• Anonym (Förvirrad sambo)

Förvirrad

Hejsan,

Jag har frågor om sambo.
    det är såhär att jag och min sambo har varit tillsammans snart 2år och har en dotter på 6månader.
    Sen vi fick henne har jag dragit mig bort ifrån min sambo.
    jag känner mig inte lika attraherad eller någon spääning alls..
    jag har tänkt jätte mycket på mitt X som jag var tillsammans med i 4år fast då var jag lite yngre.. gick dock igenom att mist min pappa med honom så vi stod varandra jätte nära.
    Nu sen vår dotter kom så känner jag mig förrvirrad..
    är det normalt att man blir såhär?
    jag älskar homon och min dotter och jag skulle verkligen inte vilja skiljas åt!
    men vill heller inte ha bråk var dag och inte känna att jag vill ha honom.
    jag vet inte!
    jag är jätte förvirrad!
    jag har drömmt om mitt X jätte mycket och drömmarna handlar om att vi blir tillsammans.. kan man tro på dom?
    älskar jag honom fortfarande?

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Förvirrad
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    När man fått barn förändras livet väldigt mycket. Graviditet, förlossning, amning och att ta hand om ett litet barn påverkar en känslomässigt och man kan bli mycket sårbar. Många kvinnor är inte så intresserade av sex när barnet är litet på grund av att kropp och psyke är så inställt på att ta hand om barnet.
    Det är ändå mycket viktigt att man som par inte tappar bort varandra. Man behöver närhet, ömhet, stöd, gemenskap men kanske på ett annat sätt än tidigare. Det kan vara så att du och din sambo kommit lite ifrån varandra under den här perioden och då tror jag att det finns en risk att du idealiserar ditt ex. Du kanske glömmer bort de svårigheter ni hade och tänker bara på det positiva.
    Jag tycker att du och din sambo skall försöka hitta varandra igen och försöka bygga vidare på det i första hand. Tänk på att det är viktigt att prata mycket med varandra men att också göra saker tillsammans som stärker vi-känslan.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Förvirrad