• Liten2008

Jobba i naturen?

Någon som har tips vad jag kan arbeta med som inte har med avverkning att göra ifall jag vill jobba i naturen?
    Mestadels iallafall.

Jag har (än så länge) ingen utbildning mer än intresse och egensamlad kunskap om svensk natur och djur, undrar ifall någon har någon idé vad jag kan bli och vad för utbildning som kan krävas?

Har familj med en liten på 1.5 så jag vill helst inte plugga 5 år i annan stad, bor i närheten av Gbg.

Någon?

• Svar på tråden Jobba i naturen?
  • Liten2008

Bara kollat KY-utbildningar, det har inte gått särskilt bra.

Ska titta på studera.nu

Någon annan som har någon idé?

• Liten2008
    MickeN1973 skrev 2009-11-07 21:11:37 följande:
    Vet du själv vad du vill?
    Nope, därav tråden

Älskar naturen och att vara i den, blir ganska ofta stressad av det jobb jag har idag pga allt folk som är överallt, alla olika intryck, alla nya ställen, alla olika rutiner, det ojämna tempot, hade varit skönt med ett jobb där lugnet på något sätt råder, då jag är nära någonting som jag faktiskt bryr mig om och gillar, inte bara gör för att få lön vilket mitt nuvarande jobb ibland kan kännas som.
  • Jemp

Jag pluggar biologi/ekologi och är massa ute i naturen :)
    Kommer plugga 5 år, men man kan ju nöja sig med kandidatexamen (3 år). Finns i gbg.

• Erik F

Jag har funderat i liknande banor, men då jag är 35 och redan har en utbildning så är jag inte jättesugen att plugga igen, men vill ha ett naturjobb. Dock - det finna alldeles för många utbildade biologer och ekologer i förhållande till jobb. Kollade senast idag med Länsstyrelsen i VG län. 92 sökande till ett 6-månaders vikariat i Vänersborg.

En vattenbiolog jag pratade med sa att det kan vara ca. 40-100 sökande per tjänst. Bra att veta, för det står det inget om i utbildningssätenas kataloger/infosidor. De får ju pengar för alla som pluggar där och det är nog mest det de bryr sig om.

På SACO:s sida kan du ladda ner en rapport om framtidsutsikter för olika yrken:

www.saco.se/templates/OcupationStandardPage.aspx&epslanguage=SV

Klart - vill du ha en utbildning och kan tänka dig att vänta på jobb sedan så kan ju detta vara något. Det är viktigt att göra något man vill. Dock! ATt man är ute mycket under studietiden är nog ganska naturligt, men de jag pratat med på länsstyrelsen berättar att det mest är tillståndsprövningar, juridiska ärenden, analyser av miljökonsulters undersökningar etc - mycket skrivbordsjobb alltså. Men vissa ekologer/biologer är ute en hel del, t.ex. de på naturvårdsenheten som har hand om reservatsskötsel.

Sen kan man jobba på ett konsultföretag också, och de kan vara ute mycket, har jag förstått det som.

Jag gick en lärarutbildning, trots att jag inte brann för yrket. Var skicklig och uppskattad som lärare, men jobbet med all belastning och orimlig arbetsmiljö ledde till att jag gick i väggen för 5 år sedan. Sjukskriven ännu. Det jag vill säga är att du bör välja något du tycker mycket om och som tilltalar dig. Ring gärna och prata med biologer och intervjua dem innan du bestämmer dig. Det gjorde jag senast idag.

Lycka till!

/Erik

Svar på tråden Jobba i naturen?