Jag mailade Livsmedelsverket för ett år sedan och frågade om bl.a. kålrot, här är svaret jag fick:
Tack för din fråga. Det är sant att Livsmedelsverket har en rekommendation om att man skall undvika att ge vissa grönsaker med högst nitratinnehåll till små barn. Min tolkning är att de grönsaker som specifikt nämns på vår webbsida är sådana med högt nitratinnehåll vilka små barn i första hand kan komma att äta av i något större volymer. Vad gäller din fråga så har t ex rädisa och fänkål måttligt höga nitratinnehåll, men konsumeras oftast i relativt små mängder. Kålroten har lägre halter och behöver ej diskuteras här. Sallaten kan, beroende bl a på art och växtplats, ibland ha tämligen höga nitrathalter och skulle således kunna nämnas bland de andra nitratinnehållande grönsakerna på vår webbplats. Från ett toxikologiskt perspektiv behöver barn i åldern 6 mån - 1 år inte avstå helt från t ex sallat, men kan genom att variera sitt grönsaksintag äta begränsade mängder av de riktigt nitratrika grönsakssorterna.
Hälsningar,
Per Ola Darnerud
Toxikolog, miljösamordnare
Livsmedelsverket
Box 622
SE-751 26 Uppsala
tel. 018-171452
e-mail poda@slv.se