• HopeNeverFades

När börja åka skridskor??

Jag har ingen aning.. hur små barn köper man skridskor till? Min son blir två i januari och jag funderar om det är redan iår man "ska" köpa ett par och börja försöka träna eller nästa år eller ska dem vara ännu större?

med mina "ska" menar jag såklart inte att det ska finnas en sanning.. vill mest veta om ni har ngn erfarenhet och hur gamla?

• Svar på tråden När börja åka skridskor??
  • Fotavtryck

3½ åringen börjar i vinter.

Men det finns dubbla medar man kan sätta på vanliga vinterskor för mindre barn. börja med det tycker jag.

• HopeNeverFades

dubbla medar? det har jag aldrig sett, var köper man det? dyrt? menar du att jag skulle kunna börja i viner då eller ändå vänta?

• Fotavtryck

börja i vinter med dom. står ganska stadigt på dom. min kusin hde det til sina barn, sök på nätet. har sett dom in nån barnaffär men kommer inte ihåg vart tyvärr.

• MBert

Min dotter var visserligen väldigt tidig motorisk, och hennes högsta önskan julen innan hon blev 2 år var ett par skridskor. Hon fick ett par och lärde sig åka på bara ett par gånger! Det gick ju inte fort, men hon var överlycklig över att kunna ta sig fram på isen själv!

Köp ett par skridskor med hårdt skal, alltså hårt runt vristen (som en slalompjäxa). Små barn är inte så starka i vristen och det är svårt att lära sig åka om skridskorna inte håller sig "rakt" mot isen utan viker sig. Se också till att de blir ordentligt slipade. Det går inte att lära sig åka på ett par oslipade. De bara glider på isen och ger inget fäste!
    Och så inga konståkningsskridskor med taggar fram...

Tips är att lära sig åka med en kon framför sig / mellan benen, som barnet håller i. Då lär han/hon sig böja sig lite framåt och styra ut benen i ett V och får fart själv så småningom.

• Lucky

Jag skulle vänta ett år! Jobbar inom barnomsorgen och har under mina vintrar sett att vid 3år börjar de kunna åka(självklart finns det undantag...) men oftast lär de sig inte ordentligt förräns vid 4...
    Sen hänger det ju på hur ihärdig man som förälder är oxå på att ge sig ut och träna... och om man vill köpa ett par skridskor för några hundra som kanske används 3-4ggr...
    Skidor kan en 2åring dock kasa runt rätt bra på

• LyNxQ

Vår 4,5-åring fick precis ett par skridskor av mormor. (men vi har inte hunnit prova ännu, hon har bara gått runt med dem på golvet inne)

De är justerbara så de funkar för flera storlekar! (32-35 men det fanns större och mindre)

• Gladhannapanna

Vi har ett par ärvda som man sätter på vinterkängorna. De har en skena i mitten och en lägre på var sida, som stödhjulen på en cykel ungefär!

Dottern åkte några gånger på dem i vintras då hon var två, men inte en chans att hon kunde åka själv, vi höll i henne hela tiden. Men hon älskade att åka på dem, framförallt de gånger hon fick hålla i en pinne och stå mellan benen på en vuxen som åkte fort!!! Då hördes lyckliga tjut över isen!

• MBert
    Lucky skrev 2009-11-06 21:06:07 följande:
    Jag skulle vänta ett år! Jobbar inom barnomsorgen och har under mina vintrar sett att vid 3år börjar de kunna åka(självklart finns det undantag...) men oftast lär de sig inte ordentligt förräns vid 4... Sen hänger det ju på hur ihärdig man som förälder är oxå på att ge sig ut och träna... och om man vill köpa ett par skridskor för några hundra som kanske används 3-4ggr...Skidor kan en 2åring dock kasa runt rätt bra på
    När min dotter var 4 år tränade hon konståkning.
    Men jag betonade att hon var/är tidig motoriskt. Men det kanske TS barn också är.
  • Argo

Så fort de kan stå kan de givetvis stå på isen med skridskor med. Sedan är det bara upp till förälderns (och barnets) intresse hur fort det går. Problemet var snarrare att få tag i små nog skridskor. I Sverige fanns det inte mindre än stl 24. Ville man ha mindre fick man beställa från Kanada.

Dottern var 2,5 ungefär när vi började och det gick ganska fort för henne att lära sig.

*onödigt att säga att pappa ställt upp med glädje med detta va? *

Svar på tråden När börja åka skridskor??