att det är mest jag själv som kommer att tycka att det är en stor grej.

• Theréze
    Lillafideli skrev 2009-11-06 14:13:51 följande:
    Ja, jag åker själv och jobbar nästa torsdag och kommer hem måndag kväll.... Jätte-nervös iofs och har varit på vippen flera gånger att hoppa av! Min sötnos är 7 månader och vi har legat i hårdträning för att han ska tycka om välling, gröt och burkmat. Det har funkar super-bra! Nu håller vi på och finslipar så att han inte ska äta på nätterna. De behöver ju inte det, det är ju bara en vana. Bebis sover dåligt och mamma och pappa likaså. Helt onödigt alltså!Lycka till!
    Ja, de säger att bebisarna inte behöver äta på natten när de är så här pass stora. Men om jag inte ger mat på natten så vaknar han många gånger. Somnar visserligen om med napp, men vaknar efter tio minuter igen. Om han får sig ett ordentligt mål mat vid två så sover han mycket bättre resten av natten. Så i slutändan ger det mig mer sömn att låta honom få äta och sen sova gott. Men jag ska fortsätta försöka träna bort det där med ätandet. Det vore ju skönt för alla.
  • Theréze
    skojardu skrev 2009-11-06 14:19:44 följande:
    Skrev just detta i annan tråd, passar även här. Min bebis är 3 mån. Min man är inte utvecklingsstörd på något sätt utan har kunnat ta hand om barnet sen första dagen så det är inget speciellt med det, vi tar alltid varannan nattning, borta på kvällen har jag väl varit en massa gånger, ända sen barnet var nyfött, vi turas om att jobba o så, jobbar också på sådanan jobb att vi är borta nätter/kvällar och ibland 24 timmar i taget.Låt ditt barn få vara ifred och ha lite kvalitetstid med sin pappa. Ett barn har 2 föräldrar och båda förtjänar lika stor plats hos barnet.
    Åh vad härligt det låter. Min bebis närmar sig 8 månader och pappan har nog bara nattat sådär en tio gånger totalt. Men det beror på att fram till 6 månader så vägrade bebisen att somna utan bröstet. Det spelade ingen roll vad vi gjorde. Men nu somnar han med napp i egen säng, så pappan ska få natta allt mer. Det känns sååååååååå lyxigt de kvällar jag inte behöver natta. Men du har nog helt rätt i att det är bra att jag är borta så de får träna att vara ihop mer.
Svar på tråden Resa bort - lämna barnet hos pappan