• caroline 32

Hygrom/hydrops någon ?

Var idag på ultraljud. Är i v 12+3. Det såg inget bra ut enligt dom som gör bedömningen. Nacken såg svullen ut, ca 5 mm och man såg en vätska kring fostret sk hygrom. Har någon råkat ut för detta ?

För oss väntar fvp på onsdag och sen väntan på svaret. Känner mej olidligt orolig för vad detta innebär för oss och barnet.

Känner någon ingen sig ?

• Svar på tråden Hygrom/hydrops någon ?
  • LPA

I vecka 27 åkte jag in på extra ul-undersökning eftersom jag har gått upp så mkt i vikt och mina fötter var svullna.
    Vi fick chockbeskedet att barnet hade hydrops med svullnad runt huvudet och i buken, hjärtat var förstorat och troligtvis skulle det inte överleva. Nu har det gått två veckor och vår lill* lever än så vi har inte gett upp hoppet. Läkarna har sagt att det kan vara Parvosvirus som jag har fått som har gått över på fostret. På fredag ska vi in igen och förhoppningsvis få svar på vad det är.

• caroline 32

LPA: usch och fy vad jobbigt ! Hade ni innan dess fått se normala ultra ? Sa dom något om vad det kan tyda på ?

Jag ska göra fostervattensprov i morgon och känner mej spänd inför det. Det blir jobbigt att vänta på provsvaret.

• LPA

Ja, vi var på ul i vecka 18 och allt såg normalt ut. Så problemen måste ha kommit efter det. Läkarna kan inte säga vad vår hydrops beror på eftersom det kan vara 100 olika anledningar som dom säger. Men dom tror (gissar) att det kan vara Parvos-virus eller "femte sjukan" som den oxå kallas.
    Tyvärr finns det inget att göra åt det isåfall, utan vi får vänta och se och och hoppas att vi har en liten kämpe i min mage som klarar av infektionen.
    Lycka till på fostervattensprovet! Hoppas att dina provsvar ser bra ut.

• caroline 32

Jag gjorde ju FPV igår och i natt så läckte jag och vid 04 gick det en massa vatten. Blev plaskblött i sängen !
    Men vid halv 2 idag när vi fick komma in för kontroll så var det full fart i magen. Nu hoppas vi att dom ringer i morgon och ger ett förhandsbesked på triosomi 13,18 och 21. Resten tar ju lite längre tid.

Lycka till i morgon och återkom gärna och berätta !

• LPA

Oj det låter ju som det blev rejält blött.
    Hoppas att ert lilla liv mår bra!

Vår läkare pratade också om kromosomfel idag med oss men han sa att det inte tydde på det eftersom allt hade varit bra på RUL. Men tyvärr fick vi inget annat vettigt svar idag, utan jag fick ta extra blodprover som skulle analyseras. Egentligen ville läkaren ta ett FVP men där är så lite fostervatten att han inte vågade.
    Bebisen har fortfarande mycket svullnader men enligt läkaren var hjärtat inte lika ansträngt som sist. Det halmstrået griper vi tag i eftersom vi inte vill ge upp hoppet.

Lycka till!

• caroline 32

Hoppas ni får något bra besked !

För oss är det över. Vi fick svaret idag att det handlar om trisomi 18. Jag ska till sjukhuset i morgon för att ta några tabletter och sen läggas in på måndag för att få ut det. Känns överjävligt och skitjobbigt !
    Vi är såklart jätteledsna och chockade över allt som händer.

Hoppas det löser sig för er ! Varmt lycka till !

• LPA

Nej vad ledsamt.
    Jag förstår att ni känner er chockade av beskedet.
    Hoppas att ni har stöd av familj och vänner, det har varit oumbärligt för oss.

Ta vara på er.

Svar på tråden Hygrom/hydrops någon ?