• chrissy

Har råkat ge min son kålrot!

Har gett min son mos på kålrot och potatis två dagar i rad nu. När jag nu sitter och läser i en bok om barnmat ser jag att jag heelt missat att kålrot innehåller nitrat!! Pucko!
    Han har ätit totalt kanske 4 istärningskuber kålrot! Hur farligt är det egentligen??

• Svar på tråden Har råkat ge min son kålrot!
  • Alexi

Men morot innehåller ju också nitrat väl, och det ger man ju tidigt?

• chrissy

fast morot innehåller väl väldigt lite nitrat? Står i min bok att man inte ska ge spenat, rödbetor, kålrot, mangold, bladselleri och nässlor för att det innehåller stora mängder nitrat..

• Teskedsmamman

Morot är ingen fara.... Din son är 6 mån väl? (kollade i din pres) så jag tror inte det ska vara någon större fara, det är ju inga stora mängder och det är vid 2 tillfällen.

Skippa kålroten och resten ui 5-6 månader så ska du se att det är lugnt....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Heavenly Divine

Det stämmer ju att man inte ska ge det till barn under 1 år. Jag är ingen expert på området, men tror inte det är någon fara då det handlar om så pass små mängder.

• guppyn

He he, jag har råkat ge min son en hel del mer kålrot än så. Var ett tag sen så ångesten har lagt sig nu. Han tyckte ju det var såååå smaskigt Vet inte hur farligt det är och vad det påverkar i kroppen. Än så länge verkar min son inte tagit skada. Men förstår din ångest.

• chrissy

Tack för era svar, då kan jag pusta ut litegranna! Googlade lite och fick panik när jag såg att nitrit kan hämma syreupptagningen hos små barn.

Haha, ja så jävla typiskt för min son tyckte också att kålrot var smaskens! :)

• La Lola

Kålrot står inte med (vad jag kan se) över de livsmedel man ska se upp med enligt Livsmedelsverkets kostråd för spädbarn?

"Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%A4nta

Sen brukar det handla om just större mängder som det står.
    O dit räknas knappast några små tärningar.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ankissen

Det där med råd och rön om barnmat är verkligen en djungel. På www.babycenter.com står kålrot till och med med som lämpligt att börja med... Nån som känner för att maila dem så de ändrar?!

• siamusen

Här i Frankrike finns det barnmat med bade spenat och kålrötter som ges innan de är 1.

• Heavenly Divine
    Ankissen skrev 2009-11-08 17:00:20 följande:
    Det där med råd och rön om barnmat är verkligen en djungel. På www.babycenter.com står kålrot till och med med som lämpligt att börja med... Nån som känner för att maila dem så de ändrar?!
    Mycket märkligt att det är så. Sist jag var på bvc pratade vi om smakisar och då tog hon upp kålrot bland annat, att man skall undvika det i början. Det står även i infon jag fick med hem.
  • Alexi

Jag hade inte sett förut att kålrot var något "dåligt", även om vi nu inte råkat ge det ändå.

chrissy skrev 2009-11-08 16:27:43 följande:
    fast morot innehåller väl väldigt lite nitrat? Står i min bok att man inte ska ge spenat, rödbetor, kålrot, mangold, bladselleri och nässlor för att det innehåller stora mängder nitrat..
  • Pyttismamman

I den barnmatsbok som Bvc rekommenderade finns recept på rotmos. Där står ingenting om att man ska undvika kålrot!

• La Lola
    Pyttismamman skrev 2009-11-09 22:27:37 följande:
    I den barnmatsbok som Bvc rekommenderade finns recept på rotmos. Där står ingenting om att man ska undvika kålrot!
    Nä o skulle det undvikas skulle det stå i kostråden som jag hänvisar till.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Havsluft

Jag mailade Livsmedelsverket för ett år sedan och frågade om bl.a. kålrot, här är svaret jag fick:

Tack för din fråga. Det är sant att Livsmedelsverket har en rekommendation om att man skall undvika att ge vissa grönsaker med högst nitratinnehåll till små barn. Min tolkning är att de grönsaker som specifikt nämns på vår webbsida är sådana med högt nitratinnehåll vilka små barn i första hand kan komma att äta av i något större volymer. Vad gäller din fråga så har t ex rädisa och fänkål måttligt höga nitratinnehåll, men konsumeras oftast i relativt små mängder. Kålroten har lägre halter och behöver ej diskuteras här. Sallaten kan, beroende bl a på art och växtplats, ibland ha tämligen höga nitrathalter och skulle således kunna nämnas bland de andra nitratinnehållande grönsakerna på vår webbplats. Från ett toxikologiskt perspektiv behöver barn i åldern 6 mån - 1 år inte avstå helt från t ex sallat, men kan genom att variera sitt grönsaksintag äta begränsade mängder av de riktigt nitratrika grönsakssorterna.

Hälsningar,
    Per Ola Darnerud
    Toxikolog, miljösamordnare
    Livsmedelsverket
    Box 622
    SE-751 26 Uppsala
    tel. 018-171452
    e-mail poda@slv.se

• Suri

Min plutt har ätit och älskat kålrot från början. Vi har följt slv:s kostråd och där finns inte kålrot med som "förbjuden" mat.
    Ge honom det du om han nu tycker om det.

Svar på tråden Har råkat ge min son kålrot!