• Gaytjej

Färska ägg? 6-månaderskollen då?

Donerad sperma som man får på kliniker har alltid legat i frysen i minst 6 månader för att dontorerna ska testat för HIV etc under denna tid.

Men gäller detta inte för äggdonatorer? Som jag har förstått det så kan man få ett färskt ägg vid en ÄD?

• Svar på tråden Färska ägg? 6-månaderskollen då?
  • Gaytjej

Nä, att det inte är lika enkelt det förstår jag ju :)
    Men det är ju ändå en risk man tar som tar emot ett ägg från ngn som man inte kan garantera är fri från t ex HIV-smitta?
    (Den risken är ju iofs ngt som alla som använder sig av privata spermadonatorer tar, men tänkte att detta med ÄD ju går genom den rigorösa sjukvården)

• Gaytjej
    1814 skrev 2009-11-08 22:56:48 följande:
    Var tvungen att kolla i mina papper. Jo, vi testas för HIV och en rad andra saker i de två blodproverna som tas med minst 6 månaders mellanrum. Skillnaden är att vi får vänta 6 mån innan vi kan donera, istället för att äggen är frysta i minst 6 mån.
    Får man skriva på eller bedyra på annat sätt att man inte har oskyddat sex under tiden före äggdonationen (som jag har hört det så kan det ju ta 3 mån från smittotillfället tills dess att HIV-viruset syns i tester)?
    *nyfiken*
Svar på tråden Färska ägg? 6-månaderskollen då?