• Arctura

Åderbråck i underlivet

Tyvärr finns inte så mycket att göra. Jag hade fruktansvärda åderbråck i underlivet=( under mina graviditeter (2st)

Ligga ner och vila med benen lite högre, var det ända som hjälpte mig! Testade stödstrumpor & stödstrumpbyxor men det hjälpte inte alls...

Mina åderbråck försvann inte efter förlossningen, efter min andra grav & jag har fått genomgått en op, som ska förebygga att jag få så mycket bråck vid en ev till graviditet!! Få se om jag vågar mig på en till

• Arctura
    PVeraB skrev 2009-11-08 21:24:16 följande:
    arcturanej, säg inte så där. Jag går ju å håller tummarna för att det försvinner. Inte för att det är fult, men för att det satans obehagligt. Vilken slags op gjorde du?
    Kortfattat så har de gått in i bäckenet & stängt av vissa artärer/blodådror som gått sönder (klaffarna) därav åderbråcken! Nu fixar kroppen själv nya "vägar" där blodet går, alltså blodet letar själv reda på nya ådror, då de gamla stängts & det blir nya friska ådror som blir "huvudådror"

Ev behövs en till op i fall jag nu skulle bli gravid igen. Åderbråcken försvann helt efter op.
  • Arctura
    PVeraB skrev 2009-11-09 20:48:15 följande:
    okej, de drar inte ut de trasiga ådrorna? Låter ju lindrigt. Kommer de vara borta för evigt om du inte skaffar fler barn? Har hört om en del som får tillbaka dem efter op.
    Nä ådrorna finns kvar i kroppen men är "stängda" så det går inget blod igenom dem! Jag är helt fri från åderbråcken & det är 4 år sedan dottern föddes & ca 1½-2 år sedan jag gjorde operationen. Mest troligt får jag åderbråck i underlivet igen vid ev en ny graviditet. Men det kommer iallfall bli lindrigare & det går att göra en till likadan op tidigt i graviditeten om åderbråcken kommer tillbaka tidigt!!
  • Arctura
    Humbla skrev 2009-11-26 04:29:54 följande:
    Tack gode gud att jag hittade er! Trodde jag var ensam!  Har under ganska lång tid känt ett stort obehagligt tryck neråt, inte direkt "ont" utan mer än brännande och pulserande känsla. Har också haft stora problem efter sex, under så har det gått bra, men när jag ställt mig upp efteråt har jag fått lida och ha riktigt ont och ilande där nere, i många timmar. Tyvärr blir det så att sex endast funkar direkt i samband med sovdags, pallar inte att gå omkring efteråt. Bm sa att det troligen var foglossning i blygdbenet. Så för några dagar sen: Stod i duschen och tvålade in mig, och upptäckte då att det var "bulor" på vä. blygläpp -och svullet. Bad sambon kolla, och visst fan var det ett stort åderbråck där! Slingrigt som en mask och utbuktande, och blått. Vetekatten vad jag ska göra. Funkar relativt bra än så länge (v30), men efter en arbetsdag så måste jag ligga ner, för annars får jag ruskigt ont. Jobbar som Usk:a på en hc, inom hemsjukvården, vilket innebär en hel del stress, många trappor och flängande, vet inte om det är lönt att söka hp? Ska prata med bm på måndag då jag ska dit på besök, få se vad hon säger.Föresten, någon som vet hur det kan påverka vid förlossning? Än så länge så har jag bara detta enda, men kan det spricka eller försvåra en förlossning vaginalt? kramis
    PVeraB skrev 2009-11-26 16:00:06 följande:
    Humblajag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...
    Jo tyvärr kan det påverka en förlossning! Jag fick göra kejsarsnitt pga mina åderbråck!! De var rädda att de skulle spricka under en vanlig förlossning!!! Det hela är mycket ovanligt och beror tydligen på hur och vart åderbråcken sitter i underlivet!! Jag har även fått genomgå en op efter förlossningen, då åderbråcken ej försvann av sig själv som de flesta tydligen gör....
  • Arctura
    PVeraB skrev 2009-11-26 17:15:24 följande:
    men vart satt dom då? Nu blir jag ju nervös. Frågade inför förlossning med vårat första barn och då sa de ingen fara....(och det gick ju bra)
    Mina åderbråck satt typ överallt! Inne i & utan på underlivet, så att säga! Jag hade mycket åderbråck!!

Men lita på dina läkare & barnmoskor, de vet säkert om det är nån fara för dig!!
Svar på tråden Åderbråck i underlivet